ورزش و پویایی

تأثیر ورزش و فعالیت بدنی در ذهن کودک

تأثیر ورزش و فعالیت بدنی در ذهن کودک

همه‌ای ما ضرب‌المثل عقل سالم در بدن سالم را شنیدیم و به این ضرب‌المثل ایمان داریم. ورزش‌کردن خود یک روش مثبت برای سلامتی است که کودکان نیز از این موضوع مستثنا نیستند. ورزش برای پرورش جسم و ذهن کودکان بسیار پراهمیت است. سلامتی جسمی باعث فراهم ساختن توانایی و پرورش ذهن می‌شود.

اولین مرحله در خودشناسی کودکان آگاه شدن از بدن و حرکات است به همین دلیل حرکات ادراکی و حرکتی  کودک برای کشف دنیای اطراف، برقراری ارتباط با اشیا و افراد، تعاملات هیجانی پراهمیت و مهم است. آموزش و تجربه خود روشی برای  تعاملات اجتماعی است که باعث تسریع در رشد کودک می‌شود. کودکانی که در یک حرفه‌ای  ورزش فعالیت می‌کنند از بقیه‌ای کودکان باهوش‌تر و عملکرد بهتری در مواجهه با مشکلات را دارند.

در این مقاله می‌خواهیم در مورد اهمیت ورزش و فعالیت بدنی در ذهن کودکان صحبت کنیم ما را تا پایان همراهی کنید.

مزایای ورزش در ذهن کودک

همان‌طور که می‌دانید ورزش‌کردن برای همه‌ای افراد مفید است و باعث شادابی و نشاط می‌شود ورزش می‌تواند بر عملکرد ذهن افراد به‌خصوص کودکان تأثیر بگذارد که به چند نمونه از این تأثیرات را می‌پردازیم.

افزایش جریان خون با ورزش‌کردن

وظیفه خون رساندن اکسیژن و گلوکز به تمام بدن است که برای تمرکز مهم است به همین دلیل ورزش‌کردن توانایی یادگیری و تمرکز را تقویت می‌کند. طبق تحقیقاتی که انجام شده است کودکان می‌توانند  با ورزش‌کردن جریان خون را افزایش دهند و بر عملکرد ذهن تأثیر بگذارند. ورزش سلول جدیدی را در مغز می‌سازد و نوروتروفیک مغز را بالا می‌برد.

ورزش‌کردن خلاقیت کودک را تقویت می‌کند

ورزش‌کردن با افزایش توانای مغز باعث می‌شود خلاقیت کودک هم تقویت شود و بتواند ایده‌های نو در ذهن بپروراند. فعالیت‌های پرشی و تعادلی  مانند طناب‌زنی باعث تقویت سیستم دهلیزی می‌شود این امر باعث آگاهی و هوشیاری تفکر ‌می‌شود. ورزش‌کردن محیط را  برای نشان‌دادن خلاقیت کودکان را مهیا می‌کند.

ورزش‌کردن خلاقیت کودک را تقویت می‌کند

تقویت انرژی و تمرکز ذهنی

کودکان با ورزش‌کردن می‌توانند تمرکز خود را بهبود ببخشند سرعت‌العمل، دقت به قانون‌های بازی، تعادل برقرار کردن در بین اعضای بدن و… باعث می‌شود تمرکز افزایش یابد و تمرکز جزئ ارکان مهم یادگیری است.

افزایش تفکر روشن و واضح

کودکانی که رشد ذهنی مناسبی دارند درست فکر می‌کنند و به جزئیات دقت دارند. ذهن با به‌دست‌آوردن این مهارت‌ها بهتر می‌تواند تفکر کند و راه درست را از نادرست تشخیص دهد که همه این مهارت‌ها زمانی به دست می‌آید که کودک ورزش کند و به ورزش‌کردن علاقه داشته باشد.

جهت‌دهی و تخلیه انرژی کودک

همه‌ای کودکان دارای انرژی زیادی هستند که باید با روش صحیح تخلیه شوند که ورزش‌کردن راه درست و سالمی برای تخلیه و جهت‌دهی به انرژی در کودکان است. کودکی که نتواند انرژی خود را تخلیه کند دچار اختلالات ذهنی می‌شود. بیرون از خانه و حضور در یک  محیط ورزشی می‌تواند تأثیر مثبتی بر ذهن بگذارد.

علت الزامی بودن ورزش برای کودکان

  • کودکان باید روزانه فعالیت بدنی داشته باشند که علت این ضرری بودن را بیان می‌کنیم.
  • ورزش‌کردن کودکان، بر روی قوی شدن ماهیچه‌ها، مفاصل و استخوان‌های بدن و عملکرد مغز تأثیر دارد.
  • فعالیت بدنی باعث افزایش و بهبود هماهنگی و تعادل و انعطاف‌پذیری بدن کودک می‌شود و در سلامت و رسیدن به وزن مناسب کودک را کمک می‌کند.
  •  یکی از عوامل مؤثر بر سلامت ریه و قلب کودکان ورزش  است.
  • ورزش‌کردن و فعالیت کودکان باعث آرامش، افزایش مهارت اجتماعی و افزایش اعتمادبه‌نفس می‌شود.
  • کودکانی که ورزش می‌کنند بدن  انعطاف‌پذیری و سالمی خواهند داشت و از بیماری‌های سرطان دور خواهند ماند.

4 ورزش که برای تقویت تمرکز و یادگیری

برخی از رشته‌های ورزشی وجود دارد که برای تمرکز کودکان بسیار تأثیرگذار هستند که درمورد این رشته‌های ورزشی اطلاعتی را به والدین خواهیم داد.

ورزش کشتی

رشته‌ای کشتی یکی از مهم‌ترین رشته‌های ورزشی است که بسیاری از مهارت‌ها به کمک این رشته ورزشی به کودک آموزش داده می‌شود کودک با یادگیری  کشتی مهارت‌های مانند نظم و انضباط و چگونگی مواجه با مشکلات را یاد می‌گیرند.

کشتی یک ورزش تیمی نیست؛ ولی به کمک یک تیم نیاز دارد و کودک با این ورزش باید تمرکز خود را برای طولانی‌مدت حفظ کند.

ورزش بسکتبال

بسکتبال یک ورزش پیچیده نیست و کودک راحت‌تر می‌تواند این بازی را انجام دهد این بازی به تمرکز زیادی نیاز ندارد و بازیکنان دائم در حال جابه‌جایی هستند. این ورزش می‌تواند کودک را در رسیدن به هدف خود کمک کند.

ورزش شنا

کودکان عاشق آب هستند این رشته ورزشی به تمرکز و سرعت بالایی نیاز دارد و عواملی برای حواس‌پرتی در زیر آب وجود ندارد و بسیاری از کودکان که از عدم تمرکز رنج می‌برند با این روش تمرکز خود را به دست آوردند.

ورزش دومیدانی

کودکان به بازیگوشی و بدو، بدو کردن علاقه‌مند هستند. دومیدانی که  یک ورزش تیمی و فردی است. این ورزش فرصت خوبی برای برقراری روابط اجتماعی است. این بازی قانون سختی ندارد و برای موفق شدن کافی است تمرکز و کشش ماهیچه خوبی داشته باشید که با تمرین زیاد این مهارت هم کسب می‌شود.

سخن آخر

ورزش علاوه بر سلامت جسم بر ذهن هم تأثیر می‌گذارد کودکانی که همواره ورزش می‌کنند از نظر روحی و جسمی با دیگر کودکان تفاوت دارند. ورزش‌کردن برای کودکان نشاط و شادابی به ارمغان می‌آورد و باعث سلامت و تقویت عملکرد ذهن می‌شود کودکانی که در اوقات فراغت ورزش می‌کنند در مدرسه عملکرد و یادگیری  بهتری دارند. فعالیت بدنی در کودکان بسیار لازم و ضروری است تا کودکان را از مبتلا شدن به بیماری دورنگه دارد و باعث تامین سلامت روحی و جسمی کودک شود. بسیاری از ورزش‌ها وجود دارد که باعث تقویت ذهن و تمرکز می‌شوند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *