آموزش و استعداد

کشف و پرورش استعداد کودک در نقاشی

کشف و پرورش استعداد کودک در نقاشی

امروزه کشف استعداد کودکان از اهمیت بالایی برخوردار است والدین در همه حال دوست دارند استعداد کودک خود را کشف کنند و با آموزش مهارت‌ها آن استعداد را پرورش دهند. یکی از استعدادهای که می‌توان در سنین پایین کودک کشف کرد استعداد کودک در نقاشی و هنر است. کودک در سن 2 تا 3 سالگی می‌تواند مداد به دست بگیرد و اولین نقاشی عمر خود را با خط‌خطی کردن کاغذ به نمایش بگذارد کودک با این کار بسیار شگفت‌زده می‌شود و با این خط‌خطی کردن با دنیایی رنگارنگ و رؤیایی نقاشی و هنر آشنا می‌شود.

کودکان بسیاری هستند که به دنیایی نقاشی علاقه دارد و همیشه دوست دارند از اشیایی و افراد اطراف خود نقاشی بکشند و احساسات خود را از طریق نقاشی به افراد به‌خصوص والدین بفهمانند و نقاشی کشیدن یک نوع سرگرمی برای اوقات فراغت است که کودک با انجام این کار لذت می‌برد. هرچه استعداد کودک در نقاشی و هنر زود و سریع کشف شود با آموزش این مهارت کودک در آینده به نقاش زبردست و معرفی تبدیل خواهد شد.

خصوصیاتی کودکانی که استعداد نقاشی دارند

برخی از ویژگی‌ها و خصوصیاتی در کودکان وجود دارد که استعداد کودک در نقاشی را تأیید می‌کند که به برخی از آنها اشاره می‌کنیم.

  • کودک نقاشی کشیدن را از سنین پایین مثلاً 2 سالگی شروع می‌کند و از سن خود بهتر نقاشی می‌کشند.
  • به نقاشی کشیدن علاقه نشان می‌دهند و باذوق و شوق نقاشی می‌کشند و بیشتر اوقات خود را با نقاش کشیدن سپری می‌کند.
  • در نقاشی کشیدن به جزئیات و نکات ریز توجه می‌کند و در رنگ‌آمیزی وسواس خاصی دارند و احساسات خود را در نقاشی درج می‌کند.
  • به دیدن نقاشی‌های دیگران و رفتن به گالری‌های نقاشی علاقه خود را به نقاشی نشانت می‌دهد  و از دین آنها لذت می‌برند.
  • از کپی‌کردن نقاشی دیگران خودداری می‌کند و از ذهنی خلاقی برخوردار است و ایده‌پردازی فوق‌العاده‌ای دارد.
  • کودکانی که در نقاشی استعداد دارند از ضریب هوشی بالایی برخوردار هستند.
  • کودکانی هستند که مستقل فکر می‌کنند و برای کشیدن نقاشی ایده خود را دارند.

معرفی روشهایی جهت کشف و پرورش استعداد کودک در نقاشی

تشویق کردن

تشویق کودک در هر مهارتی او را در انجام و یادگرفتن مهارت کمک می‌کند و به او انگیزه می‌دهد . والدین باید در مقابل انجام هر فعالیت مثبت کودک را تشویق و تحسین کنند. برای تشویق کودک نقاشی‌های کودک را به دوستان و آشناییان نشان دهید و نقاشی‌های کودک را به اتاق کودک بچسبانید تا کودک به اهمیت نقاشی که کشیده است پی ببرد.

به استعداد کودک جهت دهید

استعداد کودک را به حال خود رها نکنید کودک را در کلاس‌های نقاشی ثبت‌نام کنید و او را در یادگیری مهارت‌های لازم یاری کنید. درست است که برخی از کودکان بدون آموزش و با خلاقیت خود پیشرفت می‌کنند؛ ولی آموزش دیدن در کنار یک استادکار بلد می‌تواند او را با تکنیک‌های به‌روز دنیا آشنا کند و او را به موفقیت برساند.

چگونه بدانید کودکتان استعداد نقاشی و هنر دارد؟

بازی‌های با کودک انجام دهید که مهارت تصویرسازی و دست‌ورزی را در کودتان تقویت کند. داشتن خلاقیت در نقاشی حرف اول را می‌زند و کودک را در رسیدن به موفقیت کمک می‌کند. برای تقویت خلاقیت در کودکان می‌توانید آنها را در کلاس‌های تقویت خلاقیت ثبت‌نام کنید. به‌عنوان تفریح کودک را به گالری نقاشی ببرید و با زیر نظر گرفتن رفتار کودک برای علاقه نشان‌دادن و یا بی‌تفاوت بودن متوجه استعداد و علاقه کودک به نقاشی می‌شوید.

راهکارهای شکوفایی استعداد کودکان

نقاشی کودکان و آگاهی از احساسات و عواطف کودک

روان‌شناسان معتقد هستند که با نگاه‌کردن و با تحلیل نقاشی کودک و رنگ‌های که در نقاشی کودک به کار برده است می‌توان به حالات روحی و روانی کودک پی برد و حتی اطلاعاتی درمورد چگونگی رفتار والدین با کودک به دست آورد. نقاشی خود یک راه ارتباطی برای بیان احساسات و عواطف درونی کودکان است.

ابزارهای نقاشی و رنگ‌آمیزی

انتخاب کودک اعم از رنگ و ضخامت قلم و کاغذ بیانگر برخی از ویژگی‌ها و توانایی‌های کودکان است روان‌شناسان معتقد هستند هرچه کودک در نقاشی از رنگ سیاه یا سفید و رنگ‌های تیره استفاده کند بیانگر ترس و استرس خود از محیط است. هرچه کودک از رنگ‌های روشن مثل سبز، آبی، صورتی و… در نقاشی استفاده کند استعداد و توانا بود کودک را نشان می‌دهد. حتی انتخاب قلم و سایز کاغذ در بیان عواطف درونی کودک مؤثر است.

مهارت‌های ارتباطی و استعداد کودک

نقاشی کشیدن توانایی‌های ذهنی و تمرکز را تقویت می‌کند و باعث ریزبینی و توجه به نکات ریز را در کودک افزایش می‌دهد. کودک با نقاشی کشیدن با اشکال هندسی آشنا می‌شود و اشیایی محیط زندگی خود درک می‌کند.

سخن آخر

استعداد در نقاشی در بسیاری از کودکان می‌تواند وجود داشته باشد فقط باید والدین متوجه این امر بشوند و کودک را در پرورش این استعداد کمک کنند. بیشتر کودکان برای پرکردن اوقات فراغت نقاشی می‌کشند. کودکان در سن 2 تا 3 سالگی می‌توانند قلم‌به‌دست بگیرند و بر روی کاغذ خط‌های را بکشند که برای کودکان این کار شگفت‌انگیز است و آن را با دنیای نقاشی آشنا می‌کند.

نقاشی کشیدن باعث می‌شود تمرکز و خلاقیت کودک تقویت شود. والدین با تشویق کودک می‌توانند به پرورش استعداد کودک در نقاشی کمک کنند. نقاشی که کودک می‌کشد نشان‌دهندهٔ عواطف و احساست درونی کودک است.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *