سیسمونی و لوازم کودک

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک

اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک

توجه و دقت به دکوراسیون اتاق کودک مهم و ضروری است. کودک برای رشد و پرورش به محیطی مناسب برای بازی و سرگرمی نیاز دارد که این نیاز می‌تواند با طراحی مناسب و استفاده از رنگ‌های شاد برطرف شود. برخی از والدین از تأثیر دکوراسیون اتاق کودک بر روحیه و شادابی کودک اطلاع ندارند و فقط به این فکر می‌کنند که فرزندشان اتاقی مخصوص خود دارد و این برای او کافی است درحالی‌که این‌گونه نیست کودک بیشتر زمان خود را در اتاق خودش سپری می‌کند پس باید محیط اتاق برای کودک دلنشین و شاد باشد تا بتواند در اتاق خود خوش‌ بگذارند و شاد باشد.

افرادی که کودکی خود را با شادی سپری کرده‌اند به فردی باحوصله در بزرگسالی تبدیل خواهند شد. شادی در شکل‌گیری شخصیت کودک بسیار مؤثر است و می‌تواند او را در کودکی و به‌خصوص در بزرگسالی به یک فرد باشخصیت تبدیل کند و باعث موفقیت کودک می‌شود.در این مقاله می‌خواهیم در مورد چگونگی دکوراسیون اتاق کودک اطلاعاتی را به والدین بدهیم با ما همراه باشید.

نکاتی که باید در دکوراسیون اتاق کودک رعایت شود

رعایت نکاتی در طراحی و دکوراسیون اتاق کودک می‌تواند تأثیر بسزایی در روحیه کودک داشته باشد و کودک را به اتاق که برای او در نظر گرفته‌اید علاقه‌مند کند برخی نکات مهم در طراحی و دکوراسیون اتاق کودک را بیان می‌کنیم.

چگونگی چیدمان اتاق کودک

اتاق کودک مکانی برای استراحت کودک است پس باید به‌راحتی کودک و آرامش کودک در چیدمتان توجه کنید. شلوغی اتاق باعث سلب آرامش و آسایش از کودک می‌شود. برخی از والدین فکر می‌کنند که هرچه در چیدمان اتاق کودک از اسباب‌بازی‌ها و عروسک‌های متنوع استفاده کنند دکوراسیون اتاق کودک زیباتر و ایده‌آل‌تر خواهد بود درحالی‌که این‌چنین نیست هرچه وسایل و اسباب‌بازی کمتری در چیدنمان تاق باشد کودک به همان اندازه آرامش و آسایش خواهد داشت.
برای تهیه وسایل برای دکوراسیون اتاق کودک در ابتدا باید به‌اندازه و ابعاد اتاق توجه داشته باشید و به نسبت اتاق وسیله برای چیدمان تهیه کنید. برای چیدمان اتاق کودک می‌توانید از دیوارها و قفسه‌های دیواری برای دیزاین هرچه شیک‌تر اتاق کودک بهره ببرید.

نورپردازی اتاق کودک

نورپردازی اتاق کودک یکی از موارد مهمی است که می‌تواند چیدمان اتاق کودک را زیباتر و شیک‌تر کند. البته در نورپردازی اتاق کودک باید به ایمنی و نوع روشنایی دقت کنید تا در درازمدت چشم کودک آسیب نبیند. اگر اتاق کودک پنجره‌ای روبه حیاط یا بیرون از منزل دارد با پرده‌ای ضخیم و استفاده از اکسسوری‌ها جلویی نور آفتاب را نگیرید و اجازه دهید کودک از این روشنایی طبیعی استفاده کند. استفاده از آباژور در کنار تخت کودک می‌تواند روشنایی لازم را زمانی که کودکتان خواب است فراهم کند.

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک

انتخاب رنگ مناسب برای دکوراسیون اتاق کودک

رنگ اتاق کودک در رشد جسمی و روحی کودک مؤثر است. رنگ انتخاب شده برای دکوراسیون اتاق کودک باید به‌گونه‌ای باشد که تا چند سال نیاز به تغییر نداشته باشید. رنگ استفاده شده در دکوراسیون اتاق کودک هم از موارد مهم برای طراحی اتاق کودک است. در طراحی و دکوراسیون اتاق کودک می‌توان از رنگ‌های روشن به جزء رنگ آبی و صورتی از رنگ‌های پاستیلی و روشن استفاده کنید. در انتخاب رنگ اتاق کودک علاوه بر این که باید به جنسیت کودک توجه شود باید به پویا و زنده‌بودن رنگ هم توجه ویژه‌ای داشته باشید. رنگ اتاق باید به کودک آرامش تزریق کند.

انتخاب کف‌پوش مناسب برای کودک

انتخاب کف‌پوش مناسب برای اتاق کودک یکی دیگر از مواردی است که باید به آن توجه شود. کف‌پوش‌های مانند: لمینت و پارکت می‌تواند برای اتاق کودک مناسب‌تر باشد. کف‌پوش‌های سرامیکی باعث سرخوردن کودکان می‌شود که برای سلامت کودکان مناسب نیست. کف‌پوش‌های لمینت و پارکت علاوه بر این که برای کودکان مناسب‌تر هستند راحت‌تر تمیز می‌شود و برای کودکان حساسیت‌زا نیست. برای پوشاندن لمینت و پارکت می‌توانید از فرش استفاده کنید که فرش هم باعث غبار می‌شود که این غبار بر روی وسایل داخل اتاق می‌نشیند که باید به این نکته هم توجه کنید.

ایجاد فضای برای بازی‌های فکری و فیزیکی

انجام بازی‌های فیزیکی یکی از فعالیت‌های لذت‌بخش برای کودکان است. کودک با انجام بازی شاد و پر از هیجان می‌شود. برای این که کودکی شاد داشته باشید و بتوانید استعداد کودک را کشف و پرورش دهید باید محیط مناسبی را برای بازی کودک مهیا کنید تا کودک آزادانه بتواند بازی کند. با اختصاص‌دادن یک گوشه از اتاق به یک تاب و گوشه‌ای برای نصب یک تخته سیاه نشاط و شادی را به کودکتان هدیه بدهید.

حتماً نقاشی‌های کودک را در اتاق خودتان و کودکتان نصب کنید تا احساس ارزشمندی کند و اعتمادبه‌نفس کودک افزایش یابد. برای بازی کودک می‌توانید از استخر توپ هم استفاده کنید و برای افزایش خلاقیت اسباب‌بازی‌های که شکل معینی ندارند و کودک می‌تواند با خلاقیت خود در شکل ظاهری اسباب‌بازی تغییر ایجاد کند استفاده کنید.

سخن آخر

دکوراسیون اتاق کودک بر روحیه و شخصیت کودک تأثیر می‌گذارد. اتاق کودک علاوه بر این که جایی برای بازی برای کودک است باید مکانی توأم با آرامش و آسایش برای کودک باشد. شلوغی اتاق باعث می‌شود آسایش و آرامش کودک از بین برود و کودک در اتاق احساس خوشایندی نداشته باشد.

در دکوراسیون اتاق کودک باید به نکاتی توجه کنید، نورپردازی مناسب، انتخاب رنگ مناسبی، ایجاد فضایی مناسب برای بازی، انتخاب کف‌پوش مناسب نکاتی است که باید در دکوراسیون اتاق کودک رعایت شود تا اتاق برای کودک ایده‌آل‌تر باشد. کودکان با بازی لذت می‌برند پس ایجاد فضایی بازی از مهم‌ترین موارد در ایجاد حال خوش برای کودکان است.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

2 نظر در “اصول طراحی دکوراسیون اتاق کودک

  1. رامین گفت:

    در طراحی دکوراسیون اتاق کودک باید جریان ورود وخروجی هوا ودمای اتاق نیز توجه شود. سعی کنیم از وسایلی کم خطر مثلا از میز یا تختی استفاده کنیم که لبه تیزی نداشته باشد. بنظرم به این مسائلم توجه شود مقاله کاملتری میشود

    1. modir گفت:

      با سلام خدمت شما کاربر گرامی و نکته بین
      خیلی ممنون از اینکه وقت گرانبهای خود را در اختیار ما قرار دادین و این مقاله را مطالعه نمودین
      بله نکته بسیار مهمی را مطرح کردین انشالله بزودی در این مورد نیز مطالبی اضافه خواهد شد
      پیروز باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *