ورزش و پویایی

تأثیر ورزش بر اجتماعی شدن کودکان

نقش والدین در اجتماعی شدن کودک و تأثیر ورزش بر اجتماعی شدن کودکان

کودکان انرژی و هیجانات بالایی دارند که باید تخلیه شود. ورزش یک روش سالم برای تخلیه انرژی و یادگیری بسیاری از مهارت‌ها مانند اجتماعی شدن، مسئولیت‌پذیری، همکاری و… است. اگر انرژی و هیجانات کودکان از راه درست  تخلیه نشود مشکلات روحی و روانی حتی جسمی برای کودک به وجود می‌آید و به خود و یا دیگران آسیب می‌زند و در بزرگسالی هم با انجام رفتارهای خطرناک هیجانات و انرژی خود را تخلیه می‌کند.

اولین آموزشی که با شرکت کردن در فعالیت‌های ورزشی کودک یاد می‌گیرد حضور در اجتماع و اجتماعی شدن است.  کودک با انتخاب ورزش موردعلاقه خود می‌تواند یادگیری را شروع کند و تا سال‌های طولانی فعالیت ورزشی خود را دنبال کند. ورزش باعث رشد و تکامل حرکتی و ذهنی در کودکان می‌شود و برای سلامت روحی و ذهنی کودک بسیار تأثیرگذار است.

کودک زمانی که در کلاس‌های ورزشی شرکت می‌کند با چگونگی رفتار با دیگران و جامعه را در کنار رشته ورزش آموزش می‌بیند. در این مقاله می‌خواهیم در مورد تأثیر ورزش بر اجتماعی شدن کودکان اطلاعاتی را به والدین ارائه کنیم ما را تا پایان همراهی کنید.

چگونگی تأثیر ورزش بر اجتماعی شدن کودکان

با قرارگرفتن در محیط ورزشی کودک با افراد و محیطی به غیر خانه و خانواده آشنا می‌شود که این خود شروع یادگیری مهارت اجتماعی شدن است. در ادامه به جنبه‌های دیگر تأثیرات اجتماعی شدن کودکان با شرکت در فعالیت‌های ورزشی آشنا می‌شوید.

شخصیت و تأثیر ورزش

رشد صحیح و طبیعی روان، نشان‌دهنده‌ای شخصیت اجتماعی افراد و به‌خصوص کودکان است. اگر در جامعه‌ای تربیت‌بدنی با اصول آموزش داده شود افراد را از خودمحوری دور می‌کند و روحیه طبیعی را بهبود می‌دهند که این موضوع خود باعث شکوفای این استعداد و برقراری ارتباط اجتماعی آسان‌تر با افراد و کودکان دیگر می‌شود.

بازی و ورزش باعث رشد و تکامل شخصیت  کودک می‌شود و آن‌ها را به مرحله آگاهی می‌رساند. ورزش و حرکاتی که در ورزش انجام می‌شود کودک را با تصویر بدنی از خود آشنا می‌کند و این خود بر مفهوم خودپنداری استوار است و قدم اول برای بنای شخصیت کودک است.

تأثیر ورزش بر اخلاق و رفتار با دیگران

در انجام فعالیت‌های ورزشی  کودکان چگونگی رفتار و اخلاق خود را نشان می‌دهد که با شرکت کردن در محیط ورزشی رفتار و اخلاق ناشایست جای خود را به خصوصیات اخلاقی خوب و شایسته می‌دهد. ورزش در کنار انجام فعالیت به احترام گذاشتن به افراد تأکید دارد و تثبیت این اخلاق خود به‌تنهایی باعث ایجاد روابط اجتماعی مناسب بین افراد و کودکان می‌شود. اخلاق در ورزش‌های تیمی و فردی حرف اول را می‌زند به‌طوری‌که ورزشکار بااخلاق خوب می‌تواند در ورزش و زندگی شخصی  محبوبیت خاصی در بین افراد پیدا کند.

حرکات مناسب یوگا کودکان و کاهش افسردگی با ورزش

کاهش افسردگی با ورزش

ورزش به‌تنهایی باعث نشاط و شادابی و بالابردن اعتمادبه‌نفس در کودکان می‌شود و کودکانی که از سنین پایین فعالیت ورزشی خود را شروع می‌کنند کمتر از بقیه افراد در بزرگسال به افسردگی مبتلا می‌شوند. ورزش با بالابردن رضایت کودک از خود اعتمادبه‌نفس کودک را تقویت می‌کند. بعضی از کودکان همیشه ساکت و آرام هستند و نمی‌توانند با دیگر کودکان ارتباط برقرار کنند برای این رفتار کودکان بهتر است والدین برای شرکت در فعالیت‌های ورزشی کودک را تشویق کنند تا کودک شادابی و نشاط ازدست‌داده را به دست آورد.

کاهش استرس با ورزش

استرس در کودکان زمانی به وجود می‌آید که کودک احساس کند در موقعیتی که قرار دارد بین قابلیت‌های خود و موقعیت توازنی وجود ندارد و کودک نمی‌تواند با افراد دیگر رقابت داشته باشد و این موضوع باعث می‌شود کودک استرس و اضطراب داشته باشد. کودک با یادگیری و انجام فعالیت‌های ورزشی می‌تواند بر استرس خود غلبه کند و بتواند با اعتمادبه‌نفس بالا  در فعالیت‌های ورزشی موفقیت‌های کسب کند که این موضوع با تمرین و تکرار و پیداکردن مهارت در ورزش قابل‌اجرا است.

تأثیر ورزش بر فرهنگ

فرهنگ را می‌توان به معنی مجموعه رفتارها و اعتقادات اکتسابی یک جامعه تعریف کرد. ورزش هم بخشی از فرهنگ جامعه است کودکان با ورود به جامعه ورزش و شرکت در مسابقات بین‌الملل بافرهنگ جوامع دیگر آشنا می‌شود که این خود در اجتماعی شدن و چگونگی رفتار کودکان بسیار تأثیرگذار است. با ورود کودک به ورزش مسیر تکامل و رشد کودک گسترده‌تر می‌شود و این کودکان نسبت به بقیه کودکان اطلاعات و آگاهی زیادی خواهند داشت.

همه‌ای مطالبی که در بالا گفتیم  برای اجتماعی شدن کودک الزامی است و کودک با انجام فعالیت‌های ورزشی همه‌ای این تأثیرات را در خود خواهد دید.

سخنی با والدین برای موفقیت کودک در ورزش

والدین باید توجه داشته باشند برای داشتن فعالیت کودک در ورزش باید به نکاتی توجه کنند تا کودک هم با شرکت در فعالیت ورزشی شاد و موفق باشد به چند نکات می‌پردازیم.

  • کودک را مجبور به شرکت در فعالیت ورزشی نکنید؛ بلکه نسبت به علاقه خود کودک در رشته ورزشی ثبت‌نام کنید.
  • در انجام تمرینات کودک را کمک کنید و با کودک همراهی داشته باشید.
  • نقش حمایتی خود را هیچ موقع از کودک صلب نکنید.
  • زمانی که کودک شکست می‌خورد والدین باید در کنار کودک باشند و از غرزدن و استفاده از جملات منفی بپرهیزند.
  • کودکان عاشق کلمات مثبت و تشویق هستند با تشویق کردن کودکان را حمایت کنید.

سخن آخر

والدین خود بهتر می‌دانند که کودکان انرژی و هیجان بسیاری دارند و به دلیل مشغله‌های که والدین دارند نمی‌توانند با کودک بازی کنند و یا فعالیتی را برای تخلیه انرژی کودکان انجام دهند پس برای حل این مشکل سالم‌ترین و آسان‌ترین راه را انتخاب می‌کنند که همان شرکت در فعالیت‌های ورزشی است که در کنار آموزش رشته ورزشی از نظر اخلاقی و رفتاری هم کودک را برای روبه‌رو شدن با جامعه و افراد جامعه آماده می‌کند. ورزش اولین ارمغانی که برای کودکان و والدین دارد اجتماعی کردن کودکان است. مهارت اجتماعی شدن برای موفقیت او در جامعه پراهمیت است.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *