آموزش و استعداد

آموزش نقاشی کودکان

آموزش نقاشی کودکان با استفاده از طرح های ساده و ترکیب رنگ

امروز تربیت و پرورش نوزادان از عوامل مهم هر کشوری است که تاثیرات مستقیمی با جامعه دارد. کودکان استعداد های فراوان دارند که باید از کودکی پرورش یابد. نقاشی کردن یکی از راه های کشف استعداد و نوعی سرگرمی برای کودکان است. در این مقاله تمام تلاشمان را کردیم، که صفر تا صد تکنیک های لازم برای نقاشی کودکان را به شما بیاموزیم.

در ابتدای کار باید یک وسیله برای نقاشی کردن روی آن انتخاب کنید. وسایل های مختلفی است که کودکان می توانند روی آن نقاشی کنند، یکی از آنها استفاده از بوم نقاشی است که من این وسیله را به افراد مبتدی توصیه نمی کنم. افرادی که تازه می خواهند نقاشی را شروع کنند، می توانند از مقوا، کاغذ های باطله و چوب و… استفاده کنند.

مراحل سنی نقاشی کودکان

کودک برای ترسیم اشکال و یا به عبارت ساده تر نقاشی کردن نیاز به درک اشکال و مفاهیم دارد. همچنین توانایی کنترل ماهیچه های دست و انگشتان و تسلط نیز عامل مهم و تاثیر گذار در نقاشی کودک است. با این حال کارشناسان از نظر سنی، نقاشی کودکان را به چهار مرحله تقسیم می کنند.

مرحله نخستین: در این مرحله کودک شما به رنگ های مختلف ابراز علاقه می کند و باتوجه به خلاقیت و استعداد خودش علامت هایی می کشد که برخی از آنها برای افراد بالغ نامفهوم است و انسان بالغ آن را  درک نمی کند. این همان مرحله خط خطی کردن است و از دو سالگی تا حدود چهار سالگی کودک ادامه دارد. در این مرحله همین که کودک شما بتواند یک قلم در دست بگیرد و شروع به خط خطی کردن کند، کفایت می کند.

مرحله دوم: این مرحله به طور معمول بعد از چهار سالگی آغاز می شود و کودک شما با تجربیات و خلاقیت خود، اشکال مختلف و انسان هایی با دست و پاهای متفاوت و… رسم می کند.

نقاشی کودکان به صورت گروهی نشاط را به همراه خواهد داشت

مرحله سوم (شکل گیری): مربوط به هفت تا نه سالگی کودک است که در این مرحله کودک با نظر گرفتن جزییات و طرح های مختلف، نقاشی خود را با جزییات کامل تر و دقت بیشتر ترسیم می کند. کودک از خود خلاقیت و استعداد بیشتری به پدر و مادر یا معلم اش به نمایش می گذارد.

مرحله پایانی (واقع بینی): این مرحله بعد از نه سالگی اتفاق می افتد. کودک با درک بیشتر و عمیق طرح ها، نقاشی های خود را به تصویر می کشد. کودکان با تجسم اشکال و برقراری ارتباط بین آنها می توانند به راحتی تصویرهای دلخواه خود را بکشند.

اهمیت نقاشی کودکان و انجام گروهی آن

نقاشی کردن کودکان در نظر اول بیشتر به عنوان سرگرمی دیده می شود، اما متخصصین و روانشناسان بر این باورند که نقاشی کودکان نوعی از بروز احساسات و همچنین توانمندی ها و نمادی از درک کودک از اطراف و پیرامون خود است. بخصوص اگر کودک در یک گروه شروع به نقاسی کردن نماید، ار نظر روان شناختی و اجتماعی پیام های زیادی را به همراه خواهد داشت.

  • کمک کردن به همدیگر
  • گفت و گو کردن جمعی
  • افزایش اعتماد به نفس کودک
  • تقویت اطلاعات و تخیلات کودک
  • تقویت افکار و مهارت کودک
  • دانستن احساسات کودک از طریق رنگ ها

بطور کلی کودکان با نقاشی احساسات و تمامی حرفهایی که در ناخودآگاه خود دارند را بیرون می ریزند. اما تفسیر این نقاشی و یا خط خطی ها کار هر شخصی نیست و روانشناس و متخصص می طلبد.

تفسیر و مفهوم رنگ ها در نقاشی کودکان

همانطور که گفتیم کودکان با استفاده تخیلات و خلاقیت خود، تصورهای ذهنی خود را می کشند. رنگ ها در نقاشی آنها نشان دهنده احساسات و عواطف آن ها است. در ادامه به برخی از مفهوم رنگ ها اشاره می کنیم.

  • رنگ قرمز: استفاده کودک شما از این رنگ در نقاشی، نشانه سر افرازی و پرنشاط بودن و شوق فراوان او به نقاشی است. این رنگ به ما در شناخت بهتر کودک کمک زیادی می کند.
  • رنگ آبی: از رنگ آبی کودک اکثرا در ترسیم ابرها بهره می برد، که نشانه شیک بودن و شاد بودن کودک شماست.
  • رنگ سیاه: اگر کودک شما در نقاشی اش بیشتر از رنگ سیاه استفاده می کند، شاید دچار ناراحتی و غمگینی و افسردگی شده است.
  • رنگ سفید: این رنگ در نقاشی، نشانه کم تجربه بودن و احساس کسب تجربه بیشتر است.
  • رنگ سبز: رنگ سبز جنبه های مثبت زیادی دارد و از سالم بودن و سرزنده بودن کودک و امیدوار بودن او خبر می دهد. در نقاشی کودک شاد و سالم استفاده از این رنگ به وفور دیده می‌شود.

انتخاب رنگ برای نقاشی

رنگ های متفاوتی برای نقاشی کودک است. اما هر رنگی را نباید در اختیار کودک قرار دهیم. در انتخاب رنگ بسته به اینکه کودک در چه مرحله ای از نقاشی قرار دارد باید به نکاتی دقت شود. بطور کلی در انتخاب رنگ به نکات زیر توجه کنید.

  • سمی نباشد و کاملا بی خطر باشد، تا کودک شما امنیت داشته باشد.
  • سعی کنید رنگی انتخاب کنید که شفاف و قابل شستن باشد.
  • برخی از رنگ ها زمان نگهداریش از بقیه رنگ ها بیشتر است. آن ها را انتخاب کنید تا کودک شما به راحتی نقاشی کند.

به کودکانی که دارای سنین کمتر هستند و تازه نقاشی کردن را شروع کرده اند و هنوز با اصول نقاشی آشنا نیستند، اجازه دهید با تخیلات و خلاقیت های خودشان به نقاشی کردن بپردازند. بگذارید از نقاشی کردن به عنوان سرگرمی استفاده کنند و به هنگام انجام آن تمام لذت خود را ببرند.

 تکنیک های لازم برای نقاشی کودکان

دانستن و درک اشکال هندسی، درک و شناخت کامل رنگ ها و ترکیب آنها با هم، از موضوعات و تکنیک هایی است که برای نقاشی کودک بسیار حائز اهمیت می باشد. در قضاوت کردن در مورد نقاشی و استعداد کودک باید این نکات مورد توجه قرار گیرند.

نقاشی کودکان وسیله برای ابراز وجود و برون ریزس احساسات است

اشکال هندسی: اطراف ما پر از اشکال متفاوت هندسی است. معرفی اشکال هندسی به کودکان می تواند به آنها کمک کند تا با دقت کردن به اطراف خود، تجسم بیشتری از اشکال هندسی داشته باشد. و با ترکیب کردن اشکال هندسی مختلف بتواند نقاشی خوبی ترسیم کند.

ترکیب رنگ ها: یکی از قسمت های مهم و جالب در نقاشی، ترکیب رنگ ها با هم است، که نقاشی را برای کودک شما لذت بخش تر می کند. در زیر به چند نمونه ترکیب رنگی اشاره می کنیم که برای کودکان بسیار جالب می باشد و آنها را مجذوب خود می کند.

  • رنگ قهوه ای: از ترکیب رنگ های قرمز، آبی، زرد می توان رنگ قهوه ای تهیه کرد.
  • سبز: از ترکیب رنگ زرد و آبی بدست می آید.
  • بنفش: با استفاده از رنگ قرمز و آبی رنگ بنفش به وجود می آید.
  • نارنجی: از رنگ های زرد و قرمز می توان رنگ نارنجی تهیه کرد.
  • صورتی (یاسی): با ترکیب رنگ های قرمز و سفید این رنگ زیبا به دست می‌آید.
  • رنگ سرخابی: این رنگ خاص و جذاب را از ترکیب رنگ های آبی و قرمز میتوان تهیه کرد.

والدین می توانند برای اینکه کودک خود را به نقاشی علاقه‌مند کنند و همچنین برای درک بهتر کودک از رنگ ها، آبرنگ تهیه کرده و به همراه کودک ترکیب رنگ ها را بصورت عملی اجرا کنند. این کار برای تقویت خلاقیت دلبندتان بسیار موثر خواهد بود.

چگونه از استرس کودکان برای نقاشی جلوگیری کنیم؟

اگر کودک اولین بار است که نقاشی می کند، از طرح های ساده و کوچک شروع کند. این شیوه برای آموختن و افزایش خلاقیت کودکان کمک می کند. و باعث جلوگیری از استرس و افزایش انگیزه برای نقاشی کردن در ‌کودک شما می شود. والدین می توانند برای تقویت استعداد کودک در نقاشی و همچنین جلوگیری از استرس او، با کودک همراه شوند و نقاشی های ساده و بدون جزئیات ترسیم کنند.

author-avatar

درباره modir

دکترای مدیریت، فوق لیسانس مهندسی برق دارم اما در زمینه آی تی فعالیت می کنم. دلیل من برای این کار تنها علاقه و نبود محدودیت در کار است. میلیون ها دقیقه خوندم، نوشتم و خواهم نوشت.

بازگشت به لیست

یک نظر در “آموزش نقاشی کودکان

  1. Mahsa گفت:

    نقاشی در کودکان به استعداد خاصی نیاز داره یا صرفا میشه با اموزش و تمرین مهارتشونو افزایش داد؟

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *