آموزش و استعداد

حساسیت والدین در انتخاب بهترین مهد کودک 

انتخاب بهترین مهد کودک در انواع مهد کودک دارای چه معیارهایی است و چه موضوعات آموزشی پیش دبستانی باید آموزش داده شود

امروزه والدین به دلیل مشغله های که دارند، مجبور هستند ساعاتی از روز را خارج از خانه باشند. در این ساعت کودک خود را به مهد کودک بسپارند. برخی والدین کودک خود را برای مراقبت به مامان بزرگ و بابابزرگ ها میسپارند، اما در برخی از مواقع این موضوع امکان پذیر نیست و کودک را باید در مهد کودک ثبت نام کنند. نقش مهدکودک در آموزش مهارت به کودکان بسیار قابل توجه است. در بهترین مهد کودک ها در کنار مراقبت و انجام وظایف روتین، مهارت های لازم به کودک آموزش داده میشود.

برای انتخاب بهترین مهد کودک باید والدین حساسیت ویژه ای داشته باشند و با تحقیق و پرس و جو کردن مهد کودک مناسب و استانداردی را انتخاب کنند. یک مهد کودک خوب باید مربیان باسواد و زبده‌ای داشته باشد، اما برای شناسایی یک مهد کودک مناسب باید به نکاتی توجه کنیم. ما در این مقاله میخواهیم شما را در انتخاب این موضوع کمک کنیم .

معیارهای انتخاب بهترین مهد کودک

انتخاب مهد کودک مناسب و استاندارد از نظر والدین کار بسیار مشکلی است. ولی با تحقیق و سوال کردن از تجربیات والدینی که کودک خود را در مهدکودک ثبت نام کرده اند، انتخاب مهد کودک بسیار آسان می شود. با این حال مهد کودک استاندارد به تعداد محدود وجود دارد و والدین باید درمورد انتخاب مهدکودک خیلی سختگیرانه رفتار کنند، تا بتوانند مهدکودک مناسب و استانداری را انتخاب کنند. باید برای این موضوع وقت بسیاری را صرف کنند و به نکاتی ظاهری و باطنی توجه کنند، تا بتوانند مهد کودک استاندارد را از غیر استاندارد تشخیص دهند. ما در اینجا به چند نمونه از استانداردهای لازم برای یک مهدکودک نمونه و خوب اشاره میکنیم:

محیط و فضای مهد کودک

اولین نکته ای که در مورد مناسب و استاندارد بودن مهدکودک مطرح است، محیط و فضای مهد کودک است. در این محیط بهداشت باید کاملا رعایت شود و از بناهایی برای مهدکودک استفاده شود که نوساز باشد. روزانه باید محیط مهد کودک تمیز شود، زیرا کودکان ساعات زیادی از روز را در مهد کودک میباشند و ممکن است از محیط آلوده به بیماری مبتلا شوند. پس باید به بهداشت و تمیزی محیط و فضای فیزیکی مهد کودک اهمیت بسیاری دهند. والدین میتوانند با رفتن و دقت کردن به محیط اطراف مهد، از تمیزی محیط اطمینان حاصل کنند.

تغذیه ارائه شده در مهدکودک

یکی از نکات بسیار مهم دیگری که والدین باید به آن توجه کنند، تغذیه ای است که در مهد برای کودک برنامه ریزی شده است. غذای کودک باید از نظر غذایی دارای ارزش غذایی بالایی باشد و از مواد غذایی باکیفیت و تمیزی استفاده شود. پخت و سرو غذا باید بهداشتی باشد و به نوع پخت غذا کودک اهمیت دهند. مقدار غذای مناسبی را به کودک دهند تا کودک گرسنه نماند. از غذاهایی استفاده شود که کودکان اکثرا به آن غذاها علاقمند باشند.

تناسب محیط و مربیان با تعداد کودک در مهد کودک

یکی دیگر از مسائلی که والدین باید در انتخاب مهد کودک استاندارد به آن توجه کنند، تناسب محیط و مربیان با تعداد کودک در مهد کودک میباشد. کارشناسان اعتقاد دارند که برای 7 کودک یک مربی نیاز است که والدین میتوانند با سوال کردن از مدیر مهدکودک از تعداد کودکانی که با کودک خود در یک کلاس است با خبر شوند. تا بتوانند مناسب بودن تعداد کودکان در یک کلاس بررسی کنند. با زیاد بودن تعداد کودک در یک کلاس و کم بودن مربیان نظم و انظباط در مهد نخواهد بود و مربیان نمی توانند مهارت های لازم را به کودک آموزش دهند. همچنین از کودک مراقبت های لازم صورت نمی گیرد، و این امر باعث می شود کودک از مهد زده شود.

برنامه ریزی آموزشی

والدین توجه کنند که مهد کودک برای کودک چه برنامه های آموزشی، تفریحی، فرهنگی و بازی دارد؟ آیا این برنامه ریزی با سن و محیط مهد کودک تطابق دارد؟ برای آموزش کودک مناسب و استاندارد میباشد؟ در محیط مهدکودک از اسباب بازی و وسایل بازی استاندارد و مناسب استفاده شده است؟ این نکات را حتما از مدیر مهد قبل از ثبت نام بپرسید و خودتان با مشاهده این مسائل اطمینان حاصل کنید که کودک خود را به مکانی امن و سالم می فرستید، که در این مکان در کنار بازی و سرگرمی به کودک مهارت هایی هم آموزش میدهند.

مهد کودک مکانی برای آموزش مهارت های زندگی

چند نکته کلی و ریز دیگر در انتخاب مهد کودک مناسب وجود دارد که شاید نتوان در اول کار یعنی قبل از ثبت نام آنها را دقیق فهمید. اما می توانید با پرس جو از مادران کودکانی که سالهای قبل آنجا ثبت نام کرده بودند به این نکات پی برد. با این حال بهتر است جهت انتخاب مهد کودک استاندارد به نکات زیر هم توجه کنید.

  • نوع و چینش وسایل بازی و استفاده از چه رنگهایی.
  • آیا مربیان به مراقبت کودک در زمان استفاده از وسایل بازی اهمیت میدهند.
  • آیا به پوشش کودک در زمان فصول سرد سال برای بازی در حیاط دقت میکنند.
  • اخلاق و صبر و حوصله مربیان در برخود با کودکان چگونه است؟
  • و از همه مهمتر آیا کودکتان با آمدن به مهد کودک مورد نظر شاد خواهد بود.

نکته ی فوق العاده مهم در انتخاب بهترین مهد کودک، داشتن مدیر خوب و عالی می باشد. مدیریت یک مهد اگر شخصی با انظباط و پویا و بروز باشد، حتما آن مهد نیز استانداردهای لازم را خواهد داشت.توجه داشته باشید که مهد کودک اولین محیطی خواهد بود که دلبندتان بدون شما در آنجا بخشی از روز خود را سپری خواهد کرد و دیدگاه او را در آینده نسبت به محیط آموزشی شکل خواهد داد.پس در انتخاب آن وسواس زیادی به خرج دهید.

نتیجه گیری

یکی از وظایف مهم و حیاتی والدین در قبال کودکان انتخاب یک مهدکودک استاندارد و مناسب میباشد. این مسئله سختی های خود را دارد ولی والدین با دقت به محیط مهدکودک و سوال از کسانی که تجربه ثبت نام کودک خود در مهد مورد نظر را دارند، میتوانند از مناسب بودن مهد کودک اطمینان حاصل کنند. مهد کودک باید بطور کلی به بهداشت محیط و تغذیه کودک اهمیت دهد و از بناهای نو ساز با وسایل بازی و سرگرمی مناسب استفاده شود. برنامه ریزی مناسب فرهنگی، آموزشی، سرگرمی مناسبی را داشته باشند و آموزش مهارت های لازم مطابق با سنین کودک داده شود. و در نهایت در انتخاب بهترین مهد کودک حتما به مدیریت مهد دقت شود.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “حساسیت والدین در انتخاب بهترین مهد کودک 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *