کودک و والدین

گریه کردن کودک هنگام رفتن به مدرسه

گریه کودک هنگام رفتن به مدرسه

بسیار از کودکان زمانی که می‌خواهند برای اولین‌ بار به مدرسه بروند، ذوق و شوق خاصی دارند و بسیار خوشحال هستند. در این میان تعدادی از کودکان هم هستند که زمانی که می‌خواهند برای اولین‌ بار به مدرسه بروند، بسیار ناراحت می‌شوند و گریه می‌کنند. برای این که به مدرسه نروند رفتارهایی مانند: پرخاشگری، کج‌ خلقی، داد و بیداد، گریه و… را از خود نشان می‌دهند. این رفتار برای والدین بسیار نگران‌کننده و ناراحت کننده است.

هر  رفتار ی که کودکان از خود نشان می‌دهند، علتی دارد که باید والدین این علت را پیدا کنند. کودکان گاهی به علت اضطراب جدایی در هنگام رفتن به مدرسه، گریه می‌کنند. این مشکل برای کودک و والدین باعث بروز مشکلات دیگر می‌شود. هیچ زمانی برای کودک به حد زمانی که می‌خواهد از مادر جدا شود، سخت‌تر و ناراحت‌کننده‌تر نیست و والدین نباید با واکنش و حساسیت در این مورد به ترس و نگرانی کودک دامن بزنند.

ترس کودکان از جدایی از والدین به علت احساس امنیت نکردن در نبود والدین نشئت می‌گیرد و کودک توانایی مقابله و اعتمادبه‌نفس کافی در برابر برخوردهای اجتماعی را ندارد. والدین موظف هستند رفتار درست و مهارت اجتماعی را به کودک آموزش دهند. همچنین کودک را در معرض کودکان و افراد دیگر قرار دهند تا کودک با گسترده کردن روابط اجتماعی، دوستانی را برای خود پیدا کند که این امر به حل مشکل گریه کردن به هنگام رفتن به مدرسه کمک شایانی می‌کند.

دلایل مدرسه گریزی کودک

برخی از دلایل وجود دارد که کودکان علاقه‌ای به رفتن به مدرسه ندارند و از مدرسه گریزان هستند. آگاهی از این دلایل مدرسه گریزی کودکان هر والدینی واجب و ضروری است. شایع ترین این دلایل ها به شرح زیر هستند:

  • در برخی از مواقع کودک به دلیل فشار زیادی که محیط آموزشی مدرسه به کودک وارد می‌کند، حاضر به حضور در مدرسه نمی‌شوند.
  • برخی از کودکان در خانه نظم و انضباط را تجربه نکرده‌اند و نمی‌توانند در مدرسه این مسئله را تحمل کنند.
  • بیشتر کودکان نمی‌توانند تغییر را بپذیرند و می‌خواهند با رفتارهایی که از خود نشان می‌دهند از والدین خود انتقام بگیرند و در محیط خانه بمانند.
  • بیشتر والدین از کودک توقعات بسیار زیاد و غیرقابل‌ تحمل کودک را دارند. کودک با گریزان بودن از مدرسه می‌خواهد از چنین رفتار والدین فرار کند.
  • در مواقعی والدین تمام وسایل و خورد و خوراک و آسایش را برای کودک در منزل تهیه می‌کند. زمانی که کودک به مدرسه می‌رود و می‌بیند که هیچ خبری از آن امکانات نیست، نمی‌خواهد دیگر به مدرسه برود.

ترس کودک از مدرسه رفتن

در این میان شاید مهم ترین دلیل فرار کودک از مدرسه، وابستگی بیش از اندازه کودک به مادر باشد که باعث میشود او از جدایی ناراحت و غمگین شود و اضطراب جدایی به وجود آید. به‌ این‌ علت از مدرسه گریزان باشد.

راهکارهایی برای حل مشکل اضطراب جدایی

زمان زیادی را با کودک خود بگذرانید و درمورد اتفاقات روزانه از کودک سؤال کنید. اجازه دهید همه را تعریف کند و شما هم به گفته‌های کودک گوش کنید. هر زمان که می‌خواهید از کودک جدا شوید چند روز قبل، او را برای این جدایی آماده کنید و با دلایل منطقی و قابل‌ درک برای کودک، علت جدایی را بیان کنید. به کودک این اطمینان را بدهید که بعد از گذشت چند ساعت به خانه برمی‌گردید. حال سایر راهکارها برای جلوگیری از اضطراب جدایی کودکان را در زیر توضیح میدهیم.

به کودک احساس امنیت دهید

والدین باید به ترس‌ و اضطراب‌ کودکان خود، نه بیش از حد توجه کنند و نه اینکه ترس‌های آنها را نادیده بگیرند. زیرا در هر دو صورت این رفتارها به کودک آسیب می‌زند. برای این که بتوانید ترس و اضطراب کودک را کم کنید، بهتر است به همه سؤالات کودک پاسخ منطقی دهید تا قدرت تصمیم‌گیری در کودک را تقویت کنید. با کودکان خود در مورد جدایی صحبت کنید و به او اطمینان دهید که هیچ خطری او را تهدید نمی‌کند و احساس امنیت را در او ایجاد کنید.

کودکتان را با ترس‌ هایش روبه‌رو کنید

زمانی که کودکتان از مدرسه رفتن می‌ترسد و گریه می‌کند او را به خانه برنگردانید، این کار اشتباه است. در عوض او را با ترس‌هایش روبه‌رو کنید، در این صورت این استرس و اضطراب کاهش می‌یابد. اگر ترس و اضطراب شدید است، باید گاهی به مدت‌ زمان کوتاه جدایی را تجربه کند تا بتواند این مسئله را درک کند. اگر باز کودک از مدرسه رفتن امتناع می‌کند، بگذارید در خانه بماند، ولی محیط منزل را به محیطی برای بازی و سرگرمی تبدیل نکنید. اگر این کارها و رفتارها را انجام ندهید، واقعاً این موضوع به کودک آسیب می‌زند.

داشتن مربی مهربان و کار بلد

مربی جزو مهم‌ترین افرادی است که می‌تواند بعد از والدین بر روی رفتار کودک تأثیر بگذارد. تجربه نشان داده است که مربیان دلسوز، باتجربه، مهربان و صبور می‌توانند کودکان را به مدرسه علاقه‌مند کنند. به کودک این اطمینان را دهند که مدرسه محیطی است که او به زمان طولانی در این محیط می‌ماند، بازی می‌کند و آموزش می‌بیند. مربی می‌تواند از جذابیت‌های مدرسه صحبت کند و با صحبت‌ها و قول‌های نادرست که مادرت برمی‌گردد و پیش تو در مدرسه می‌ماند، صحبت نکند و کودک را یواش‌ یواش به مدرسه عادت دهد.

سخن آخر

یکی از مشکلاتی که والدین با کودکان خود دارند، گریه کردن کودکان هنگام رفتن به مدرسه است. والدین برای حل این مشکل باید قبل از رفتن به مدرسه از اضطراب جدایی کودک بکاهند و به فواصل زمانی کوتاه‌ مدت از کودک جدا شوند. با صحبت‌های منطقی کودک را با موضوع جدایی آشنا کنند.

به او احساس امنیت دهد که در نبود والدین هیچ اتفاقی قرار نیست بیفتد. مربی دلسوز و مهربان می‌تواند به کاهش اضطراب جدایی کودک کمک زیادی بکند. برخی از والدین با دادن امکانات رفاهی زیاد و خورد و خوراک در محیط خانه، باعث می‌شوند کودک از مدرسه گریزان شود.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *