تغذیه و سلامت

سن شروع مصرف انواع ویتامین‌ها در نوزادان و کودکان

سن شروع مصرف انواع ویتامین‌ها در نوزادان و کودکان

نوزادان و کودکان که از شیر مادر یا شیرخشک تغذیه می‌کنند بیشتر ویتامین‌ها، مواد مغذی، پروتئین‌ها، کربوهیدرات و…موردنیاز بدنشان را از این طریق دریافت می‌کنند؛ ولی بیشتر نوزادان و کودکان در کنار تغذیه شیر باید از ویتامین‌های موردنیاز بدن برای رشد کافی، قوی شدن سیستم ایمنی بدن و جلوگیری از برخی بیماری‌ها استفاده کنند. اگر این ویتامین‌ها در زمان نامناسب و یا به مقدار زیاد مصرف شود، سلامت بدن نوزادان و کودکان به خطر می‌افتد. والدین باید به مقدار و زمان مصرف ویتامین برای نوزادان و کودکان خود توجه کنند.

برای اینکه بدانید نوزاد یا کودکتان به چه ویتامین‌های نیاز دارد باید با پزشک متخصص اطفال مشورت کنید و از مصرف خودسرانه ویتامین‌ها بپرهیزید. برخی از ویتامین‌ها هستند که برای سلامتی و رشد بدن  بیشتر نوزادان و کودکان موردنیاز است که ما در این مقاله  اطلاعاتی در مورد سن شروع مصرف این ویتامین‌ها به شما خواهیم داد.

ویتامین موردنیاز نوزادان و کودکان قبل از شروع غذای جامد

نوزادان و کودکان تمام ویتامین‌های موردنیاز بدنشان را از تغذیه با شیر مادر و یا شیرخشک دریافت می‌کنند؛ ولی در این میان ویتامین دی استثنا است و نوزادان و کودکان این ویتامین را از روزهای اول تولد تا 2 سالگی مصرف می‌کنند. البته نوزادان نارس در کنار ویتامین دی برای رشد سریع و سلامتی بدن  به ویتامین‌های دیگر هم نیاز دارند که پزشک معالج با تجویز این ویتامین‌ها  به رشد و سلامت نوزادان نارس کمک می‌کنند.

ویتامین‌های موردنیاز نوزادان و کودکان بعد از شروع غذای جامد

کودکان بعد از 4 تا 6 ماهگی شروع به تغذیه غذای جامد در کنار شیر مادر یا شیرخشک می‌کنند که بیشتر مواد مغذی و ویتامین‌ها موردنیاز را از خوردن غذا، میوجات، و سبزیجات متنوع دریافت می‌کنند؛ ولی برخی از کودکان هستند که از خوردن غذای جامد خودداری می‌کند و تغذیه مناسبی ندارند و نسبت به کودکان دیگر رشد و وزن‌گیری مطلوبی ندارند که پزشک برای معالجه و دریافت ویتامین  موردنیاز بدن این کودکان  برخی از ویتامین و املاح از جمله آهن و مولتی‌ویتامین را تجویز می‌کند.

مصرف مکمل غذایی برای کودکان

برخی از ویتامین‌ها به برخی از دلایل و علت‌ها برای نوزاد و کودک الزامی است و پزشکان به مصرف این ویتامین‌ها تأکید می‌کنند علت‌هایی مانند:

  • نوزادانی که نارس متولد شده‌اند.
  • نوزادانی که با وزن کم متولد شده‌اند یا نسبت به سن جنینی وزن کمتری دارند.
  • نوزادانی  که مشکلی در توانایی خوردن داشته باشد.
  • نوزادان  و کودکانی که اشتهای کمتری به شیر خوردن داشته باشد.
  • نوزادان و کودکانی که با شیر خوردن مداوم وزن‌گیری و رشد مناسبی ندارند.

سلامتی مادر و کودک در ارتباط با دریافت ویتامین‌ها

اگر مادری هستید که کودکتان از شیر شما تغذیه می‌کند باید به‌سلامت و تغذیه خودتان توجه خاصی داشته باشید و برای این که شیر مقوی برای نوزاد یا کودکتان داشته باشید از میوه و سبزیجات تازه و غذاهای مقوی غافل نشوید تا نوزاد و کودکتان نیاز به  ویتامین و املاح موردنیاز بدنش را با تغذیه شیر شما برطرف کند.

سلامتی مادر و کودک در ارتباط با دریافت ویتامین‌ها

در این میان مادرانی هستند که تغذیه مناسب ندارند و درنتیجه شیر مقوی برای کودکشان نخواهند داشت که این مادران باید از قرص و یا شربت‌های مولتی‌ویتامین که دارای انواع ویتامین‌های ب، کلسیم، آهن و… هستند استفاده کنند تا هم سلامت خود مادر و هم سلامت کودک تأمین شود.

مهم‌ترین مکمل غذایی برای مادر و کودک

برخی از ویتامین و املاح هستند که برای بدن موردنیاز است که پزشک اطفال به شما و کودکتان پیشنهاد می‌دهد مانند:

آهن: شیر مادر و شیرخشک دارای آهن بسیاری است و نیاز کودک را تأمین می‌کند؛ ولی زمانی که کودک شروع به خوردن غذایی جامد می‌کند نیاز بدن به آهن افزایش پیدا می‌کند که کودک با خوردن انواع حبوبات مانند عدس و لوبیا، گوشت قرمز، انواع مغذیجات می‌تواند آهن موردنیاز بدن را تأمین کند.

کودکانی که از خوردن مواد غذایی آهن‌دار خودداری می‌کنند پزشک به این کودکان شربت آهن پیشنهاد می‌کند.

ویتامین دی: ویتامین دی یکی از ویتامین‌های موردنیاز بدن نوزادان و کودکان  برای رشد و تکامل است که این ویتامین در شیر مادر و شیرخشک به مقدار کم وجود دارد به همین دلیل پزشکان به مصرف این ویتامین از همان روزهای اول تولد اصرار دارند.

زمانی که بدن انسان در مقابل نور خورشید قرار می‌گیرد در بدن ویتامین دی شروع به تولید می‌کند و چون نوزاد تا سن 7 ماهگی نباید در مقابل نور مستقیم خورشید قرار گیرد به همین منظور مکمل ویتامین دی برای نوزادان و کودکان تجویز می‌شود.

مصرف قرص ویتامین دی برای مادران شیرده توصیه می‌شود تا با شیردادن به فرزند خود بدنشان به فقر ویتامین دی مبتلا نشود.

اسیدهای چرب: اسیدهای چرب بیشتر در شیر مادر و شیرخشک وجود دارد این ویتامین برای رشد و تکامل چشم و مغز کودکان بسیار مفید است. به همین منظور بیشتر برای مادران که شیرده هستند  مفید است تا کودک نیاز به اسید چرب یا امگا3 را با تغذیه شیر مادر برطرف کند.

 ویتامین ب12: ویتامین ب 12 برای رشد عصبی و برای جلوگیری از کم خونی مفید است. این ویتامین در بسیار از مواد غذایی مانند: تخم‌مرغ، گوشت قرمز، شیر و لبنیات و… وجود دارد که می‌توان با خوردن این مواد غذایی نیاز بدن به ویتامین ب 12 را برطرف کرد.

مادران شیرده باید روزانه از این مواد غذایی و یا مکمل‌های غذایی حاوی این ویتامین استفاده کنند که در بیشتر شربت‌های مولتی‌ویتامین وجود دارد.

سخن آخر

همه‌ای انسان‌ها از بدو تولد تا بزرگسالی برای رشد و تکامل و سلامتی به برخی از ویتامین، مواد معدنی، پروتئین، کربوهیدرات نیاز دارند که باید از طریق تغذیه سالم یا مصرف مکمل‌های غذایی تأمین شود. هر نوزاد از بد تولد به ویتامین دی نیاز دارد. نوزادان که نارس و یا با دیگر مشکلات متولد می‌شوند علاوه بر ویتامین دی برای رشد و سلامتی به ویتامین و املاح دیگر نیاز پیدا می‌کنند.

مادران شیرده برای این که شیر مقوی به فرزند خود بدهند باید برخی از ویتامین‌ها مانند ویتامین دی، آهن، ویتامین ب 12 و… را از طریق تغذیه مناسب یا از طریق مصرف قرص و یا شربت‌های دارای این ویتامین‌ها دریافت کنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *