بهداشت و درمان

آموزش حمام کردن نوزاد تازه متولد شده

آموزش حمام کردن نوزاد تازه متولد شده

یکی از دغدغه‌های اصلی مادرانی که به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند، نحوه حمام کردن نوزاد در روزهای اول تولد است. زیرا با توجه به اینکه جثه نوزادان در ابتدای تولد بسیار کوچک و ظریف است، در دست نگه داشتن آن‌ها نیز مشکل است. مخصوصا موقع حمام کردن احتمال لیز خوردن نوزادان از دست وجود دارد. بنابراین باید مواظب بود. ولی جای نگرانی نیست و می‌توان از عهده این کار بر آمد.

نوزادان نسبت به بزرگسالان به دفعات کمتری در حمام کردن نیاز دارند و زیاده روی در استحمام، باعث خشکی و تحریک پذیری پوست لطیف آن‌ها می‌شود. درنتیجه هفته‌ای سه تا چهار بار حمام برای آن‌ها کافی است ولی بهتر است روزانه به‌طور مرتب دست‌ها، صورت و گردن نوزاد را با دستمال نرم و مرطوب تمیز کنید. لازم است بدانید تا قبل از افتادن بند ناف کودک به‌طور کامل، بهتر است او را داخل آب غوطه‌ور نسازید و با دستمال یا اسفنج نرم و مرطوب، بدن او را به آهستگی تمیز کنید.

جمع آوری وسایل مورد نیاز برای استحمام

قبل از این‌که نوزاد را وارد حمام کنید، بهتر است تمامی وسایلی که برای حمام کردن نوزاد مورد نیاز است را تهیه کنید و در جای مشخصی قرار دهید. زیرا هنگام حمام کردن نباید او را لحظه‌ای تنها بگذارید. وسایل مورد نیاز شامل: وان کوچک برای شستشوی نوزاد، شامپو و صابون مخصوص نوزاد که مناسب پوست او بوده و باعث سوزش چشم‌هایش نشود.

روغن و لوسیون‌های مخصوص نوزادان که بعد حمام برای حفظ نرمی و لطافت پوست او استفاده می‌شود، همچنین پوشک و پودر بچه، پارچ جهت آبکشی، لباس مناسب فصل، دستمال و حوله حمام که بهتر است از حوله‌های کلاه دار برای نوزاد خود استفاده کنید. دمای حمام را نیز چک کنید تا به اندازه کافی گرم باشد و نوزاد احساس سرما نکند.

روش حمام کردن نوزاد

در مرحله اول ابتدا وان نوزاد را با آب پر کنید. آب باید گرم باشد ولی به هیچ عنوان داغ نباشد که نوزاد را اذیت کند. برای اندازه گیری دمای آب می‌توانید از بخش داخلی مچ دست یا آرنج خود استفاده کنید. اگر اول کار هستید و با این روش نمی‌توانید دمای مناسب را تشخیص دهید، می‌توانید از دماسنج استفاده کنید که باید حدود ۳۷ درجه سانتی‌گراد باشد. دمای مناسب آب یکی از مهمترین گزینه‌ها در حمام کردن نوزاد است. در مرحله بعد لباس‌ها و پوشک نوزاد را در آورده و با‌دقت و به آرامی داخل وان قرار دهید.

یک دست خود را همیشه زیر سر و گردن نوزاد به‌عنوان تکیه گاه قرار دهید، تا مانع از فرو رفتن سرش به داخل آب شود. سپس با دست و یک پارچ یا پیمانه روی نوزاد آب بریزید تا به‌تدریج به دمای آب عادت کند. شست و شو را از قسمت سر نوزاد آغاز کنید و با شامپوی مخصوصش سر او را بشویید و آبکشی کنید. توجه داشته باشید تمام مراحل شست و شو باید با ملایمت انجام گیرد. سپس صورت او را خیلی آرام و مختصر بشویید. حین شستن سر و صورت نوزاد، سر او را ثابت نگه دارید و از نفوذ آب به گوش او جلوگیری کنید. زیرا در غیر این صورت احتمال عفونت گوش وجود دارد.

حمام کردن نوزاد و تمام نکات مربوط به آن

مرحله آخر از شست و شو مربوط به بدن نوزاد است. از قسمت جلویی بدن او شروع به شستن کنید و سپس نوزاد را چرخانده و قسمت پشتی او را بشویید. در این مرحله جهت جلوگیری از لیز خوردن نوزاد دست خود را از زیر سینه او رد کرده و بازویش را بگیرید سپس با دست دیگر قسمت پشتی نوزاد را بشویید و در آخر او را به طور کامل آبکشی کرده و به حوله بپیچید. در ماه‌های اول مخصوصاً اگر برای اولین بار مادر شده‌اید، بهتر است از یک همراه کمک بگیرید.

نکات مهم و ضروری بعد از حمام کردن نوزاد

بعد از اتمام حمام کردن نوزاد و و خشک کردن، بدن او را چرب کنید. برای این کار می‌توانید از روغن بچه، کرم‌ها و لوسیون‌هایی که مخصوص نوزادان است، استفاده کنید تا پوست او همیشه نرم و مرطوب باقی بماند و خشک نشود همچنین استفاده از این نرم کننده‌ها، از پوسته پوسته شدن پوست نیز جلوگیری می‌کند. در آخر نوزاد خود را پوشک گرفته و لباس‌هایش را بپوشانید.

در انتخاب لباس توجه کنید جنس آن‌ها از نخ باشد تا باعث حساسیت پوستی نشود. بنا به توصیه پزشکان برای خشک کردن گوش نوزاد بهتر است از گوش پاک کن استفاده نکنید. زیرا با انجام این کار احتمال پارگی پرده گوش نوزاد وجود دارد. برای تمیز کردن قسمت گوش، با یک دستمال دور و اطراف آن و همچنین چین و چروک‌های قسمت بیرونی گوش را تمیز کنید و کاری به داخل آن نداشته باشید.

سخن پایانی

یکی از نگرانی‌های مادران در روزهای اول تولد، مربوط به نحوه حمام کردن نوزاد است که برای این کار بهتر است، از یک همراه کمک بگیرید در این مقاله به نحوه شستشوی نوزاد و نکاتی که لازم به رعایت است به طور کامل پرداختیم. نکته‌ای که لازم به ذکر مجدد است، باید با ثابت نگه داشتن گوش نوزاد اجازه ندهید آب به داخل آن نفود کند. همچنین برای تمیز کردن گوش او، به هیچ عنوان از گوش پاک کن استفاده نکنید. در کل با داخل گوش کودک کاری نداشته باشید و فقط دور و اطراف آن را خشک کنید. امیدوارم مطالب گفته شده در حمام کردن نوزاد برای مادران مفید واقع شده باشد.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *