بازی و سرگرمی

نحوه بازی دوز و فواید آن برای کودکان

آموزش دوز بازی

در بیشتر شهرهای ایران بازی دوز با نام‌های محلی (قندوم، گشدیم) یا گذلاشتم شهرت دارد این بازی جهانی است و تقریباً در بیشتر کشورها این بازی با نام بازی ایکس – او می‌شناسند. دوز یک بازی نوستالژیک و فکری  است که کودکان و نوجوانان به این بازی علاقه دارند. بسیاری از بازی‌های که به‌اصطلاح به آنها بازی‌های رومیزی می‌گویند تاریخچه بسیار دوری دارند و از گذشته‌های دور این‌گونه بازی‌ها انجام می‌شده است. بازی فکری دوز هم جزوه همین بازی‌ها محسوب می‌شد این بازی علاوه بر جنبه سرگرمی باعث افزایش و تقویت مهارت‌های در کودکان می‌شود.

درگذشته‌های دور این بازی را روی کاغذ و یا روی زمین‌بازی می‌کردند؛ ولی امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی این بازی را به‌صورت نرم‌افزار طراحی کرده‌اند تا کودکان بتوانند از گوشی و کامپیوتر برای انجام این بازی کمک بگیرند و از بازی دوز لذت ببرند. این بازی را می‌توانید در مهمانی‌ها و دورهمی‌های خانوادگی به همراه فرزندانتان انجام دهید تا هم باعث سرگرمی شود و بتوانید مهارت‌هایی را به صور غیرمستقیم به فرزندتان آموزش دهید.

در ادامه مقاله شما را با بازی دوز بیشتر آشنا می‌کنیم و در که مورد نحوه بازی اهداف و فواید بازی دوز اطلاعاتی به شما خواهیم داد.

نحوه و آموزش بازی دوز

برای انجام بازی ابتدا باید بر روی زمین یا یک کاغذ خط‌های را ترسیم کنید و برای طراحی شکل دوز یک مربع بر روی کاغذ رسم کنید و از وسط هر ضلع یک خط به ضلع‌های رو به وصل کنید تا یک علامت به‌علاوه یا مثبت تشکیل شود و بعد با وصل کردن قطر مربع به هم می‌توانید طراحی دوز را به پایان برسانید. این بازی را می‌توانید با دو نفر شروع کنید. برای ادامه بازی به ابزارهای نیاز است این ابزارها می‌تواند مهره‌های از جنس چوب یا از جنس سنگ باشد. تعداد مهره‌ها در بازی دوز به‌اندازه خط ترسیمی و به بزرگ و کوچک بودن این طراحی بستگی دارد در طراحی دوز با سایز کوچک به 3 مهره، سایز بزرگ به 12 دوز نیاز است.

 

نحوه بازی دوز

بازی شروع می‌شود و یک نفر آغازکننده بازی است که اولین مهره را می‌گذارد و بعد فرد مقابل مهره خود را می‌گذارد اگر یکی از بازیکنان بتواند مهره‌های خود را در یک‌جهت و خط  بچیند او برنده بازی است. در بازی دوز 3 تای بعدازاین که سه مهره یک بازیکن در یک‌جهت قرار گرفت بازی به پایان می‌رسد؛ چون تعداد مهره‌های حریف به دو رسیده و برای ادامه جایگاهی نمی‌ماند؛ ولی در بازی ۱۲تایی بازی تا زمانی ادامه می‌یابد که مهره‌های حریف به عدد 2 برسد.

بازی دوز را می‌توانید به شکل بازی دوز ۳تایی،۶تایی ، ۱۲تایی طراحی کنید و این بازی شیرین و جذاب را انجام دهید.

نکات طلایی برای برنده‌شدن در بازی دوز

  • برای این که بتوانید در بازی دوز به‌راحتی برنده شوید مهره‌ها را جوری بچینید که از دو طرف بتوانید بازی را ادامه دهید و حریف نتواند مهره خود را در جهت خط که شما مهره‌تان را قرار داده‌اید قرار دهد.
  • برای شروع بازی همیشه مهره اول را در کناره‌های بازی قرار دهید و از وسط بازی را شروع نکنید.
  • با حریفتان جوری رفتار کنید که تمرکز خود را از دست بدهد و نتواند مهره خود را در جای خوبی قرار دهد.

فواید بازی دوز

کودکان با انجام هر بازی می‌توانند مهارت‌های را در خود تقویت کنند که بازی دوز هم می‌تواند فوایدی مانند تقویت و افزایش استدلال، افزایش و تقویت حل مسئله و برنامه‌ریزی، تقویت هوش، افزایش قدرت تفکر و تصمیم‌گیری، افزایش رشد و تربیت برای کودکان داشته باشد.

مشارکت والدین در بازی دوز با کودک

والدین زمانی که مشغله دارند می‌خواهند هر طوری که شده کودک را سرگرم کنند تا به کار و فعالیت خود برسند و در مقابل هم کودکان علاقه‌مند به بازی با دیگران به‌خصوص والدین خود دارند به همین دلیل والدین باید روزانه زمانی را برای بازی با کودکشان اختصاص دهند تا کودک در کنار آموزش بازی‌های جدید از کنار والدین بودن لذت ببرد.

بازی دوز یکی از بازی‌های فکری است که والدین می‌توانند با کودکان خود این بازی را انجام دهند. در ابتدا بازی را به کودک خود شرح دهید و بگذارید او شروع‌کننده بازی باشد و بگذارید او در بازی اول برنده شود تا عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس او تقویت و افزایش یابد.

سخن آخر

کودکان و نوجوانان برای سپری کردن اوقات فراغت به دنبال بازی‌های متنوع و جدید هستند که بازی فکری دوز یکی از جذاب‌ترین بازی‌های نوستالژیک است که والدین می‌توانند این بازی را به فرزند خودآموزش دهند و در کنار او بازی کنند. بازی دوز را به 3 روش می‌توان انجام داد به روش 3تایی،روش6تایی، روش 12تایی.برای شروع و آموزش بازی به کودک در ابتدا از روش 3 تای کمک بگیرید و دربازی‌های بعدی کودک را با دو روش دیگر آشنا کنید تا بازی برای کودک یکنواخت و خسته‌کننده نشود. کودکان به بازی در کنار والدین و دیگران علاقه‌مند هستند پس روزانه چند ساعت یا چند دقیقه از وقت خود را به بازی با کودک اختصاص دهید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

3 نظر در “نحوه بازی دوز و فواید آن برای کودکان

  1. محمد گفت:

    یادش بخیر!!!! ولی متاسفانه بازی های جذاب و جدید گوشی و کامپیوتر جایگزین بازی های سرگرم کننده مثل دوز شده و بنظرم میزان لذتی که ما از این بازی ها میگرفتیم بچه های الان نمیگیره.

    1. modir گفت:

      بله محمد جان بازی دوز رو اگر جدی بازی کنیم بازی هستش که بسیار فکری و جذاب هستش.
      ممنون از وقتی که برای مطالعه مقاله نحوه بازی دوز گذاشتین

      1. محمد گفت:

        بلع با بازی دوز خاطره های زیادی داشتیم. البته الان نیز بازی دوز به صورت آنلاین برگزار میشه و این میزان محبوبیت بازی دوز رو میرسونه.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *