کودک و والدین

کودکان از چه سنی حرف‌های بزرگ‌ترها را می‌فهمند!

ترس کودک از مدرسه رفتن

کودکان بر اساس سنی که دارند توانایی گفتاری به دست می‌‍‌‌‌‌آورند و حتی می‌توانند صحبت والدین و یا دیگران را بفهمند. این سن برحسب تحقیقات به‌دست‌آمده است که ممکن است در برخی از کودکان صدق نکند. اگر کودک هیچ بیماری و مشکلی نداشته باشد در سن معینی شروع به حرف‌زدن و فهمیدن صحبت‌های دیگران می‌شود. کودکان در 12 ماهگی می‌توانند حرف‌زدن به‌صورت بیان واژگان را شروع کنند و کم‌کم صحبت والدین را درک کنند. برخی از کودکان ممکن است از این سن زودتر و یا دیرتر این توانایی و مهارت را کسب کنند.
تا سن 18 ماهگی والدین باید صبر کنند تا کودک مهارت سخن‌گفتن و فهمیدن سخن دیگران را کم‌کم یاد بگیرد و اگر تا این سن هیچ کلمه کودک بازگو نکرده است می‌توانند با مراجعه به پزشک علت این موضوع را بفهمند. البته باید گفت که حرف‌زدن به ژن افراد هم مربوط می‌شود. کودکان باید در دوسالگی حداقل بتوانند کلمات مانند مامان، بابا، آب و… را بیان کنند و برخی از کودکان هم هستند که خیلی خوب جمله‌ها را بیان می‌کنند و خوب صحبت می‌کنند.
ما در این مقاله درمورد کودکان از چه سنی حرف‌های بزرگ‌ترها را می‌فهمند اطلاعاتی را به والدین ارائه خواهیم داد ما را تا پایان مقاله همراهی کنید.

مهارت گفتار کودک 1ماهه تا12ماهه

کودکی که یک سال دارد اسم خود را درک می‌کند و هنگامی که والدین و یا دیگران او را به اسم صدا می‌کنند واکنش نشان می‌دهد و دستورهای ساده مانند بیا، به شین، برو، بخور را می‌فهمد و حتی می‌تواند چند واژه را خود بیان کند. کودکان از بدو تولد به صحبت‌های دیگران واکنش نشان می‌دهد و باگذشت چند ماه با شنیدن صدا با کمک چشم به دنبال منبع صدا می‌گردند و با صدا درآوردن می‌خواهند با والدین ارتباط برقرار کنند.

کودکان از هفت ماهگی به بعد با بازی‌هایی مانند دالی موش لذت می‌برند و می‌خندند. کودکان بیشتر به آهنگ کلمات توجه می‌کنند و به‌مرورزمان با کلمات آشنا می‌شود و در 12 ماهگی بیشتر کلمات در ذهن کودک وجود خواهد داشت؛ مثلاً وقتی والدین می‌گویند “بدو بیا بغلم” زود خود را به بغل والدین خود می‌رسانند و قرق شادی می‌شوند.

مهارت گفتاری و زبانی کودکان 1 تا 2ساله

کودکی که حدوداً 2 سال دارد حداقل با 350 کلمه آشنا است. ممکن است در تلفظ این کلمات مشکل داشته باشد که این موضوع نگران‌کننده نیست و این مشکل به‌مرورزمان حل می‌شود. کودک که 2 سال دارد می‌توانند چند کلمه را در کنار هم بیان کند و تقریباً بتواند از کلمات و واژه‌های جدید استفاده کند و همچنین این واژگان را طوری بیان کند که والدین بتواند آن کلمات را درک کند. اگر کودک ۲ساله ای دارید که چنین مهارتی را تا کنون به دست نیاورده است حتماً به پزشک معالجه کنید تا دلیل حرف‌نزدن کودک برطرف شود.

تعریف خاله بازی کودکان
کودک در 2 سالگی باید زمانی که اسم اعضایی بدن را می‌گویید کودک با دست آن اعضا را نشان دهد و هر ماه کلمات بیشتری را بیان کند و در هنگام خواندن شعر و یا داستان به والدین توجه کند. ابتدایی تلفظ کلمات باید در این سن درست ادا شود.

مهارت گفتاری و زبانی کودکان 2 تا 3 ساله

کودکانی که 3 سال دارند باید معنی کلمات متضاد را بفهمند؛ یعنی کلماتی مانند بالا پایین، بزرگ کوچک و… . کودکان در این سن دستورات دوقسمتی را درک می‌کنند و آن را انجام می‌دهند. کودکان در این سن می‌توانند منظور خود را با گفتن چند کلمه بیان کنند و تقریباً برای هر چیزی از کلمه‌ای استفاده می‌کند و زمانی که والدین اسم شئ را می‌گوید کودک به دنبال آن شئ می‌گردد تا پیدا کند.

مهارت گفتاری و زبانی کودکان 3 تا 4 ساله

کودکانی که در این سن هستند وقتی از اتاق صدایش می‌زنید می‌شنود وبا گفتن بله واکنش خود را بروز می‌دهند. در این سن کودکان بهتر می‌توانند صحبت کنند و با استفاده از مهارت صحبت‌کردن با کودکان دیگر دوست می‌شوند و خانواده به‌راحتی می‌تواند صحبت کودک را درک کند. کودک می‌تواند یک جمله کامل را بگویید و کلمات را بدون تکرار بازگو کند.

مهارت گفتار و زبانی کودکان 4 تا 5 سال

در این سن کودک از جملاتی با جزئیات بیشتر استفاده می‌کند مانند: کیک بزرگ‌تر ماله منه. کودک می‌تواند قصه‌ای مربوط به موضوع را بیان کند و به‌راحتی با صحبت کرد می‌تواند با بزرگ‌ترها ارتباط برقرار کند و نام بیشتر اعداد را می‌داند و با شمارش آشنا است. کلمات هم قافیه استفاده می‌کند و مانند افراد خانواده کلمات دستوری را به کار می‌برد.

اگر کودکمان در گفتار تأخیر داشت!

اگر کودکتان 2 سال دارد و حتی نمی‌تواند یک کلمه را بازگو کند باید به یک آسیب‌شناس گفتار و زبان مراجعه کنید تا علت این تأخیر برسی شود. تنها کسی که می‌تواند کودک شما را در این مهارت کمک کند فقط درمانگرهای گفتاری هستند که متناسب با علت عدم گفتار کودک درمان را شروع می‌کنند.
سخن آخر
سخن‌گفتن کودک برای همه جزء شیرینی‌های زندگی است و همه‌ای افراد با سخن‌گفتن کودک لذت می‌برند. گفتار کودک از سن یک‌سالگی شروع می‌شود که این سن می‌تواند در برخی کودکان متغیر باشد. همان‌طور که می‌دانید بین شنیدار و گفتار ارتباط وجود دارد. کودکان از همان نوزادی به صداها واکنش نشان می‌دهند و با بزرگ‌تر شدن اسم خود را می‌فهمند و در هنگام صدازدن به شما توجه می‌کنند. کودک به‌مرورزمان و با بزرگ‌تر شدن مهارت گفتاری افزایش می‌یابد و می‌تواند از کلمات بیشتری استفاده کند و مفهوم خود را با ادای جمله به والدین بگویید. اگر کودکتان در مهارت گفتاری مشکل دارد حتماً به یک درمانگر گفتار مراجعه کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *