بهداشت و درمان

درمان خانگی تب کودکان با طب سنتی

درمان خانگی تب کودکان در طب سنتی

ابتدا به تعریف تب کودکان میپردازیم، والدین در چه مواقعی بدانند که کودک تب دارد. اگر دمای بدن افزایش یابد بطوری که تب سنج عدد بالای 38 را نشان دهد، میگویند کودک تب دارد. جدی نگرفتن تب اشتباه بسیار بزرگی است که والدین را می تواند پشیمان کند. چرا که تب اولین علامت بیماری های مختلفی است. در صورت مواجه با تب کودکان آن را جدی گرفته و سعی کنید در اولین زمان ممکن، درمان خانگی تب کودک خود با استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی را شروع کنید.

والدین میتوانند با استفاده از تب سنج، چه طبی باشد چه دیجیتالی که پیشنهاد میکنم از هر دو نوع در منزل داشته باشید، استفاده کنید. تب سنج را میتوانید زیر بغل و دهان و یا مقعد کودک قرار دهید و از تب کودک خود آگاه شوید. کودکان زمانی که تب دارند، متوجه نمیشوند که به والدین اطلاع دهند پس والدین خود مراقب کودکان باشند.

کودکان حداقل یک بار تب را تجربه میکنند، تب یک گونه هشدار بدن به عفونت و باکتری و بیماری میباشد. مشاهده و تشخیص تب کودکان بسیار مهم میباشد و زنگ خطری برای والدین است. تب کودک در مواقعی بسیار خطرناک و کشنده میباشد. نکته ای که خیلی باید به آن دقت شود این است که خود کودکان به دلیل اینکه انرژی زیادی برای فعالیت دارند، خود متوجه تب نمی شوند، پس والدین وظیفه دارند تب او را چک کنند.

درمان خانگی تب کودکان با گیاهان دارویی

علت تب کودکان میتواند سرماخوردگی، عفونت (عفونت مجاری ادراری، عفونت دستگاه تنفسی و…)، دندان در آوردن، مسمومیت و عفونت گوش و…باشد. اگر تب با دارویی شیمیایی یا دارویی گیاهی کنترل نشود، باعث بروز علائمی مثل تشنج میشود که بسیار خطرناک و کشنده میباشد. پس والدین باید خیلی مراقب کودک تب کرده باشند و هر طوری که شده تب کودک را پایین بیاورند.

تب کوکان نشانه عفونت و یا باکتری در بدن است

طب سنتی برای تب کودکان راهکارهای گیاهی بسیاری دارد که به چند نمونه اشاره میکنیم :

  • در ابتدا لباس کودک تب کرده را کم کنید یا اگر هوای اتاق مناسب است کل لباس کودک را در بیاورید. تهویه هوای اتاق را با باز کردن در یا پنجره بهتر کنید.
  • ویتامین سی به کاهش تب کودک کمک شایانی میکند. پس در نوشاندن آب پرتقال، لیموشیرین، لیمو ترش، گریپ فورت و… غافل نشوید.
  • میوه هایی مانند هندوانه، هویج، کرفس و خیار و… که ادرار آور هستند هم موثر است.
  • عرقیات مثل عرق ریحان، عرق ختمی، عرق بومادران، عرق بابونه، عرق کاسنی و… برای درمان گیاهی تب کودکان مفید است.
  • طب سنتی پاشویه را برای کاهش تب حیاتی میداند. برخی از پاشویه های گیاهان هم اثر سریعی بر تب میگذارند و هم به راحتی تهیه میشوند. پاشویه همانطور که از اسمش معلوم است شستن پا با ترکیب آب با مواد یا عرقیات میباشد که باعث پایین آمدن تب میشود.

برای پاشوری نمک و آب، پاشویی سرکه با آب، پاشویی با عرق ختمی و غیره، از یک ظرف و یک حوله کمک بگیرید. حوله را با مواد پاشویه خیش کنید و به بدن یا پاهای کودک بکشید تا دمای بدن کاهش یابد. در پاشویی کودک تب کرده باید به چند نکته توجه کنید.دمای آب پاشویه نباید داغ یا سرد باشد بلکه دمای آب باید در حد ملایم باشد و نمک و سرکه پاشویه نباید زیاد باشد.

پیشگیری گیاهان دارویی برای تب کودکان

برای پیشگیری از هر بیماری رعایت بهداشت فردی و عمومی ضروری میباشد. با این حال برای پیشگیری از تب باید از عوامل یا بیماری های که باعث تب میشود پیشگیری کرد، زیرا عفونت و باکتری در بدن باعث تب کودک میشود. در قسمت زیر به ذکر نکاتی می‌پردازیم که با رعایت و توجه به آنها میتوانید سلامت کودکتان را تضمین کرده و از بیمار شدن او پیشگیری کنید که عبارتند از:

  • حتما دست کودکتان را قبل از غذا و میوه خوردن بشویید.
  • مواد غذایی و میوه سالم و طبیعی تهیه و مصرف کنید.
  • اگر در مکانی به آب و صابون دسترسی ندارید، حتما از محلول های ضد عفونی برای تمیزی دست کودکتان استفاده کنید.
  • از افراد بیمار دوری کنید، در مکانهای شلوغ مثل مترو و بازار از ماسک برای کودک و خودتان استفاده کنید.
  • از میوه ها و سبزیجات تازه و رنگی حتما استفاده کنید.

با مشاهده هر تب در کودک، استرس نگیرید. برخی از تب ها بصورت موقت می باشد و خیلی زود در عرض یکی و دو ساعت برطرف می شود. اما با این حال سعی کنید کودک تب دار را تحت نظر بگیرید و در صورت نیاز به پزشک مراجعه کنید.

نتیجه گیری

تب یک هشدار و زنگ خطری نسبت به عفونت و باکتری میباشد. کودک این عفونت و باکتری را یا از طریق تنفس شخص بیمار گرفته یا با دست زدن به سطحی که آلوده به عفونت بوده، گرفته است. تب به نوبه خود در برخی موارد خطرناک و کشنده است و در مواقع شدید باعث تشنج میشود. پس زمانی که کودکتان تب کرد، درمان خانگی را شروع کنید و از شربت استامینوفن یا شیاف حتما استفاده کنید.

از عرقیات ختمی، بومادران، کاسنی و… که در طب سنتی به آنها خیلی تاکید شده است، برای پایین آوردن تب حتما استفاده کنید. پاشویه هم گزینه خوبی برای کودکان تب دار است، بخصوص اگر از محلول های توصیه شده در مقاله استفاده شود.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “درمان خانگی تب کودکان با طب سنتی

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *