بازی و سرگرمی

بازی های کامپیوتری وتاثیرات آن

بازی های کامپیوتری وتاثیرات آن

یکی از بزرگ‌ترین صنعت‌ها در جهان بازی های کامپیوتری است، به علت جذابیتی که در این‌گونه بازی‌ها وجود دارد بسیار پرطرف‌دار است. از دغدغه‌های والدین تأثیرات   بازی‌های کامپیوتری بر رفتار و خصوصیات اخلاقی کودک است. امروزه بسیاری از کودکان زمان زیادی را صرف بازی های کامپیوتری می‌کنند که درگذشته کودکان اوقات فراغت خود را در کوچه با بازی‌های الک دولک، لی‌لی، توپ‌بازی و …  و با ثبت‌نام کردن در کلاس‌های موردعلاقه خود می‌گذراندند.

بازی های سنتی و غیر کامپیوتری و یادگیری مهارت برای کودکان و نوجوانان بسیار لذت‌بخش بوده است، ولی در حال حاضر کودکان بیشتر اوقات در منزل می‌مانند و با بازی‌های کامپیوتر خود را سرگرم می‌کنند که البته بازی‌های کامپیوتری می‌تواند پیامدهای مثبت و منفی زیادی را در خود داشته باشد.

والدین با انتخاب درست بازی‌های که در رنج سنی کودک و دارای استانداردهای خاص  بازی کامپیوتری است و اثرات مثبت این‌گونه بازی‌ها را ببینند. بازی‌های کامپیوتری به علت جذابیتی و برد و باختی که دارند برای کودکان و نوجوانان بسیار جذاب و شیرین هستند  به همین علت والدین باید مراقب فرزندان خود باشند تا با انتخاب غلط بازی‌های کامپیوتری باعث بروز مشکلات رفتاری در کودکان و نوجوانان نشوند و به آنها آسیب نزند.

در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درمورد تأثیرات بازی‌های کامپیوتر اطلاعاتی را به والدین بدهیم تا با آگاهی بتوانند کودکان و نوجوانان خود را در انتخاب بازی مناسب راهنمایی کنند.

تأثیرات مثبت بازی‌های کامپیوتری

بیشتر والدین از اثرات مثبت بازی های کامپیوتری اطلاعی ندارند و فکر می‌کنند که بازی‌هایی کامپیوتری بار منفی زیادی  به همراه دارد و در کودک خصوصیات منفی زیادی ایجاد می‌کند درحالی‌که چنین نیست و بازی‌های کامپیوتر تأثیرات مثبت زیادی دارد که به چند نمونه اشاره خواهیم کرد.

مهارت اجتماعی را در  کودکان افزایش می‌دهد

یکی از مهارت‌هایی که کودکان می‌توانند از طریق بازی‌هایی کامپیوتری یاد بگیرند مهارت اجتماعی است. کودکان با انجام بازی‌های کامپیوتری که خود  تمرینی برای همگام‌سازی چشم و دست‌ها است مهارت اجتماعی خود را افزایش می‌دهند.

آموزش مهارت تصمیم‌گیری

یکی از تأثیرات مثبت بازی های کامپیوتری بالابردن خلاقیت، تفکر، تحرک و ذوق طراحی است البته این مهارت‌ها با انتخاب بازی مناسب امکان‌پذیر است. این مهارت‌ها برای موفقیت کودکان در آینده بسیار پراهمیت است.

افزایش تمرکز در کودکان

بازی‌های رایانه‌ای باعث کاهش اضطراب و استرس در کودکان می‌شود و یکی از اثرات این بازی‌ها افزایش تمرکز در کودکان و حضور ذهن بسیار بالا در کودکان است.

بازی کامپیوتری باعث یادگیری مهارت‌های کامپیوتری و فناوری می‌شود

بازی های کامپیوتری باعث می‌شود کودک با فناوری و کامپیوتر آشنا شود که عدم یادگیری این مهارت‌ها امروزه باعث بی‌سوادی  و عدم آگاهی از جهان است کودک با انجام بازی می‌تواند مهارت‌های لازم برای کارکردن با کامپیوتر را آموزش ببیند که این موضوع بسیار پراهمیت است.

آشناکردن کودک با مهارت‌های زندگی

برخی از بازی های کامپیوتری در کنار سرگرمی  باعث می‌شود کودک با مهارت‌های آشنا شود که در زندگی واقعی می‌تواند از آن مهارت‌ها استفاده کند و با به‌کارگیری  در زندگی اجتماعی و خصوصی موفق شود.

بازی های کامپیوتری وتاثیرات مثبت و منفی آن

اثرات منفی بازی های کامپیوتری

بازی‌های رایانه‌ای در کنار اثرات مثبت اثرات منفی هم دارد که والدین باید مراقب این بعد از اثرات  منفی  باشند تا کودکان آسیب نبینند. اثرات منفی که در کودک با بازی‌های کامپیوتر ایجاد می‌شود در برخی موارد بسیار خطرناک است و تا زمان‌های طولانی‌مدت آثار مخرب در ذهن کودک می‌ماند و درمان طولانی‌مدتی دارد.

اعتیاد به بازی‌های رایانه‌ای

بازی‌های کامپیوتری در کودکان و حتی بزرگسالان باعث اعتیاد می‌شود که این موضوع بسیار نگران‌کننده است در برخی از موارد اعتیاد به حدی شدید است که باعث مرگ می‌شود. والدین باید تاحدامکان انجام بازی‌های کامپیوتری را محدود کنند.

ایجاد مشکلات جسمی

انجام بیش از اندازه بازی‌های کامپیوتری باعث ایجاد مشکلات جسمی در گردن  و ستون فقرات و دیگر نقاط بدن می‌شود که با بالا رفتن سن این مشکلات جدی‌تر خواهد شد.

ازبین‌بردن سلول‌های مغزی

یکی از دشمن‌های سلول‌های مغزی بازی های کامپیوتری است که با انجام این بازی‌ها سلول‌های مغز از بین می‌روند و این مشکل در بزرگسالان بیشتر است.

افت تحصیلی در کودکان و نوجوانان

کودکان و نوجوانانی که به طور کنترل نشده بازی های کامپیوتری انجام می‌دهند به دلیل زمان زیادی که برای این کار صرف می‌کنند نمی‌توانند به تکالیف مدرسه برسند و در مدرسه به دلیل خستگی و خواب‌آلود تمرکز کافی را برای یادگیری مطالب ندارند.

بروز چاقی و مشکلات آن

نشستن طولانی‌مدت برای انجام بازی های کامپیوتری و کم‌تحرکی باعث چاقی در کودکان و بزرگسالان می‌شود و به همراه چاقی بدن دچار مشکلات جسمی بسیاری می‌شود.

سخنی با والدین در مورد بازی های کامپیوتری

والدین باید از همان ابتدا که کودکان می‌خواهند با بازی‌ های کامپیوتری آشنا شوند توجه خاصی به این مسئله داشته باشند و در  نصب و خرید بازی های کامپیوتری به محتوای بازی و رنج سنی بازی‌ها توجه کنند و به کودک یاد بدهید بدون نظارت شما بازی نصب نکند و در مواجهه با بازی‌های که مناسب کودکتان نیست با کودک خشونت‌بار رفتار نکنید تا حس کنجکاوی کودک را تحریک نکرده و در نبود شما با دیدن و انجام بازی به دلیل خشونت شما پی ببرد پس با رفتار مناسب با کودک صحبت کنید و به کودک آگاهی دهید.

سخن آخر

امروزه کودکان و حتی بزرگسالان برای سرگرمی بازی های کامپیوتری انجام می‌دهند که والدین در مورد این موضوع نگرانی‌های خود را دارند. بازی های کامپیوتری در کنار پیامدهای منفی پیامدهای مثبت هم دارد که اگر بازی مناسب و در رنج سنی خود کودک باشد پیامد منفی نخواهد داشت؛ بلکه این بازی‌ها باعث می‌شود تمرکز کودک افزایش یابد و کودک با مهارت‌های اجتماعی و زندگی آشنا شود و اگر بازی مناسب سن و استانداردهای لازم را نداشته باشد کودک را با خصوصیات اخلاقی نامناسب و خشونت‌آمیز آشنا می‌کند و در رفتار و کردار کودک تأثیر می‌گذارد.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *