آموزش و استعداد

استعداد کودک در موسیقی

استعداد خوانندگی و موسیقی در کودکان را کشف کنیم

والدین در همه حالی دوست‌دارند استعداد کودک خود را کشف کنند یکی از این استعدادها که خواهان زیادی دارد استعداد در موسیقی کودکان است که والدین با ثبت نام کردن در کلاس های مختلف میخواهند استعداد کودک خود را بپرورانند. در برخی موارد والدین انتظارات زیادی از فرزند خود دارند و این مضوع باعث میشود کودک از یادگرفتن مهارت ها فراری باشد و استعداد کودک به درستی کشف نشود. والدین باید به علاقه و استعداد کودک احترام بگذارند و کودکان را در آموختن علاقه شان کمک کنند و علاقه خود را به کودک تحمیل نکنند، زیرا آن موقع نتیجه عکس می‌گیرند.

والدین زمانی که از کودک خود فعالیتی در مورد موسیقی می‌بینند فکر می‌کنند که کودک در موسیقی استعداد فراوانی دارد و حتماً باید کودک مهارت‌های لازم درمورد موسیقی را یاد بگیرد درحالی‌که ممکن است کودک اصلاً علاقه‌ای به موسیقی نداشته باشد. علاقه و داشتن استعداد در آموختن هر مهارتی حرف اول را می‌زند.

والدین برای کشف استعداد کودک در موسیقی باید کودک را نزد متخصص استعدادیابی یا فردی که کار موسیقی انجام می‌دهد ببرند تا داشتن  استعداد کودک در موسیقی را تأیید کند. یادگیری موسیقی یکی از راه‌های سلامتی روحی و روانی است و  شوروشوق  و سرزندگی را به کودک  هدیه می‌دهد.

نکات مهم در کشف استعداد موسیقی کودک

کشف استعداد در هر مهارت و فعالیتی کار بسیار سختی است. یکی از عواملی که در کشف استعداد نقش بسزایی دارد چگونگی رفتار والدین با کودکان است که باعث کشف و پرورش استعداد می‌شود. یکی از استعدادهای که در برخی کودکان وجود دارد استعداد در موسیقی است که والدین برای کشف این استعداد باید محیط موسیقی  را برای کودک محیا کنند که کودک علاقه و شوروشوق خود را در مورد یادگیری موسیقی نشان دهد و بعد اقدامات لازم برای پرورش استعداد کودک را فراهم کنند.

نکات مهم در کشف استعداد موسیقی کودک

نکاتی در مورد استعداد موسیقی در کودکان وجود دارد که برای والدین بسیار کارآمد است و والدین با به‌کارگیری این نکات کودک را در یادگیری و کشف استعداد موسیقی کمک شایانی می‌کند، که به چند نکته در این مقاله  اشاره می‌کنیم تا شما را در این راه کمکی کرده باشیم:

تماشایی موسیقی از نزدیک

اگر می‌خواهید کودکتان مهارت موسیقی را یاد بگیرد و به جایگاه مهمی در موسیقی برسد باید به  کودکتان توجه خاصی داشته باشید و از نزدیک  کودک را در معرض دیدن و شنیدن موسیقی قرار دهید تا کودک بتواند انگیزه‌ای برای یادگیری و علاقه‌مند شدن به موسیقی را پیدا کند.

یک ساز را انتخاب کنید

در دنیایی موسیقی انواع مختلف ساز وجود دارد و این که بدانید کودک به کدام ساز علاقه دارد و یا در آموختن کدام ساز استعداد دارد کار مشکلی است. برای این کار کودک را در معرض همه‌ای سازها قرار دهید تا خود یکی از سازها را انتخاب کند. یکی از سازهای که کودکان بیشتر به آن علاقه نشان می‌دهند پیانو است. والدین نباید در انتخاب ساز دخالتی داشته باشند بگذارید کودک خود انتخابش را انجام دهد.

ساز انتخاب شده را تهیه کنید

بعدازاین که کودکتان ساز موردعلاقه‌ای خود را انتخاب کرد نوبت آن می‌رسد که برای آموختن، ساز تهیه کنید. برای تهیه ساز نیاز نیست هزینه‌ای زیادی بکنید در ابتدا با تهیه یک ساز مبتدی و ارزان‌قیمت کار را شروع کنید. والدینی می‌توانند کودک را در یک آموزشگاه موسیقی ثبت‌نام کنند تا از علاقه او مطمئن شوید و بعد برای کودک ساز را تهیه کنید.

محیط را برای تمرین آماده کنید و به کودک انگیزه دهید

آموختن و تثبیت هر مهارتی در ذهن نیاز به تمرین و تکرار دارد پس بستر مناسبی را  برای تمرین و تکرار کودکتان مهیا کنید و به کودک اجازه دهید با گروه موسیقی تمرین داشته باشد. به کودک انگیزه بدهید و کودک را برای 30 دقیقه تمرین در روز کمک کنید تا بتواند؛ مانند یک نوازنده عالی بنوازد و در آینده فرصت‌های شغلی مناسبی به دست آورد و موفق شود.

به تقلید از معلم تشویق کنید

تقلید کردن هم یک روش آموزشی سریع است که کودکتان را برای آموختن نوازندگی ساز کمک می‌کند. برای این موضوع به تشویق شما نیاز دارد تا شما هم کار و فعالیت او را تأیید کنید و با این تشویق و انگیزه دادن اعتمادبه‌نفس کودک بالا می‌رود و اشتیاقش برای یادگیری افزایش میابد.

نکات مهمی که والدین می‌توانند به کودکان خود برای کشف استعداد کمک کنند

  • با دیدن یک فعالیت از فرزندتان، فکر نکنید که کودکتان باید در آن فعالیت استعداد داشته باشد.
  • برای یادگیری مهارتی به کودکتان اصرار نکنید.
  • کودکتان را برای کشف استعداد نزد متخصص کشف استعداد ببرد و مشورت بگیرید.
  • کودک را تشویق کنید و به کودک انگیزه دهید.
  • کودکتان را راهنمایی کنید و از تذکرهای افراطی بپرهیزید.

سخن آخر

هر کودک، با استعدادی متولد می‌شود، این استعدادها مختلف هستند و والدین وظیفه کشف و پرورش استعداد را دارند، این کار بسیار سختی است. برخی از والدین علایق خود را به فرزندان خود تحمیل می‌کنند و اصرار به آموختن دارند که نتیجه عکس از این تحمیل می‌گیرند و کودک با لجبازی علایق خود را هم دنبال نخواهد کرد.

برای کشف استعداد موسیقی کودک؛ باید از نزدیک کودک را با سازهای مختلف آشنا کرد تا کودک  یک ساز را انتخاب کند و برای یادگیری علاقه نشان دهد. کودک زمانی که ساز موردعلاقه خود را انتخاب کرد، باید ساز را تهیه کنید، نیاز نیست در اول کار ساز گران‌قیمت تهیه کنید. برای یادگیری ساز؛ کودک را در یک آموزشگاه موسیقی ثبت‌نام کنید و کودک را برای تمرین و تقلید تشویق کنید و به کودک انگیزه دهید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *