تغذیه و سلامت

دلایل شیر نخوردن نوزادان از سینه مادر

شیر نخورد نوزاد؛ دلایل و راهکار

شیر نخوردن نوزادان در روزهای اول تولد یکی از مسائلی است که باعث ناراحتی و نگران والدین میشود. امتنا از شیر خوردن؛ ممکن است در بسیاری از کودکان دیده شود، پس والدین با صبر و حوصله و مراجعه به پزشک اطفال میتوانند این مشکل را رفع کنند و کودک را به روال اول شیرخوردن برگردانند. در این مقاله میخواهیم چند نکته آسان و ساده برای برگردان کودک به روال عادی شیرخوردن اشاره کنیم.

در روزهای اول نوزاد نمیتواند به راحتی شیر بخورد و این امر باعث میشود که مادران فکر کنند که دادن شیر خود به نوزاد کار اشتباه است. اکثر مادران در روزهای اول از ترک شدن نوک سینه رنج می‌برند، به همین دلیل فکر می کنند که باید از شیر خشک برای راحتی خود و نوزاد استفاده کنند، در حالی که اگر مادران با صبر و حوصله به کودک شیر بدهند تا یکی دو روز نوزاد خوردن شیر مادر را یاد می‌گیرد.

برخی از مادران فکر میکنند که علل شیر نخوردن نوزاد میتواند از تغذیه مادر و سایز سینه مادر باشد، درحالی که این چنین نیست بلکه دلیل نخوردن شیر ممکن است علل مانند عفونت گوش، آلرژی و دیگر مسائل باشد که با مراجعه به پزشک و شروع درمان میتوان این مشکلات را حل کرد.

دلایل شیر نخوردن نوزاد

مادران وقتی که برای اولین بار نوزاد را در آغوش میگیرند و می‌خواهند به نوزاد خود شیر دهند نوزاد از خوردن امتناع میکند، ولی زمانی که با یک بطری یا شیشه به کودک شیر میدهید از این موضوع استقبال میکند. این مسئله میتواند دلایل مختلفی داشته باشد.

از شیشه شیر خوردن کودک در روزهای اول که مادر توانایی شیردهی ندارد، باعث میشود کودک از خوردن شیر مادر امتناع کند. بعضی از کودکان نارس به دنیا می‌آیند و برخی از کودکان زردی دارند، این نوزادان در مقابل شیرخوردن مقاومت میکنند. بعضی از کودکان با مشکل بسته بودن زبان متولد می‌شوند، که این مشکل درمان دارد و به‌ راحتی درمان میشود، پس مادران باید صبر و تحمل داشته باشند تا نوزاد سلامت خود را به دست آورد و بعد خوراندن شیر مادر را شروع کنند.

دلایل شیر نخوردن نوزاد و کودک

تماس پوستی به کودک شما کمک میکند که شیر مادر را قبول کند و بخورد. کودک در روزها و ماه های اول تولد به تغذیه در طول مدت کوتاه مثلا هر دو ساعت یکبار نیاز دارد، اگر این نیاز بر آورده نشود نوزاد از شیر خودن امتنا میکند و برای رفع مشکل شیر نخوردن میتوانید روش شیر دادن را تغیر دهید.

راهکار حل مشکل شیر نخوردن نوزاد

نوزادان از بدو تولد به تغذیه هر دو ساعت یکبار نیاز دارد و باید این نیاز رفع شود. کجی نوک سینه یکی از علل شیر نخوردن کودک است و یا این که کودک به خوردن آب و قند و مکیدن انواع فینگرفود عادت کرده است و در مورد خوردن شیر مادر دچار سردرگمی شده است. اگر کودک ما بیش از دو ماه دارد و از خوردن شیر مادر امتناع میکند، شاید مجبور شوید از شیر خشک و یا شیردوش استفاده کنید.

اگر شیر کافی برای تغذیه کودکتان ندارید باید به تغذیه خود برسید و از مواد غذایی مناسب برای شیر دهی و افزایش دهنده شیر استفاده کنید که شیر شما مقدار خوبی داشته و برای نوزاد شما کافی باشد. اگر تمام تلاش خود را کردید و کودک باز هم از خورد شیر امتناع کرد حتما به پزشک مراجعه کنید.

عواقب نخوردن شیر مادر توسط نوزاد

شیر مادر غنی از تمام مواد مغذی، ویتامین ها میباشد که سیستم ایمنی بدن نوزاد را بالا میبرد و در مقابل بیماری ها بدن کودک را ایمن میکند. اگر نوزادی بنا به دلایلی از شیر مادر تغذیه نکرد در معرض بیماری هایی مانند: کم خونی، نتروکولیت، کم آبی بدن، هیپوکلسمی، هیپوگلیسمی و هیپرناتر میباشد.

شیر مادر به رشد عصبی، بینایی و رشد مغزی کودک کمک شایانی میکند. کودکانی که از شیر خشک تغذیه میکنند به کم خونی فقر آهن، استفراغ، اسهال، بثورات پوستی و قولنج یا بیماری دیگری مبتلا میشوند.

سخن آخر

تغذیه کودک با شیر مادر بسیار مهم و حیاتی است، زیرا نوزادانی که با شیر مادر تغذیه میکنند کمتر از کودکانی که با شیر خشک تغذیه میشوند، بیمار میشوند و از ضریب هوشی زیادی برخوردار هستند.

در برخی از مواقع نوزاد بنا به دلایلی از خوردن شیر مادر خودداری میکند که برای مادران نگران کننده است و مادران برای این که کودک گرسنه نماند از شیرخشک استفاده میکنند که این کار درست نیست و مادران باید تمام تلاش خود را بکنند. دادن شیر خشک آخرین راه حل است. حتما برای دانستن مشکل خود و یا نوزادتان به پزشک مراجعه کنید. ممکن است خود مادر هم مشکل یا بیماری داشته باشد که کودک از خوردن شیر مادر امتناع میکند.

سوالات متداول

نوزادان چه مشکلی دارند که از خوردن شیر مادر خودداری میکنند؟

دلیل نخوردن شیر مادر ممکن است عللی مانند عفونت گوش ،آلرژی و دیگر مسائل داشته باشد.

تغذیه با شیر مادر چه فوایدی برای کودک دارد؟

شیر مادر غنی از تمام مواد مغذی ویتامین ها میباشد که سیستم ایمنی بدن نوزاد را بالا میبرد و درمقابل بیماری ها بدن کودک را ایمن میکند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

2 نظر در “دلایل شیر نخوردن نوزادان از سینه مادر

  1. ویدا گفت:

    سلام لطفادرمورد مواد غذایی و مکمل هایی که باعث بیشترشدن شیر مادر بشه هم مطالبی بزارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *