بهداشت و درمان

ختنه کردن؛ مزایا و معایب

ختنه کردن؛ مزایا و معایب

ختنه کردن یکی از عمل‌های سرپایی است که برای پسرها انجام می‌شود و این عمل در بسیاری از کشورهای اسلامی رایج است و جزوه واجبات است؛ ولی امروزه در بسیار از کشورهای دیگر این عمل را انجام می‌دهند.نوزادان پسر هنگام تولد پوستی روی آلت تناسلی خود دارند که با برداشتن آن پوست کامل آلت تناسلی دیده می‌شود که برای رعایت بهداشت و سلامت پسرها بهتر است.

بیشتر خانواده‌ها می‌خواهند عمل ختنه زودتر انجام شود و برخی از خانواده‌ها هم تمایل دارند بعد چند هفته یا چند ماه از تولد عمل ختنه را انجام شود و برخی از خانواده‌ها هم هستند که ختنه کردن را به زمان رسیدن به بلوغ فرزندشان که سن 15 سالگی است موکول می‌کنند  به‌هرحال هر خانواده‌ای برای خود سلیقه و عقایدی دارد.

اما از نظر پزشکی زمان مناسب برای ختنه روزهای اول تولد است که این موضوع برای کودکان نارس صدق نمی‌کند. پزشکان معتقد هستند که هرقدر ختنه کردن زودتر انجام شود برای نوزاد بهتر است و درد کمتری را احساس می‌کند و به مراقبت کمتری نیاز دارد.

عمل ختنه کردن مزایا و معایبی دارد که قبل از ختنه پزشک به شما اطلاعاتی در این مورد می‌دهد که شما باید خود تصمیم بگیرید که آیا ختنه برای نوزادتان انجام دهید یا این کار را به زمان دیگر موکول کنید که البته اگر نوزاد سالم متولد شده  باشد مشکل پیش نمی‌آید؛ ولی برای اطمینان حتماً با پزشک مشورت کنید.

فواید و مزایایی ختنه کردن پسران

  • خطر ابتلا به عفونت ادراری در کودکانی که ختنه شده‌اند 11 برابر کمتر از کودکانی است که ختنه نشده‌اند.
  • پسرانی که ختنه کردن بهتر می‌توانند بهداشت آلت تناسلی را رعایت می‌شود.
  • خطر ابتلا به سرطان آلت تناسلی در مردانی که ختنه شده‌اند کم‌تر از بقیه مردان است.
  • از عفونت در زیرپوست آلت جلوگیری می‌کند.
  • از مبتلا شدن به بیماری‌های مقاربتی جلوگیری می‌کند.
  • جلوگیری از التهاب سر آلت و التهاب هم زمان سر آلت و پیش‌پوست

عوارض ختنه کردن پسران

درست است که عمل ختنه کردن یک عمل سرپایی و ساده است؛ ولی می‌تواند؛ مانند عمل‌های دیگر عارض‌هایی داشته باشد که احتیاج به مراقبت دارد که به  برخی از این عوارض اشاره می‌کنیم:

  • درد
  • خونریزی
  • واکنش نشان‌دادن بدن کودک به داروهای بیهوشی یا بی‌حسی
  • وجود عفونت  و آلودگی در محل جراحی
  • خونریزی در هنگام عمل جراحی
  • سوزش و خارش محل ختنه
  • احتمال ابتلا به التهاب سوراخ نوک آلت تناسلی
  • برنداشتن کافی پوست و ایجاد ظاهر نامطلوب
  • قطع آلت تناسلی در بزرگسالان
  • چسبندگی که ممکن است خفیف یا متراکم باشد

روش‌های ختنه کردن

امروزه 3  روش شایع برای ختنه کردن وجود دارد که بسیاری از نوزادان با این دو روش ختنه می‌شوند.

ختنه با روش حلقه‌ای

در این روش از ختنه از یک حلقه برای کاهش خونریزی کمک می‌گیرند و با خشک‌شدن پوست، حلقه همراه پوست می‌افتد در این روش ممکن است پوست به طور کامل جدا نشود و یکی از عوارض روش حلقه‌ای التهاب و عفونت است. این روش برای نوزادان و کودکان زیر 12 ماه مناسب است و به دلیل پانسمان نداشتن جای ختنه به‌راحتی می‌توانید بعد از ادرار نوزاد را بشویید.

روش سنتی یا جراحی

در این روش با قیچی دورتادور آلت تناسلی بریده می‌شود و برای بستن جای زخم از بخیه استفاده می‌کنند که خونریزی یکی از شایع‌ترین عوارض این روش است.

روش لیزر

در این روش بعد بی‌حس یا بیهوشی محل ختنه را قطع می‌کنند و فرد ختنه شده هیچ درد و خونریزی نخواهد داشت که تجهیزات  این روش در بسیاری از مراکز و بیمارستان‌ها وجود ندارد.

مراقبت‌های  قبل و بعد از ختنه کردن

عمل ختنه کردن در هر خانواده‌ای رسم‌ورسوم  و سلیقه خود را دارد. عمل ختنه  بیشتر در بیمارستان در روزهای اولیه تولد نوزاد انجام می‌شود که والدین برای انجام این عمل باید رضایت‌نامه تکمیل کنند. بعد از عمل ختنه تقریباً تا 6 تا 8 روز جای عمل بهبود میابد.

ختنه کردن و مراقبت های دوران ختنه

از روز اول عمل باید جای عمل با آب و صابون شسته شود و تاحدامکان از پوشاندن پوشک خودداری کنید اگر مجبور به این کار شدید حتماً پوشک را آرام و کمی شل ببیند تا به‌جای عمل فشار وارد نشود. جای عمل ممکن است قرمز و کبود شود و داخل پوشک لکه‌های زرد و چرکی ببینید که جای نگرانی نیست.

افرادی که در بزرگسالی عمل ختنه کردن را انجام می‌دهند بعد از عمل باید یکی دو روز استراحت کنند و تا یک هفته به‌آرامی حرکت کنند و از انجام کارهای سنگین خودداری کنند و بعد از یک هفته کاملاً بهبود می‌یابید و می‌توانید فعالیت‌های خود را به طور کامل انجام دهند.

دلایلی که والدین نمی‌خواهند فرزندشان را ختنه کنند

  • تمایل به جراحی که الزامی ندارد ندارند و نمی‌خواهند خطرهای جراحی را بپذیرند.
  • تحمل درد در هنگام ختنه را ندارند.
  • از عوارض و عفونت محل ختنه می‌هراسند.

سخن آخر

ختنه کردن فرزندان پسر یکی از واجبات مسلمانان است که در بیشتر کشورهای دیگر هم این رسم وجود دارد. همان‌طور که می‌دانید ختنه در پسران فواید و مزایایی زیادی دارد، یکی از مهم‌ترین فواید آن رعایت بهداشت آلت تناسلی است. اما عوارض ختنه کردن، اگر عمل ختنه کردن به‌درستی انجام شود و مراقبت‌های بعد از عمل درست انجام شد عارضی وجود نخواهد داشت و هر عمل جراحی برای این که زودتر بهبود یابد باید بهداشت محل عمل رعایت شود و محل عمل تمیز و به‌ دور از آلودگی باشد.

بیشتر پزشکان بر این باورند که عمل ختنه کردن هر چه زودتر و در روزهایی اولیه تولد نوزاد انجام شود هم برای نوزاد بهتر است هم برای والدین زیرا اگر ختنه در چند روز اول تولد انجام شود نوزاد درد کمتری حس می‌کند و هم عوارض کمتری خواهد داشت.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *