تغذیه و سلامت

8 نوع فرنی نوزاد بسیار خوشمزه و مغذی

انواع فرنی نوزاد و کودک خوشمزه

با رشد و بزرگ شدن نوزادان تنها شیر مادر برای آنها کافی نیست و به غذای بیشتری نیاز دارند. فرنی نوزاد یکی از بهترین و مقوی‌ترین غذاهایی است که می‌توانید در تغذیه کودک استفاده کنید. در تهیه چنین مواد غذایی یکسری نکات است که باید به آنها توجه کنید تا مانع از ایجاد آلرژی و حساسیت دلبندتان شود.

فرنی‌ها انواع مختلفی دارند که دارای انواع ویتامین‌ها نظیر A ،B ،C، کلسیم و… هستند. شما می‌توانید با استفاده از مواد ساده و قابل دسترسی مانند برنج، شیر پاستوریزه، شیرخشک، موز، گندم، بادام و… به تهیه آنها اقدام کنید. در ادامه مقاله همراه ما باشید تا رسپی خوشمزه‌ترین و سالم‌ترین دستورهای انواع فرنی برای نوزاد و کودک را در اختیارتان قرار دهیم.

بهترین زمان برای شروع فرنی نوزاد

تغذیه کودکان زیر 6 ماه معمولاً فقط از طریق شیر مادر و یا شیر خشک است. بنا به توصیه‌هایی نباید به کودکان تا قبل از 6 ماهگی غذای کمکی داده شود مگر اینکه به تشخیص پزشک باشد. زیرا هنوز سیستم گوارشی نوزاد آن‌قدری کامل نیست که بتواند به جز شیر مادرش و یا شیرخشک از مواد غذایی دیگری تغذیه کند و استفاده از آنها ممکن است باعث ناراحتی‌های گوارشی و آلرژی شود که او را بسیار اذیت خواهد کرد. اما از 6 ماهگی به بعد می‌توانید غذای کمکی نوزاد را شروع کنید.

اگر می‌خواهید غذا دادن به دلبند خود را شروع کنید، توجه داشته باشید بافت اولین غذای او باید حالت صاف و کرمی شکل داشته باشد و زیاد غلیظ نباشد. یکی از بهترین گزینه‌ها برای شروع فرنی نوزاد است. اگر شیر شما برای سیر کردن کوچولویتان کافی نیست با استفاده از فرنی‌ها می‌توانید ویتامین‌های موردنیاز بدن او را تأمین کنید.

طرز تهیه چند نوع فرنی مقوی برای نوزاد

همان‌طور که گفتیم فرنی نوزاد جزو مقوی‌ترین و سالم‌ترین غذاهای کمکی است که در تغذیه نوزادتان می‌توانید از آنها بهره ببرید. حال در ادامه طرز تهیه محبوب‌ترین فرنی‌ها را در اختیارتان قرار می‌دهیم.

طرز تهیه فرنی نوزاد با موز و آرد برنج

برای درست‌کردن این خوراکی مغذی شما به 2 قاشق غذاخوری آرد برنج، 2 قاشق چایخوری کره، 2 لیوان شیر، در صورت تمایل 1 قاشق غذاخوری شکر و یک عدد موز نیاز دارید. درست‌کردن این فرنی بسیار ساده و سریع است برای شروع آرد برنج، شیر و شکر را درون ظرفی ریخته، روی حرارت  ملایم گذاشته و هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی غلیظ شد موز را له کرده و به مواد اضافه کنید سپس آن را از روی حرارت برداشته و بلافاصله کره را اضافه کرده و هم بزنید. پس از سرد شدن به نوزادتان بدهید.

فرنی با شیر مادر و آرد برج

طرز تهیه این فرنی مغذی بسیار آسان است. مواد موردنیاز برای تهیه آن عبارت‌اند از: 1 قاشق مرباخوری آرد برنج، 5 یا 6 قاشق مرباخوری شیر مادر، اگر مایل بودید برای طعم بهتر آن می‌توانید از نصف قاشق چایخوری شکر با نبات نیز استفاده کنید. آرد برنج و شکر یا نبات را باهم مخلوط کرده و کمی آب به آن اضافه کرده روی حرارت قرار داده و اجازه دهید بپزد.

سپس شیر خودتان را به آن اضافه کنید و بعد از آن که دیدید شیر با مواد خوب مخلوط شد زیر گاز را خاموش کنید. توجه داشته باشید که شیر مادر نباید مدت زیادی روی گاز حرارت ببیند. بعد از اینکه خنک شد در حدی که دهان نوزادتان را نسوزاند، جهت تغذیه او می‌توانید به نوزادتان بدهید.

فرنی با شیر پاستوریزه و آرد برنج

قبل از اینکه به تهیه این فرنی بپردازید توجه داشته باشید که نوزاد شما به شیر گاو آلرژی نداشته باشد. معمولاً بزرگ‌ترها به هنگام استفاده از شیر پاستوریزه نیازی به جوشاندن آن نمی‌زنند؛ ولی در مورد نوزادان قبل از استفاده از این شیر حتماً آن را بجوشانید. برای درست‌کردن فرنی از این شیر به 1 قاشق مرباخوری آرد برنج، نصف قاشق مرباخوری شکر یا نبات و نیم لیوان شیر پاستوریزه جوشانده شده نیاز دارید.

برای تهیه آن، بعد از اینکه شیر را جوشاندید آرد برنج و شکر یا نبات را به این اضافه کنید و اجازه دهید در حرارت کم بپزد. هنگام پختن مدام مواد را به هم بزنید تا ته نگیرد. بعد از اینکه بافت آن کمی غلیظ شد زیر گاز را خاموش کرده پس از سرد شدن آماده سرو است.

فرنی نوزاد و کودک

تهیه فرنی با شیر خشک و آرد برنج

نوزادانی که نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند و به شیر گاو نیز آلرژی دارند، در تهیه فرنی آنها می‌توان از شیر خشک استفاده کرد. روش تهیه آن نیز همانند سایر فرنی‌ها است و تفاوت آن‌چنانی ندارد. برای درست‌کردن آن یک پیمانه شیرخشک را با نصف لیوان آب ترکیب کنید روی شعله قرار دهید. سپس 1 یا 2 قاشق آرد برنج به آن اضافه کرده و اجازه دهید  به مدت 15 الی 20 دقیقه بپزد. کمی که غلیظ شد زیر گاز را خاموش کنید. همچنین در این روش می‌توانید به‌جای آرد برنج از 1 قاشق نشاسته گندم و 3 عدد بادام پودر شده نیز استفاده کنید.

طرز تهیه فرنی برای نوزاد رفلاکسی

گاهی اوقات پیش می‌آید که نوزاد پس از غذا خوردن گریه و بی‌تابی می‌کند. در چنین شرایطی معمولا نوزاد دچار رفلاکس شده است. این مورد در نوزادان تازه متولد شده به دلیل سیستم گوارشی ضعیف آنها زیاد دیده می‌شود. آرد برنج به دلیل ساختاری که دارد رفلاکس نوزادان را تشدید خواهد کرد. در فرنی این دسته از نوزادان استفاده از آرد برنج توصیه نمی‌شود. بهتر است به جای فرنی حاوی آرد برنج به آنها پوره میوه و سبزیجات، سوپ‌های میکس شده بدهید.

دستور تهیه فرنی نوزاد با آب

در این قسمت از مقاله به معرفی ساده‌ترین و کم هزینه‌ترین فرنی نوزاد می‌پردازیم که تمامی نوزادان به راحتی می‌توانند از آن استفاده کنند. همانطور که گفتیم گاهی برخی نوزادان که نمی‌توانند از شیر مادر تغذیه کنند و به شیر پاستوریزه نیز حساسیت دارند، در این صورت می‌توانید به جای شیر از آب در تهیه فرنی آنها استفاده کنید. طرز تهیه آن همانند دیگر فرنی‌ها است فقط در مواد آن به جای شیر، آب را جایگزین آن می‌کنید.

ذکر چند نکته طلایی در تهیه انواع فرنی برای نوزاد

قبل از تهیه فرنی برای دلبندتان لازم است با یک سری نکات آشنایی داشته باشید که در زیر به توصیف آنها می‌پردازیم.

  • جهت بررسی سالم و تازه بودن شیر قبل از استفاده مقداری از آن را در ظرفی ریخته روی حرارت قرار دهید اگر دلمه دلمه شد؛ یعنی فاسد شده و قابل استفاده نیست.
  • استفاده از کره در تهیه همه فرنی‌ها لازم نیست؛ اما اگر کودکتان کمبود وزن دارد می‌توانید هنگام درست کردن فرنی، از اندکی کره، روغن زیتون و یا از سایر روغن‌های سالم استفاده کنید.
  • اگر قصد استفاده از آرد گندم یا نشاسته را در تهیه فرنی دارید، بهتر است بعد از 8 ماهگی باشد.
  • فرنی‌هایی که با شیر مادر تهیه می‌شوند؛ قابلیت ماندگاری طولانی مدت را ندارد و زود فاسد می‌شوند. بنابراین در هر بار استفاده مقدار کمی از آن تهیه کنید.

سخن پایانی

معمولا بعد از 6 ماهگی نوزادان، پزشکان توصیه میکنند در کنار شیر مادر استفاده از غذای کمکی در تغذیه آنها شروع شود. بافت غذای کودک باید نرم و یک دست باشد که فرنی نوزاد این ویژگی را دارد. تنوع فرنی ها زیاد است و شما میتوانید از موادی مانند آرد برنج، کره، بادام، آب، شیر مادر، پاستوریزه و یا شیر خشک در تهیه آنها استفاده کنید. همچنین میتوانید درصورت تمایل از اندکی شکر یا نبات به هنگام پخت نیز استفاده کنید که در قسمت بالا طرز تهیه چند نوع فرنی را در اختیارتان قرار دادیم. همچنین در قسمت آخر نیز به بیان نکاتی پرداختیم که لازم بود قبل از تهیه فرنی از آنها آگاهی داشته باشید.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

2 نظر در “8 نوع فرنی نوزاد بسیار خوشمزه و مغذی

  1. ویدا گفت:

    سلام لطفا در مورد مواد مغذی مثل آجیل یا میوه های دیگه به فرنی نوزادمون اضافه کنیم هم مطالبی بزارید

    1. modir گفت:

      اضافه کردن برخی مغز ها مانند بادام و یا فندق بسیار برای رشد بدنی و هوشی کودک دلبندتان مفید می باشد، اما کدام مواد را به کدام نوع فرنی نوزاد اضافه کنیم را باید جداگانه بحث شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *