مد و فشن

تأثیر اکسسوری کودکان در مد و فشن

اکسسوری کودکان و نقش آن در مد و استایل

تا حالا از خود پرسیده‌اید دلیل ارزشمندی اکسسوری کودکان در استایل آنها چیست؟ و چه تأثیری در دنیای مد و فشن کودکان دارد؟ با تغییرات اجتماعی که در سراسر جهان فراگیر شد و تمام افراد جامعه درگیر آن شدند یکی از مسئله‌ سازترین تغییرات، در دنیای فشن و مد بود. فشن و مد از جهان آدم‌های بزرگ به سمت کودکان حرکت کرد و نتیجه آن ورود کودکان به عرصه مد و فشن شد.

عرصه‌ای که منتقدان و موافقان خود را دارد. در این میان والدین نیز تحت‌ تأثیر دنیای مد و فشن قرار گرفته و بر اساس متد روز دنیا برای پوشش کودکان تصمیم می‌گیرند. مدل لباس و پارچه مناسب کودک به یک دغدغه بزرگ برای والدین تبدیل شده است و دوست دارند کودکان خود را با تغییرات صنعت مد جهان پیش ببرند.

یکی از این نگرانی‌ها استفاده از اکسسوری کودکان در زیبا کردن استایل آنهاست. هرچند که مد و فشن کودکان به یک چالش بزرگ برای بسیاری از جوامع شده و منتقدان زیادی دارد. اما برای والدینی که علاقه‌مند به مد هستند و می‌خواهند کودکان خود را بر اساس تغییرات لباس کودک همانند کنند، لازم است به یکی از مهم‌ترین شاخص‌های مد یعنی اکسسوری کودکان توجه کنند.

شاید برای شما هم جای سؤال است که اکسسوری کودکان به چه معناست و چه نتیجه‌ای در استایل کودکان دارد؟ در این مقاله اهمیت اکسسوری در پوشش و استایل کودکان را بیان خواهیم کرد.

اکسسوری کودکان چیست و چه نقشی در پوشش آنها دارد؟

واژه اکسسوری (accessory) یک کلمه انگلیسی و معادل فارسی آن لوازم جانبی است. این واژه در ایران به‌تازگی وارد عرصه مد شده است. اکسسوری کودکان در دنیای مد و فشن به تمام وسایل تجملی به جز لباس‌های اصلی اشاره دارد. اکسسوری کودکان با لباس اصلی به کار می‌رود. هدف آن ایجاد زیبایی و نمایش هماهنگی رنگ‌ها یا ناهمسانی در پوشش کودکان است. استفاده از اکسسوری‌ها هیچ‌گونه محدودیت سنی و جنسی ندارد.

اکسسوری های کودکانه در پوشش کودکان چه نقشی دارند

هماهنگ کردن  لباس کودک نیز به آموزش و یادگیری نیاز دارد. در به‌کاربردن اکسسوری کودکان باید به ترکیب رنگ لباس آنها توجه داشته باشید. هارمونی رنگ‌ها با یکدیگر یکی از مواردی است که در خرید اکسسوری برای کودکان باید در نظر گرفته و بر مبنای استایل آنها انتخاب شود.

برای مثال نحوه لباس پوشیدن، انتخاب رنگ متناسب با موقعیتی که کودکتان قرار دارد مثل جشن تولد، فصل‌های سال، مهمانی، پوشش‌های خیابانی و مسافرت از مواردی است که در تهیه اکسسوری کودکان و استایل متفاوت آنها نقش داشته و شما باید به آن دقت کنید.

در واقع با انتخاب لوازم جانبی، شیک‌پوشی و جذابیت کودک شما دوچندان شده و یک تمایز گیرا در تیپ کودکتان دیده می‌شود. از آنجایی که تنوع اکسسوری های کودکان بسیار زیاد است، ممکن است این سوال ذهن شما را درگیر کند که اکسسوری کودکان شامل چه چیزهایی است و کدام یک با لباس کودک شما همخوانی دارد؟ در ادامه به معرفی تنوع این اکسسوری های جذاب می‌پردازیم.

لوازم جانبی لباس اصلی کودکان

بچه‌ها عاشق رنگ‌های شاد هستند و پیدا کردن اکسسوری کودکان کار زیاد سختی نیست. به علت تنوع زیاد در لباس کودک و لوازم جانبی زیاد فقط کافی است یک خرید فوق‌العاده با کودک خود داشته باشید و اکسسوری مناسب کودک خود را انتخاب کنید. کیف و کفش، انواع زیورآلات مثل دستبند، گوشواره، تل مو، کمربند، پاپیون، چتر از جمله اکسسوری برای کودکان است که در شکل‌ها و رنگ‌های متنوع در بازار موجود است.

انواع اکسسوری برای استایل کودکان

اکسسوری کودکان برای ست‌کردن لباس به دو گروه پوشیدنی و حمل‌کردنی تقسیم می‌شود.

  • اکسسوری پوشیدنی:
    همان‌طور که از نامش مشخص است به مواردی که پوشیده می‌شود، اشاره دارد. مثل دستمال گردن، شال گردن، دستمال سر، کراوات، کلاه، کمربند، روسری، جوراب، دستکش، ساعت، دستنبد و جواهرات است.
  • اکسسوری‌های حمل‌کردنی:
    از جمله لوازم جانبی که قابل‌حمل هستند شامل کیف‌های دستی و پول، عینک آفتابی، جاکلیدی و آویزهای مختلف است. پیشنهاد می‌شود برای کودکان از رنگ‌های برجسته و متمایز استفاده کنید تا استایل کودکان بسیار خاص دیده شود. در گروه‌بندی اکسسوری کودکان جنسیت کودکان موردتوجه قرار گرفته است. یعنی اکسسوری‌هایی که برای دختران و پسران جداگانه طراحی و در صنعت مد کودکان ارائه می‌شود.

اکسسوری دخترانه که برای تزئین و مرتب کردن موها به کار می‌روند در این گروه‌بندی است. مانند گیره سر، تل و انواع پاپیون‌ها، شال، روسری و ساق شلواری اشاره کرد. مهم‌ترین لوازم جانبی پسرانه شامل کراوات، دستبند پسرانه، گردنبند پسرانه است. دختران و پسران در اکسسوری مثل عینک و کلاه مشترک هستند.

نکات طلایی در خرید و انتخاب اکسسوری برای کودکان شیک‌پوش

شما پدر و مادر عزیز در استایل فرزند خود باید چند نکته طلایی مهم را رعایت کنید. در انتخاب استایل و اکسسوری کودکان حتماً قد، وزن، رنگ پوست و چشمان کودک خود را لحاظ کنید. زیرا لباس علاوه بر شیک‌پوشی شخصیت کودک شما را نیز تعریف می‌کند. برای مثال اگر کودک شما چاق است نباید لباس جذب بپوشد یا اگر لاغر است لباسی بپوشد که به‌قول‌معروف در تن او زار بزند یا انتخاب اکسسوری بر اساس رنگ پوست را در نظر داشته باشید.

انواع اکسسوری های کودکانه

برای مثال اکثر رنگ پوست ایرانی‌ها گندمی است؛ بنابراین تمام طیف‌های رنگی مناسب این پوست است به جز رنگ‌های بسیار تیره یا بسیار روشن. اگر با کودک خود به خرید رفته‌اید و او توانایی انتخاب دارد به او این حق را بدهید تا لباس و اکسسوری کودکان را خودش گلچین کند. این کار شما به او اعتمادبه‌نفس می‌دهد.

سخن آخر

اهمیت اکسسوری در فشن و مد جایگاه مخصوصی دارد. انتخاب اکسسوری کودکان یک فرصت خوب برای والدین است تا استایل و طرز لباس پوشیدن کودک خود را به نمایش بگذارند. کودکان نیز از این فرایند بسیار خوشحال هستند و دوست دارند در معرض دید همگان باشند.

اکسسوری‌ها بیان‌کننده سلیقه و سبک لباس است. بسیاری بر این عقیده هستند که اکسسوری در پوشش لباس اهمیت چندانی ندارد. اما صنعت مد و فشن با پیشرفت خود نشان داد که انتخاب مناسب اکسسوری در استایل بسیار اثرگذار بوده و  شیک‌پوشی را دوچندان می‌کند.

در حال حاضر کودکان و نوجوانان بسیار به مد و فشن علاقه‌مند بوده و دوست دارند با سبک و مد روز همراه شوند. آنها برای دیده‌شدن بسیار تلاش می‌کنند. والدینی که کودکان بسیار خردسال دارند و لباس کودک را خودشان انتخاب می‌کنند به دنیای مد و فشن نیم‌نگاهی داشته باشند و  استایل کودک خود را انتخاب کنند.

author-avatar

درباره فاطمه پهلوانی

فاطمه پهلوانی هستم کارشناس ارشد رشته پژوهش علوم اجتماعی از دانشگاه الزهرا تهران من نویسنده محتوا سایت دوردونه هستم. با نظرات خوبتون درباره مقاله ها مشوق راه ما باشید.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *