روانشناسی و رفتار

گرسنگی نوزاد و سیر بودن او چگونه تشخیص داده می‌شود؟

تشخصی گرسنگی کودک از روی علائم و رفتار کودک

مادرانی به‌تازگی صاحب فرزند شده‌اند، همیشه دغدغه این را دارند که نوزادشان بهترین تغذیه را داشته باشد. گرسنگی نوزاد، دفعات شیر خوردن او و… همواره از مسائل نگران کننده برای والدین است. اما باید این را بدانید که نوزادان به هنگام گرسنگی و سیر بودن علائم و نشانه‌هایی از خود نشان می‌دهند. اگر به رفتارهای نوزادتان دقت کنید متوجه این موضوع خواهید شد. بعضی والدین فکر می‌کنند گریه نوزاد به معنی گرسنگی او است؛ اما همیشه این‌طور نیست. حال ما در این مقاله قصد داریم علائم و نشانه‌هایی که نوزاد ممکن است در زمان گرسنگی و سیری از خود نشان دهد را بیان کنیم.

تشخیص گرسنگی نوزاد و سیر بودن او

دانستن این که نوزادان چه زمانی چه می‌خواهند یکی از قسمت‌های سخت بزرگ کردن آنهاست. زمانی که کودکان گریه می‌کنند والدین آنها کلافه می‌شوند و دلشان طاقت گریه کردن آنها را ندارد با خود می‌گویند کاش کودکشان زودتر بزرگ شده و مشکلشان را بیان کنند. گاهی والدین با دیدن گریه دلبندشان زود به آن‌ها شیر می‌دهند؛ اما گریه او همیشه به معنی گرسنگی نیست و ممکن است دلیل دیگری داشته باشد. شما با دقیق شدن روی رفتار و حرکات  نوزادتان خواهید توانست گرسنگی یا سیر بودن او را تشخیص دهید. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم.

علائم اصلی گرسنگی نوزاد

نوزادان تازه متولد شده قدرت تکلم ندارند به همین دلیل دانستن این موضوع که آنها چه می‌خواهند بسیار سخت است. اما اگر والدین به رفتارهای آنها توجه کنند، باگذشت زمان قادر خواهند بود دلیل هر رفتار آنها را بیابند. گرسنگی نوزاد معمولاً با علائم زیر همراه است.

دست و پا زدن نوزاد

فعالیت بدنی کودکان معمولاً در ماه‌های ابتدایی کم است. اما گاهی اوقات پیش می‌آید که آنها به‌شدت شروع به دست‌وپا زدن می‌کنند انگار که با حرکات خود می‌خواهند چیزی بگویند؛ ولی نمی‌توانند. در این هنگام معمولاً دهان آن‌ها نیز باز است. اگر چنین موردی را در نوزاد خود مشاهده کردید احتمال گرسنگی او وجود دارد؛ اما همیشه هم به این معنی نیست.

گریه کردن نوزاد

گریه کردن یکی از مهم‌ترین و شایع‌ترین نشانه‌ای است که به هنگام گرسنگی نوزاد ممکن است مشاهده کنید. یکی از  راه‌های ارتباطی کودک با والدین مربوط به گریه کردن است؛ اما اگر دقت کرده باشید گریه‌های کودکان انواع متفاوتی دارد. معمولاً به هنگام گرسنگی گریه آنها طولانی ولی با صدای آهسته است. گریه آخرین راه نوزاد برای فهماندن گرسنگی‌اش است. در چنین شرایطی ممکن است قبل از شیردادن به او نیاز به آرام کردن دلبندتان داشته باشد.

مکیدن دست و باز بودن دهان نوزاد

احتمالاً شما نیز دیده‌اید که کودکان دست‌های خود را زیاد به سمت دهانشان می‌برند و سعی در مکیدن آنها دارند. این یکی از نشانه فهماندن گرسنگی نوزاد به والدینش است. یکی دیگر از علائم گرسنه بودن نوزادان، باز بودن دهان آنهاست. در زمان گرسنگی بچه هر چیزی که به سمت دهان او نزدیک شود باعث باز شدن دهانش می‌شود. این یک دلیل آشکار برای پی‌بردن به نیاز او به غذا خوردن است. به‌محض مشاهده چنین علائمی اقدام به سیر کردن نوزادتان کنید.

کشیدن لباس مادر برای فهماندن گرسنگی

شاید برایتان جای تعجب باشد؛ ولی نوزادان از آنچه شما فکر می‌کنید، باهوش‌تر هستند. آنها همیشه سعی دارند با رفتار و حرکاتشان به ما چیزی بفهمانند. بنابراین برای دانستن این موضوع لازم است در رفتار آنها توجه زیادی کنیم. کودکانی که از شیر مادر تغذیه می‌کنند، جای منبع تغذیه‌شان را بلدند. به همین دلیل در هنگام گرسنگی ممکن است شروع به کشیدن لباس و پیرهن مادرشان کنند تا به غذا دست یابند.

علائم و نشانه‌های سیری نوزاد

نوزاد در هنگام سیر بودن همانند زمانی که گرسنه است نشانه‌ها و علائمی از خود نشان می‌دهد. بستن لب و دهان، توقف در مکیدن، خوابیدن در حین غذا خوردن، گریه‌های بیش از حد و… می‌توانند نمونه‌ای از این علائم باشند. تشخیص سیر بودن نوزاد معمولاً در ماه‌های ابتدایی کمی سخت است؛ اما پس از 4 ماهگی راحت‌تر می‌توان حس سیری آنها را متوجه شد.

تشخصی سیری وگرسنگی کودک از رفتار کودک

برای مثال کودکان گاهی در هنگام مکیدن شیر مادر در یک حرکت آنی از شیر خوردن دست می‌کشند و به اطراف نگاه می‌کنند. این خود نشانه‌ای سیر شدن او است. در چنین مواردی به هیچ عنوان اصرار به ادامه شیردهی نکنید. زیرا در این صورت او از مقدار غذای مورد نیازش آگاهی پیدا نخواهد کرد و در آینده ممکن است در معرض ابتلا به چاقی قرار گیرد.

سیر بودن نوزاد با توقف در مکیدن

یکی از ساده‌ترین راه‌های پی بردن به سیر شدن نوزاد، می‌توان به توقف در مکیدن شیر مادر یا شیشه شیر اشاره کرد. کودکی که احساس سیری کند به طور غریزی از غذا خوردن دست خواهد کشید. حال اگر والدین با مشاهده این مورد باز هم به شیردادن او ادامه دهند، احتمال استفراغ و گریه نوزاد وجود دارد.

پس زدن غذا

گهگاه والدین با مشاهده هر علائمی، گمان می‌کنند نوزادشان گرسنه است و سریع درصدد سیر کردن او برمی‌آیند. انجام چنین رفتارهایی در اوایل تولد فرزند طبیعی است و برای آشنایی با نیازهای متعدد نوزادان، والدین به زمان نیاز دارند. در بعضی مواقع مشاهده شده با این که نوزاد غذا را پس می‌زند؛ ولی مادران با اصرار سعی در شیر دادن به او دارند. پس زدن سینه مادر یا شیشه شیر در نوزادان یکی از نشانه‌های سیر بودن او است.

خوابیدن در حین غذا خوردن

خوابیدن نوزادان در حین غذا خوردن یکی از واضح‌ترین علائم سیر بودن نوزادان است. والدین وقتی می‌بینند نوزادشان در حین غذا خوردن خوابیده، ممکن است این سؤال برایشان پیش بیاید که آیا او با شکم سیر به خواب فرورفته یا نه هنوز گرسنه است؟ در جواب چنین سؤالی باید بگوییم که بله او سیر شده است. نوزاد تازه متولد شده اگر گرسنه باشد گریه و بی‌قراری می‌کند و نمی‌تواند راحت بخوابد. توجه داشته باشید که نوزادان به دلیل داشتن معده کوچک، به مقدار کم ولی به‌دفعات زیاد غذا می‌خورند. بستگی به نوزاد معمولاً از هر 2 تا 3 ساعت یکبار آنها نیاز به شیر خوردن دارند.

سخن پایانی

پی‌بردن به راه‌های تشخیص گرسنگی نوزاد و سیر بودن او در روزهای ابتدایی تولد نوزاد، کاری دشوار برای مادران است؛ اما غیرممکن نیست. والدین می‌توانند با تحلیل رفتارها و حرکات فرزند خود، متوجه منظور آنها شوند. کودکان معمولاً به هنگام گرسنگی علائمی مانند دست‌وپا زدن، گریه کردن، مکیدن دست، باز بودن دهان، کشیدن لباس مادر، بی‌قراری و… از خود نشان می‌دهند. البته بعضی از این موارد همیشه به معنای گرسنگی نوزاد نیست و ممکن است دلایل دیگری داشته باشد.

همچنین گفتیم که نوزادان برای فهماندن سیر بودن خود همانند زمان گرسنگی، علائمی نظیر خوابیدن در حین غذا خوردن، پس زدن غذا، بستن لب و دهان، توقف در مکیدن و… از خود نشان می‌دهند. اگر هنوز به نیازهای دلبندتان آشنایی ندارید نگران نباشید؛ زیرا تشخیص این علائم به زمان نیاز دارد و به‌تدریج به‌تمامی پی خواهید برد. اگر در اطرافیان خود کسانی را می‌شناسید که به‌تازگی مادر شده‌اند، این مقاله را با آنها اشتراک بگذارید تا با آگاهی از نیازهای فرزند خود قسمت عظیمی از دغدغه‌هایشان رفع شود.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *