ورزش و پویایی

حرکت‌های مناسب برای یوگا کودکان

حرکات مناسب یوگا کودکان و کاهش افسردگی با ورزش

کودکان همان‌طور که برای زنده ماندن جسمشان به غذا نیاز دارند، برای زنده نگه‌داشتن روح و روان خود نیز باید اقداماتی انجام دهند. یکی از این موارد مربوط به انجام ورزش مخصوصاً یوگا است. انجام یوگا کودکان این امکان را به آنها می‌دهد که بتوانند سبک زندگی خود را بهبود بخشند. اگر کودکی دارید که عصبی و دچار استرس بسیار است، عدم تمرکز و تعادل دارد، پیش فعال است و… یوگا ورزشی مناسب و ضروری برای او است. برای اینکه بتوانید کودکتان را علاقه‌مند به انجام یوگا کنید، این ورزش را به‌نوعی بازی برای او تبدیل کنید. در این صورت خواهید دید که چه اشتیاقی برای انجام آن از خود نشان خواهد داد.

بهترین سن برای شروع یوگا کودکان

بنا به توصیه‌هایی از سوی متخصصان و با توجه به روال رشد کودکان، شاید بهتر باشد که یوگا کودکان پس از 4 سالگی شروع شود. زیرا بعد از این سن، ساختار بدن و استخوان آنها تا حدی در مقابل حرکات متعدد مقاوم شده است و انجام یوگا برای آنها راحت‌تر است. از طرفی هم نباید خیلی دیر و در سنین بالا شروع شود زیرا در این صورت هم انعطاف بدنشان ممکن است کم شده و در انجام حرکات آن دچار سختی شوند.

این نوع ورزش برای کودکان با هر نوع تیپ شخصیتی اعم از درون‌گرا و برون‌گرا مفید و مناسب است و همه از انجام آن لذت می‌برند. حتی مشاهده شده برای درمان برخی بیماری‌ها نیز انجام آن از سوی پزشکان توصیه می‌شود. حال در ادامه همراه ما باشید تا به بررسی فواید بی‌انتهای این ورزش شگفت انگیز بپردازیم.

مزایا و فواید یوگا برای کودکان

ورزش یوگا قدمتی طولانی دارد که بزرگسالان برای سلامت جسم و روان خود به انجام آن می‌پرداختند. اما اخیراً یوگا کودکان نیز بسیار سرزبان‌ها افتاده و خانواده‌ها برای ثبت‌نام فرزندانشان در چنین کلاس‌هایی صف کشیده‌اند. به عبارتی ورزش یوگا غذای روح و دوای بسیاری از مشکلات است. در قسمت زیر به معرفی چند نمونه از مزایای آن می‌پردازیم.

مزایا و فواید یوگا برای کودکانمزایا و فواید یوگا برای کودکانمزایا و فواید یوگا برای کودکان

افزایش تمرکز با ورزش یوگا

در عصر امروزه بسیاری از خانواده‌ها با شکایت از عدم تمرکز فرزندشان به روان‌شناسان مراجعه می‌کنند. تمرکز کم در فرزندان به عوامل مختلفی بستگی دارد. یکی از دلایل آن استفاده بیش از حد کودکان از تلفن‌های همراه است. برای اینکه میزان استفاده آنها از تلفن همراه را کم کنید، آنها را به انجام ورزش یوگا تشویق کنید. حرکات یوگا به‌گونه‌ای طراحی شده که موجب آرامش روان و افزایش تمرکز در کودک شما خواهد شد. همچنین بیش‌فعالی کودکان را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد.

کنترل استرس در کودکان با یوگا

در یوگا کودکان، با توجه به مشکلات آنها، حرکات متعددی وجود دارد. برای مثال جهت کنترل استرس، روی نحوه صحیح تنفس کودکان کار می‌شود. شاید برایتان جای تعجب باشد که با آموزش دم و بازدم‌های درست و به‌موقع در یوگا، بخش قابل توجهی از استرس کودکان رفع شود، اما واقعاً تأثیرگذار است و به امتحانش می‌ارزد. اگر کودک شما نیز از استرس و عدم کنترل احساسات خود رنج می‌برد، هرچه سریع‌تر او را در کلاس یوگا ثبت‌نام کنید.

تأثیر یوگا در افزایش اعتماد به نفس کودکان

یکی دیگر از اثرات مثبت یوگا در کودکان، افزایش اعتماد به نفس آنها است. انجام حرکات یوگا به طور منظم سبب آرامش و خوشحالی ذهنی کودکان می‌شود و حس قدرت و انگیزه را در وجودشان تقویت می‌کند. این احساسات به وجود آمده در کودکان باعث می‌شود آنها به‌مرور زمان به خودباوری برسند و توانایی انجام کارهای بزرگ و مفیدی را در خود ببینند، در نتیجه اعتماد به نفس آنها نیز افزایش می‌یابد.

افزایش تعادل با حرکات یوگا

تعادل بدن یکی از موارد مهمی است که باید به‌موقع به آن توجه شود. بهبود بخشیدن به تعادل بدن در دوران کودکی بسیار راحت‌تر از بزرگسالی است. به همین دلیل والدین بهتر است از همان دوران کودکی روی تعادل فرزندشان کار کنند. یکی از بهترین روش‌ها، یوگا کودکان است. این ورزش با تقویت تمام عضلات بدن، میزان تعادل را بالا می‌برد. علاوه بر آن از آسیب‌دیدگی عضلات در آینده نیز پیشگیری می‌کند.

خوشحالی و سلامت ذهن

احتمالاً شما نیز این جمله را شنیده باشید که می‌گویند مغز سالم در جسم سالم است. ورزش یوگا علاوه بر اینکه در سلامت جسم نقش بسزایی دارد، در سلامت ذهن نیز به‌شدت تأثیرگذار است. با توجه به تحقیقات صورت گرفته، کودکانی که به انجام یوگا پرداخته‌اند در مقایسه با سایر کودکان، دید مثبت‌تری به زندگی داشته و آرام و خوشحال‌تر هستند. این نشان از سلامت ذهنی دسته اول است. انجام یوگا در کودکان باعث کاهش تنش، افسردگی و خستگی می‌شود.

بهترین و مؤثرترین حرکات یوگا کودکان

حرکات یوگا تنوع بسیار بالایی دارد که همه می‌توانند با توجه نیاز و شرایط جسمی خود به انجام آنها بپردازند. به این نکته توجه داشته باشید که انجام این حرکات توسط کودکان لازم نیس به شکل عالی و بی‌عیب نقص انجام گیرد، بلکه هدف سرگرمی و تحرک جسمی است. در ادامه به معرفی شایع‌ترین حرکات یوگا کودکان می‌پردازیم.

حرکت درخت (tree pose) در یوگا

یکی از حرکات مهم برای افزایش تعادل و تمرکز کودکتان، حرکت درخت است. انجام این حرکت باعث تقویت عضلات کمر، ران‌ها و زانوها می‌شود همچنین باعث انعطاف‌پذیری در قسمت کشاله ران می‌شود. برای انجام این حرکت ابتدا صاف بایستد. یکی از پاها را از روی  زمین بلند کنید، پای دیگر روی زمین باشد.

سپس دست‌ها را به بالای سر برده و کف دست‌ها را به هم بچسبانید. به مدت 30 الی 60 ثانیه در این حالت بمانید. سپس به حالت اولیه برگشته و با پای دیگر این حرکت را تکرار کنید. این حرکت برای تقویت تعادل بسیار مهم است. اگر در ابتدای کار حفظ تعادل برای کودکتان سخت بود، در کنار دیوار این حرکت را انجام دهید.

حرکت پل

انجام این حرکت باعث تقویت ماهیچه‌های پشت، ستون فقرات، ران‌ها شده و همچنین باعث تقویت انعطاف‌پذیری بدن می‌شود. برای انجام این حرکت روی زمین به پشت دراز بکشید. دست‌هایتان را صاف روی زمین کنار بدنتان قرار دهید. باسن خود را از روی زمین بلند کنید جوری که وزن بدنتان روی شانه‌ها، دست‌ها و پاهایتان بیفتند و فشار و اذیتی روی کمر خود احساس نکنید. دم و بازدم در حین تمرین فراموش نشود. اگر انجام این حرکت برای کودکتان سخت است و نمی‌تواند باسن خود را از روی زمین بلند کند، می‌توانید یک بالش زیر باسن او قرار دهید.

حرکت گربه

این حرکت یک روش عالی برای رفع خستگی است که با انجام آن ماهیچه‌های شکمی، گردن و کمر تقویت می‌شود. برای انجام آن چهار دست‌وپا روی بنشینید. فاصله دستانتان از هم باید به‌اندازه عرض شانه‌هایتان باشد. زانوهایتان نیز باید در حالت 90 درجه روی زمین باشد. با انجام دم شکم خود را به داخل کشیده و به پشتتان نیز قوس دهید؛ مانند گربه سپس نفس خود را بیرون دهید و هم‌زمان قوسی پشتتان را نیز صاف کنید.

سخن پایانی

در دنیای امروزه فشار و استرس زیادی روی کودکان است. بنابراین باید به دنبال راهکارهایی برای کاهش آنها بود. یوگا کودکان یکی از ورزش‌هایی که در سلامت جسم و روان آنها تأثیرگذار است. انجام این ورزش باعث افزایش تمرکز و اعتمادبه‌نفس، کاهش استرس، خوشحالی و سلامت ذهن و… می‌شود. همچنین در ادامه به معرفی معروف‌ترین و مؤثرترین حرکات یوگا برای کودکان مانند حرکت درخت، پل، گربه و حرکت نیلوفر آبی، پرداختیم که کودکان با انجام آنها می‌توانند زندگی و سرنوشت بهتری برای خود رقم بزنند.

author-avatar

درباره حانیه نبوی

حانیه نبوی هستم کارشناس رشته مهندسی IT، دارای مدرک تولید محتوا که در حال حاضر به عنوان نویسنده محتوا در سایت دردونه، مشغول به فعالیت هستم

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *