مد و فشن

یونیفرم دانش‌ آموزان؛ لباس مناسب مدرسه

یونیفرم دانش‌ آموزان؛ لباس مناسب مدرسه

لباس یونیفرم دانش‌ آموزان یا همان لباس دانش آموزان مدرسه جزوه ضرورت‌ها در شروع هرسال تحصیلی است. در ابتدا یونیفرم برای افراد نظامی برای یک‌شکل و منظم بودن استفاده می‌شد که بعدها این قانون در مدارس هم رعایت شد و همه‌ای دانش آموزان موظف‌اند با لباس یونیفرم در مدرسه حضور یابند. پوشیدن لباس یونیفرم در هر ارگانی از الزامات و قانون‌های است که باید رعایت شود. هرساله قبل از شروع مدارس مدیران مدارس و طراحان لباس برای هر مدرسه جداگانه یونیفرمی را طراحی و تولید می‌کنند که باعث می‌شود دانش‌آموزان هر مدرسه با بقیه مدارس متمایز باشد.

لباس یونیفرم دانش‌ آموزان هر کشور نسبت به آداب‌ورسوم و موقعیت جغرافیایی که دارد طراحی و تولید می‌شود. در کشور ما ایران یونیفرم مدارس برای دختران شامل: مانتو، شلوار، مقنعه است که بنا به حجابی که باید رعایت شود طراحی می‌شوند. یونیفرم مدارس دانش‌آموزان پسر هم شامل پیراهن و شلوار است. در این مقاله می‌خواهیم شما را با مزایا و معایب پوشیدن یونیفرم دانش آموزان آشنا کنیم با ما همراه باشید.

مزایایی پوشیدن لباس یونیفرم دانش‌ آموزان

پوشیدن لباس مناسب برای دانش‌آموزان یک قانون برای حضور در کلاس درس است که این قانون مزایایی دارد که باعث می‌شود این قانون همچنان در مدارس وجود داشته باشد به چند نمونه از این مزایا می‌پردازیم.

یادگیری بهتر دانش آموزان

پوشیدن لباس فرم باعث می‌شود دانش‌آموزان بدانند که هیچ‌کس از نظر ظاهری برتری ندارد و با این حس می‌فهمند که درس و رفتار خوب باعث متمایز بودن او با دیگر دانش آموزان می‌شود.

افزایش تمرکز دانش آموزان

استفاده از لباس‌های رنگارنگ و متنوع باعث حواس‌پرتی و عدم توجه به معلم در دانش‌آموزان می‌شود. عدم تمرکز باعث افت تحصیلی و کاهش کیفیت تدریس معلمان می‌شود.

کم‌رنگ‌شدن فاصله طبقاتی

نوع پوشش در هر جامعه سطح طبقاتی زندگی فرد را مشخص می‌کند. لباس فرم باعث می‌شود دانش آموزان یک نوع لباس را بپوشند و از نظر ظاهری شبیه هم باشند و فاصله طبقاتی در مدارس کم‌رنگ شود.

افزایش و تقویت اعتمادبه‌نفس

نوع لباس و پوشش یکی از ارکان مهم در داشتن اعتمادبه‌نفس در جامعه است. زمانی که پوشش در مدارس یک‌جور باشد دیگر دانش‌آموز از پوشش خود احساس شرم نمی‌کند؛ زیرا لباس و پوشش همگی به یک نوع است و این امر در افزایش اعتمادبه‌نفس دانش‌آموز بسیار مؤثر است.

کاهش چشم و هم چشمی و رفتن به سمت مدگرایی

زمانی که دانش‌آموزان یک نوع پوشش دارند دیگر به مسائل مد و چشم و هم چشمی توجه ای نمی‌کنند. به‌جای رفتارهای نامناسب و فخرفروشی همدل می‌شوند و از در کنار هم بودن لذت می‌برند.

افزایش رقابت در درس به‌جای زیبایی و پوشش

دانش‌آموزان در مدارس به‌جای توجه به زیبایی و پوشش یکدیگر به این باور می‌رسند که مدرسه مکانی برای تعلیم‌وتربیت است نه جایی برای توجه به زیبایی و پوشش زیرا همگی از یک نوع پوشش استفاده می‌کنند.

مزایا و معایب پوشیدن لباس یونیفرم دانش آموزان

معایب پوشیدن لباس یونیفرم دانش آموزان

روان‌شناسان برای استفاده یونیفرم دانش‌آموزان مزایایی مثبت زیادی را اذعان کرده‌اند البته این مسئله معایبی هم در بر دارد که باید به این موضوع هم توجه کنند و معایب و مشکلات استفاده از یونیفرم راحل کنند. به چند نمونه از معایب لباس یونیفرم دانش آموزان می‌پردازیم.

جنس نامرغوب پارچه و دوخت نامناسب

بیشتر مواقع دانش‌آموزان و والدین از کیفیت جنس یونیفرم‌ها ناراضی هستند. به دلیل اینکه یونیفرم دانش آموزان در کارگاه‌های خیاطی تولید می‌شود به همین دلیل دقتی در دوخت‌ودوز وجود ندارد و برای سود بیشتر از پارچه‌های باکیفیت نامرغوب استفاده می‌کنند.

عدم توجه به سلیقه و روحیات دانش‌آموزان

همه‌ای افراد حق دارند نوع پوشش خود را انتخاب کنند و در این انتخاب پوشش از مد روز و رنگ دلخواه استفاده کنند. فرم مدرسه این آزادی پوشش را از دانش آموزان می‌گیرد و آنها را مجبور به پوشیدن لباسی می‌کنند که باسلیقه دانش‌آموز تطابق ندارد.

گران‌قیمت بودن یونیفرم مدارس

لباس فرم مدرسه لباسی است که به مدت یک سال برای پوشش در مدرسه استفاده می‌شود و بعد از پایان مدارس دیگر قابل‌استفاده نیست. قیمت یونیفرم‌های مدارس بسیار زیاد است و برخی از اقشار کم‌درآمد به‌سختی می‌توانند فرم مدرسه را تهیه کنند.

ویژگی لباس فرم دانش‌آموزان

همان‌طور که می‌دانید لباس فرم مناسب و باکیفیت در علاقه‌مند شدن دانش‌آموز به درس و مدرسه بسیار مؤثر است. مدیران و طراحان لباس فرم باید به سلیقه دانش‌آموزان توجه کنند و بنا به سلیقه و رنگ موردعلاقه دانش‌آموزان لباس را طراحی و تولید کنند. مشاوره با والدین و دانش‌آموزان در مورد نوع طراحی توانسته است مدیران را برای انتخاب درست و مناسب لباس فرم دانش‌آموزان کمک کند و مخالفت دانش‌آموزان و والدین را درمورد لباس فرم دانش‌آموزان کاهش دهد.

مهم‌ترین ویژگی که یک لباس فرم مناسب باید داشته باشد به شرح زیر است.

  • جنس مرغوب و مناسب که شستشویی و اتوکشی راحت داشته باشد.
  • اندازه‌های مناسب شلوار، مانتو نسبت به رشد که دانش‌آموزان دارند.
  • حفظ سادگی و زیبایی
  • استفاده از الگوهای مناسب خیاطی
  • استفاده از مدل‌های زیبا و مد روز بر اساس سن دانش‌آموزان
  • قابل‌استفاده در همه‌ای فصول سال
  • انتخاب رنگ پارچه مناسب نسبت به سلیقه دانش‌آموزان

سخن آخر

دانش‌آموزان برای حضور در مدارس باید از لباس فرم استفاده کنند. استفاده از لباس یونیفرم دانش‌ آموزان در مدارس مزایا و معایبی دارد که مزایایی این قانون بیشتر از معایب است. مسئولان باید در حل معایب تلاش خود را کنند. والدین و دانش‌آموزان در مورد لباس فرم‌ها در برخی از مواقع ناراضی هستند.

لباس فرم‌ها باید جنس مرغوب و کیفیت بالا داشته باشند؛ زیرا دانش‌آموزان که در کلاس‌های ابتدایی هستند فعالیت بالایی دارند و باید لباس فرم در برابر این فعالیت‌ها مقاوم باشد. لباس فرم باید باسلیقه و رنگ موردعلاقه دانش‌آموزان تطابق داشته باشد.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

2 نظر در “یونیفرم دانش‌ آموزان؛ لباس مناسب مدرسه

  1. ممد گفت:

    آقا فقط بچه ی من از لباس یونیفرم مدرسه متنفره و اصلا دوسش نداره یا بچه های شمام همینجورین؟؟؟؟؟؟؟؟

    1. modir گفت:

      دوست عزیر کاش دلایل پوشیدن یونیفرم مدرسه را به فرزند دلبندتان توضیح بدین تا بدونه دلیل این یکدست پوشیدن چی هستش
      امیدوارم خود و فرزندتان سلامت باشید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *