تغذیه و سلامت

برنامه تغذیه کودک و نمودار غذا برای سال اول

برنامه تغذیه کودک و نوزاد برای سنین مختلف

مادرانی که برای اولین‌ بار مادر شده‌اند تجربه کافی برای نگهداری و تغذیه کودک را ندارند، همیشه این دغدغه را دارند که به کودک خود چه غذای جامد و یا آبکی، یا چه میوه و خوراکی را در چندماهگی کودک به خوراند. با مطالعه و مشاوره و استفاده از تجربیات دیگر مادران میتوانند به یک برنامه غذای مناسب برای کودک خود دست پیدا کنند. مادران جوان برای مراقبت و تغذیه کودکانشان دچار مشکل هستند.

هر نوزاد و کودکی نیازهای تغذیه‌ای متفاوتی دارند و بنا به نوع نیاز به غذاها و میوه های متفاوت هم نیاز پیدا میکنند، ولی در این میان برخی از مواد غذایی و میوه ها هستند که برای همه کودکان مفید میباشد و میتوان همه ای مادران از این دستور تغذیه ای استفاده کنند.

تغذیه کودک یکی از مشکل ترین وظایف والدین است، که باید به مواد مغذی و ویتامین تغذیه کودک توجه کرد. هچنین کودک به علت کوچک بودن معده به غذا و خوراکیهای کم ولی در فواص زمانی کوتاه نیازدارند و در روز تقریباً به 900  تا 800 کالری نیاز دارند که باید از طریق تغذیه غذا و شیر تامین شود.

نمودار غذایی کودک یکی از ابزار های کارآمد برای والدین است، مادران جوانی که برای اولین بار مادر میشوند را راهنمایی میکند و اطلاعات خوبی را درمورد تغذیه کودک را ماه‌ به‌ ماه به مادران اطلاع می‌دهد. دراین نمودار مادران با رعایت این برنامه غذایی روزانه مطمئن می‌شوند که کودک مواد مغذی لازم در روز را دریافت کرده است و کودک رشد مناسبی خواهد داشت.

برنامه تغذیه کودک

هر کودک و نوزادی بنا به وزن سن میتواند به دفعات مکرر غذا یا شیر بخورد. مثلا کودک تازه متولد شده هر دو سه ساعت به خوردن شیر مادر نیاز دارد، در حالی که نوزادی که با شیر خشک تغذیه میشود شاید هر چهار پنج ساعت یکبار به شیر خشک نیاز داشته باشد. به تدریج که کودک شروع به غذا خوردن میکند، مادر میداند و درک میکند که کودک در چه ساعات و با چه رفتاری می خواهد گرسنگی خود را به مادر اعلام کند.

در ماه ها و سال اول زندگی کودک برای رشد و وزن‌گیری مناسب به شیر مادر و یا شیرخشک نیاز دارد، این نیاز تا شش ماهگی که هنوز تغذیه با غذا شروع نشده است مهم و ضروری است و کودک قبل از شش ماهگی باید هر یک تا دوساعت شیر بخورد ولی کودک بعد از شش ماهگی هر پنج تا چهار ساعت شیر می‌خورد البته این زمان ها یک اصل ثابت نیست میتواند در کودکانی با نمودار رشد متفاوت تغیر کند.

بعد از شش ماهگی که زمان شروع تغذیه با غذاهای جامد میباشد محققان میگوییند بعد از شش ماهگی زمانه خوبی برای شروع غذا برای کودک میباشد شروع قبل از شش ماهگی در کودکان باعث میشود در کودک مشکلاتی ایجاد شود و کودک نحوه درست غذا خوردن را یاد نگیرد.

راهنمای تغذیه کودک برای رشد و کامل

 

شروع غذا خوردن کودک دارای اصول و قواعدی است که باید والدین آن را رعایت کنند مثلا دادن غذای جامد به کودک را با مقدا خیلی کم مثلا تا دوقاشق سرلاک یا سوپ که خیلی هم غذای سفتی نیستند و قورت و هضم این غذاها برای کودکان آسان است شروع کنند تا کودک دچار خفگی و هضم سخت غذا نشوند.

والدین باید زمانی که به کودک غذای جدیدی میدهند باید از علائم آلرژی مراقبت کنند زیرا برخی از مواد غذایی آلرژی زا هستند و باعث علائمی مانند استفراغ ،کهیر زدن، پوست و تنگی نفس میشود که در این مواقع باید به پزشک مراجعه کنیم و از دادن این مواد غذایی جدا خوداری کنیم مواد غذایی مانند لبنیات ،صدف ، برخی از میوه ها و… باعث آلرژی میشود.

برنامه غذایی یک ماه تا 4 ماه

کودکان از بدو تولد به شیر مادر نیاز دارند ولی برخی از مادران به دلیل بیماری یا کم بودن شیر خود نمیتوانند به کودک خود شیر دهند پس از شیر خشک استفاده میکنند کودکان در چهار ماه اول تولد هر دو سه ساعت یک بار به شیر نیاز دارند البته برخی نوزادان و کودکان به دلیل رشد و وزن گیری کمی که دارند در اتمام چهارماهگی مادران میتوانند از غذایی کمی مثل سرلاک و سوپ و… استفاده کنند.

برنامه تغذیه کودک از 4 تا 6 ماهگی کودک

در شش ماهگی میتواند از مواد غذایی جامد به علاوه شیر هم استفاده کند که اگر کودک از غذایی کمک استفاده میکند مقدار شیر خوردنش کم میشود و کودک 6 ماهه تا 12 ماهه یتواند سه وعده یا چهار وعده اصلی بخورد و به عنوان میان وعده شیر بخورد.

جدول غذایی یکساله برای یک نوزاد

کودک و نوزاد برای رشد کردن علاوه برشیر مادر یا شیر خشک به میوه ،غلات سبزیجات ، پروتئین و کربوهیدرات نیاز دارد و مادران برای رشد و جذب مواد مغذی نوزادان و کودکان باید از یک رژیم غذایی مناسب برای کودک پیروی کنند. غذای کودک و نوع غذا و میوه و سبزیجات بسته به سن و چگونگی رشد کودک متفاوت است مادران باید سع کنند غذایی سالم و ارگانیکی را به کودک بخورانند.

غذای جامد برای کودک

یکی از مراحل تغذیه کودک تغذیه با غذاهایی جامد میباشد که باید در این مواد غذایی همه آنچه کودک به رشد نیاز دارد در این غذا باشد و کودک هم به خوردن آن علاقه مند باشد و از خوردن لذت ببرد و بتواند نیاز خود به غذا را با این مواد غذایی تامین کند.

از 4 ماهگی تا 6 ماهگی

مادران باید مواد غذایی حاوی اسیدفولیک را به کودکان خود بدهند و مواد غذایی حاویویتامین آ و سی که در مواد غذایی مانند نخود فرنگی،کدوحلوایی،موز جو وجود دارد.

از 6 ماهگی تا 8 ماهگی

از منابع غنی چربی ها و ویتامین ها استفاده کرد از قبیل آووکادو، هویچ،سیب فماهی ،ماست برای کودکان 6تا 8 ماه مناسب است.

از 8 ماهگی تا 12 ماهگی

پنیر پاستوریزه غلات گوشت میوه های مرکب سبزجات و… میتواند در این سن مناسب باشد و کودک بعد از 12 ماهگی میتواند سر سفره با شما غذا بخورد این بدان معنا است که کودک میتواند هر غذایی که شما میخورید را بخورد.

نتیجه گیری

کودکان برای رشد و بزرگ شدن در ابتدا به شیر خشک یا شیر مادر نیاز دارند نوزاد تا 6 ماهگی باید هر دو سه ساعت شیر بخورد و بعد از 6 ماهگی به سه تا پنج وعده غذا به همراه شیر نیاز دارد. کودکانی که شش ماهه هستند میتوانند غذای جامد را بخورند و این غذا باید دارایی ویتامین ،پروتئین و مواد مغذی مورد نیاز کودک باشد تا به رشد و نمو کودک کمک کند.

مادران جوان که اولین کودک خود را به دنیا آورده اند بی تجربه هستند و اطلاعی از رژیم مربوط به تغذیه کودک ندارند که با مطالعه و مشورت با پزشک میتوانند اطلاع خوبی به دست بیاورند. سایت دردونه نیز سعی می کند بطور متداوم مقالات بروز در مورد تغذیه کودک و نوزاد ارائه کند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

2 نظر در “برنامه تغذیه کودک و نمودار غذا برای سال اول

  1. ویدا گفت:

    اکه میشه درمورد دادن انواع اب میوه یا شیرموز به کودک ۸ تا ۱۲ ماهه مطالبی بنویسید و دادن آب میوه به نوزاد در این مرحله مناسبه یا خیر

    1. modir گفت:

      درود فراوان خدمت کاربر گرامی
      این مقاله بطور کلی در مورد برنامه تغذیه کودک ارائه شده است و شاید برای کودکانی با وضعیت های خاص مناسب نباشد، بنابه تحقیقات صورت گرفته در حالت معمول دادن آب میوه هایی که آلرژی زا نیستند به این رده سنی مطرح شده بلامانع می باشد. اما اگر مورد خاصی مد نظر شماست بهتر است که توضیحات را کامل ارائه کنید تا کارشناسی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *