روانشناسی و رفتار

رفتار کودکان را درک کنیم

معیار هایی برای سنجش رشد کودک و رفتار کودکان

امروزه به دلیل کم بودن فرزند و حساسیت زیاد والدین رفتار کودکان بیشتر مورد توجه والدین قرار میگیرد. با هر رفتار کودک یا نوزاد والدین نگران میشوند که آیا این رفتار از نقص و مشکل‌دار بودن فرزندشان است یا یک رفتار کاملاً طبیعی می‌باشد، که ما در این مقاله به برخی از رفتار های کودکان و نوزادان می‌پردازیم. در ادامه رفتارهای رایج را که اکثر کاربران در مورد آن سوال داشتند مورد بررسی قرار داده ایم.

برخی از کودکان و نوزادان رفتاهایی مانند گاز گرفتن، نیشگون گرفتن، کشیدن موی سر و… دارند که رفتاری طبیعی برای نوزادان و کودکان می‌باشد. زیرا با انجام چنین رفتارهایی می‌خواهند محیط اطراف خود را بشناسند و اطلاعات خود را درمورد محیط و اشیا بیشتر کنند. والدین باید رفتار کودک را درک کنند و بدانند که کودک برای رشد و بزرگ‌شدن باید برخی از رفتارها را انجام دهد تا از محیط اطراف آگاهی پیدا کند.

اگر کودک در روز چند ساعتی را در مهدکودک می‌گذراند باید والدین از آسیب نزدن کودک به دیگر هم‌سن و سالان خود اطمینان حاصل کند. در انتخاب مهد کودک نیز حساسیت های لازم را به خرج دهید و از عملکرد مربیان در تربیت و رفتار مناسب با کودکان اطمینان حاصل کنید. در مورد این رفتارهای نادرست بچه ها برخی از والدین واکنش نشان می‌دهند که کار نادرستی است. رفتار درست در مقابل چنین رفتار کودکان نادیده‌گرفتن است که با نادیده‌گرفتن، کودک با بزرگ‌شدن دیگر این‌چنین رفتارهایی انجام نمی‌دهد.

گاز گرفتن یکی از رایج ترین رفتار کودکان

گاز گرفتن بیشتر در کودکان 1 تا 4 سال شایع است. در این سنین کودکان برای بیشتر آشنا شدن با اطراف و درک بهتر اشیا و افراد گاز می‌گیرند و با بزرگ‌تر شدن کودکان آنها می‌فهمند که می‌توانند با حواس چشایی، بینایی، شنوایی، لامسه اشیا را بهتر درک کنند. کودکان در سنین کم‌تر به علت گرسنگی یا تشنگی گاز می‌گیرند که با بزرگ‌تر شدن و یادگیری مهارت‌های مانند گفتار و نشان‌دادن کودکان دیگر رفتارهای پرخاشگرانه و رفتارهای فیزیکی و گازگرفتن را هم کمتر یا دیگر تکرار نمی‌کنند .

علل گاز گرفتن کودکان و درک آنها

والدین باید بفهمند که کودک در چه زمانی و در مقابل چه رفتاری واکنش‌های مانند: رفتارهای پرخاشگرانه و رفتارهای فیزیکی و گازگرفتن انجام می‌دهد والدین باید رفتارها را شناسایی کنند و با تکرار نکردن این رفتار ها این موضوع را درمان کند. مثلاً برخی از کودکان در زمان گرسنگی یا تشنگی این رفتار را نشان می‌دهند که والدین باید قبل از تشنگی و گرسنگی کودک، به او آب و غذا بدهند.

چگونه گاز گرفتن کودک را متوقف کنیم

چگونگی رفتار والدین در مقابل رفتار اشتباه کودکان بسیار مهم است. اگر والدین به کار غلط کودک واکنش درستی نشان ندهد، باعث می‌شود کودک عمل غلط خود را تکرار کند. چرا که کودکان سعی می کنند به رفتار ها و عکس العمل های شما واکنش نشان دهند. شاید با خود بگویید که بچه است و نمیفهمد اما کودکان زیرک تر و باهوش تر از تصورات شما هستند. بخش اصلی تربیت کودکان در همان سنین کم شروع میشود پس به رفتارها و عکس العمل های خود در مقابل کودکان دقت فراوانی کنید.

مثلاً والدین اگر در مقابل گازگرفتن کودک لبخند بزند، کودک فکر می‌کند این کار والدین را خوشحال می‌کند و گازگرفتن را تکرار می‌کند. و اگر هم در مقابل گازگرفتن عصبانی شوید و با خشم با او رفتار کنید، بازهم کودک می‌خواهد کار خود را تکرار کند تا دیگر رفتارهای شما در مقابل کار خود را بفهمد. ولی رفتار درست این است که شما با قاطعیت به او بگویید این کار درست نیست و دهان او را از محلی که می‌خواهد گاز بگیرد، دور کنید و از کودک دور شوید تا کودک به کار اشتباه خود پی ببرد.

چرا کودک موها را نیشگون می‌گیرد

علت اصلی رفتار کودکان و نوزادان عدم توانایی در ارتباط گرفتن با دیگران است. خردسالان با رفتارهای مانند نیشگون گرفتن موها و گازگرفتن و دیگر رفتارهای حرکتی می‌خواهد با دیگران ارتباط برقرار کند و منظور خود را به آنها برساند. نوزادان با کشیدن مو، توانایی و مهارت استفاده از دست را یاد می‌گیرند و با این کار اعتمادبه‌نفس پیدا می‌کنند. خردسالان با کشیدن مو می‌خواهند همه به آن‌ها توجه کنند. کودکانی که در روز چند ساعتی را در مهدکودک هستند باید والدینشان جلوی نیشگون گرفتن موی کودکشان را با رفتار صحیح بگیرند تا در مهدکودک به دیگر کودکان آسیب نزند.

برای جلوگیری از نیشگون گرفتن کودکان چه‌کار کنیم

برای جلوگیری از کار غلط کودک باید والدین علت کار کودک را شناسایی کند و بفهمد که کودک در مقابل چه رفتاری، رفتار غلطی را انجام می‌دهد. آرامش والدین در مقابل عمل غلط کودک بسیار مهم است. والدین باید باحوصله و صبر کودک را در انجام عمل غلط کمک کنند تا کودک خود آرام شود و درک کند که در کنار والدین خود امنیت دارد.

هر بچه ای باید اطمینان حاصل کند که برای کار غلط تنبیه نمی‌شود بلکه والدین خود به کودک کمک کنند تا کودک خودش به عمل غلط خود پی ببرد و کار خود را تکرار نکند. برای تخلیه عصبانیت کودک می‌توانید از کتاب نقاشی و اسباب‌بازی کمک بگیرید. با صحبت‌کردن و آگاه کردن کودک به کاری که انجام می‌دهد تا حدودی می‌توانید از نیشگون گرفتن مو جلوگیری کنید.

برای درک فرزندانتان وقت بگذارید

والدین در مقابل کارهای کودکانشان از قبیل گازگرفتن، نیشگون گرفتن مو و… احساس خجالت می‌کنند و از دست کودکانشان ناراحت و عصبانی می‌شوند. ولی باید بدانند که چنین رفتارهایی در کودکان طبیعی است و کودک با این کارها به درک بهتری از محیط اطراف خود می‌رسند. والدین باید در مقابل چنین رفتار کودکان، کودک خود را درک کنند و رفتار مناسبی را از خود نشان دهند. زیرا چگونگی رفتار والدین در رفتار او در آینده بسیار مؤثر است. پس بامطالعه در زمینه ابعاد مختلف روانشناسی کودک و مشورت، رفتار درست با کودکان را یاد بگیرید زیرا والدین در آینده و موفقیت کودکان تأثیر بسزایی دارد.

نتیجه‌گیری

کودکان برای رشد و کسب تجربه، رفتارهای غلط و درستی را از خود نشان می‌دهند، انجام رفتارهای بد توسط کودکان ممکن است باعث ناراحت و عصبانیت والدین شود که این عصبانیت باعث تشدید و تکرار رفتار غلط در کودکان میشود. والدین باید رفتار کودکان را درک کنند و با رفتار درستی که با مطالعه و مشورت به دست می‌آورند با کودکان رفتار کنند، و کودکان را در یادگیری رفتار درست کمک کنند. والدین با صبر و حوصله میتوانند از رفتارها غلط کودکان جلوگیری کنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “رفتار کودکان را درک کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *