بهداشت و درمان, کودک و والدین

نکات مهم درمورد پوشک کودک و نوزاد

نکات طلایی در انتخاب پوشک

یکی از اساسی‌ترین  نیاز کودکان بعد از تغذیه، پوشک است. پوشک یکی از مهم‌ترین لوازم جانبی کودک است که مستقیم با سلامت کودک در ارتباط است. پوشک نوع و شکل‌های متفاوتی دارد و همه‌ای این پوشک‌ها برای راحتی و سلامت کودک تولید شده‌اند، ولی در این میان برخی از کودکان به برخی از الیاف‌ها و رایحه‌های که در پوشک‌ها وجود دارد حساسیت نشان می‌دهند و یا والدین سایز و اندازه مناسبی از پوشک را برای کودک تهیه نمی‌کنند.

برخی از والدین در خرید پوشک فقط قیمت پوشک برایشان مهم است، درحالی‌که برای اینکه بتوانید کودک را در مقابل بیماری‌های که  پوشک نامناسب در کودک ایجاد می‌کند ایمن کنید، باید به همه‌ای ابعاد پوشک اعم از شکل، نوع، قیمت و… پوشک دقت کنیم. اگر نوع و شکل پوشک با بدن کودک سازگار نباشد باعث مشکلات مانند: ایجاد انواع بیماری‌های عفونی و قارچی، عفونت کلیه و اندام تناسلی و… می‌شود.

در ادامه مقاله می‌خواهیم نکاتی که والدین باید در خرید پوشک به آن توجه کنند را بگوییم تا به والدین کمکی کرده باشیم.

توجه به رفتار کودک زمانی که پوشکش می‌کنیم

کودکی که هنوز راه نمی‌رود و حرف نمی‌زند نارضایتی خود را با رفتارهای مانند غرزدن، ور رفتن با پوشک، گریه کردن، تلاش برای در آوردن پوشک به والدین نشان میدهد. زمانی که کودک را پوشک می‌کنید باید توجه کنید که کناره‌های پوشک در ران کودک خط نیندازد و ران کودک را قرمز نکند اگر قرمز و خط انداخت سایز پوشک برای کودک مناسب نیست حتماً باید یک سایز بزرگ‌تر از سایز قبلی پوشک، خریداری شود. اگر در پوست کودک دانه‌های قرمزرنگ ایجاد شد کودک به نوع پوشک حساسیت دارد و باید از دیگر جنس پوشک برای کودک استفاده شود و پوشک را تعویض کنید.

جذب بالای پوشک

کودک تا زمان که بتواند ادرار و مدفوعش را کنترل کند پوشک گرفته می‌شود پوشک باید امتیازهای داشته باشد که یکی از این امتیازها  جذب بالا است که از احساس خیس زیاد کودک جلوگیری کند. کودک در هنگامی که احساس خیسی می‌کند بی‌قراری کرده و خواب درست حسابی نخواهد داشت.

همچنین داشتن جذب بالا از نم شدن لباس جلوگیری میکند. برای اینکه بدانید پوشک جذب بالا دارد یا نه می‌توانید آزمایش ساده را انجام دهید آزمایش این‌گونه است که کمی آب را در پوشک بریزید دستمال کاغذی روی پوشک بکشید اگر دستمال کاغذی خیس شد این پوشک جذب مناسبی ندارد و باید از پوشک دیگری استفاده کنید.

مواد تشکیل دهنده پوشک

برخی از نوزادان دارای پوستی حساس هستند و این حساس بودن پوست در 4 ماه اول زندگی کودک بیشتر است. در خرید پوشک به مواد تولید شده پوشک توجه کنید که از مواد غیراستاندارد تولید نشده باشد و باعث حساسیت و اذیت کودک نشود. والدین برای اینکه بدانند کودکشان به پوشک که خریداری شده است حساسیت دارد یا نه باید بعد از پوشک کردن کودک هرچند دقیقه پوشک را باز کند ببینید که در پوست کودک قرمزی و یا التهابی وجود نداشته باشد اگر پوست کودک ملتهب و قرمز شد دیگر از آن پوشک استفاده نکنید.

سن کودک و سایز پوشک

کودکان رشد سریعی دارند و در حال بزرگ‌شدن و تکامل یافتن هستند برای همین است که والدین در هر ماه یک پوشک با سایز بزرگ‌تر برای کودک تهیه می‌کنند. پوشک مناسب برای هر کودک پوشکی است که با تحرک و فعالیت کودک سازگار باشد به‌طوری که دارای قابلیت کششی مناسب باشد و با تحرک و فعالیت کودک شکل خود را از دست ندهد و کودک احساس راحتی داشته باشد.

سایز پوشک باید متناسب با سن و جثه کودک شما باشد

بر روی پوشک‌ها اطلاعاتی در مورد سایز مناسب کودکان در سن و وزن دلخواه نوشته شده است که والدین را برای انتخاب صحیح و مناسب پوشک برای سن و وزن کودک کمک میکند.

قیمت پوشک

کودک از بدو تولد تا سن حدود 2سالگی و تا زمانی که بتواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند  به پوشک با سایزها و انواع مختلف نیاز دارد و هر سایز قیمت خود را دارد که سایزهای بزرگ‌تر قیمت‌های بیشتری دارد پس بودجه والدین برای انتخاب پوشک مهم است و هر کس نسبت به بودجه خود برای خرید پوشک هزینه می‌کند. پوشک ابزاری برای کودک است که تا دو سال با کودک همراه خواهد بود  و با سلامت کودک ارتباط مستقیمی دارد پس ارزش هزینه‌کردن برای خرید پوشک مناسب را دارد پس والدین به این موضوع نیز توجه داشته باشند.

سخن آخر

یکی از نیازهای اساسی و مهم کودک بعد از غذا پوشک است که با بدن کودک ارتباط مستقیم دارد. کودک حدود 2 سال باید از پوشک استفاده کند تا بتواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند. اگر پوشک مناسب برای کودک انتخاب نشود باعث بروز مشکلاتی از قبیل ایجاد انواع بیماری‌های عفونی و قارچی، عفونت کلیه و اندام تناسلی و… می‌شود. کودکی که راه نمی‌رود و حرف نمی‌زند با رفتار خود احساس رضایت و یا نارضایتی خود را از پوشک به والدین نشان میدهد.

در خرید پوشک به نوع مواد تولید شده پوشک، سایز مناسب برای کودک، قیمت پوشک، جذب بالای پوشک، راحتی کودک توجه کنید. هرکدام از نکات بالا اگر در پوشک وجود نداشته باشد باعث ناراحتی و بی‌قراری کودک می‌شود. کودکان پوستی حساسی دارند و این حساس بودن پوست در 4 ماه اول زندگی کودک بیشتر است پس زمانی که پوشک جدیدی برای کودک خریداری میکنید تا چند دقیقه یک‌بار پوست کودک را ببینید تا التهاب و قرمز نشود.

 

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *