کودک و والدین

مراحل رشد کودک 5 ماهه

مراحل رشد کودک 5 ماهه

کودک 5 ماهه رشد سریعی خواهد داشت و اطراف خود را بیشتر می‌شناسد و تا حدودی می‌توان گفت در مورد اطراف خود کنجکاو است و می‌خواهد اشیا و افراد جدید را کشف کند.
برخی از کودکان در 5 ماهگی می‌توانند در کنار شیر مادر و یا شیرخشک، غذاهای جامد هم بخورند که البته قبل از شروع غذای جامد باید با پزشک اطفال مشورت کنید. کودک در 5 ماهگی با در بغل گرفته‌شدن لذت می‌برد و به این کار وابسته است. دوست دارد که توسط والدین به‌خصوص مادر در بغل گرفته شود.
کودک در این سن با خنده و صداهای که در می‌آورد توجه افراد را به خود جلب می‌کند و با این کار می‌خواهد اطلاعات خود را در مورد افراد و اطراف خود بیشتر کند. کودک از بدو تولد به توجه و مراقبت نیاز دارد و والدین باید در کنار این که به تغذیه و خواب کودک توجه دارند به مهارت‌ها و فعالیت‌های که کودک انجام می‌دهد هم بادقت توجه کنند تا در صورت مشکل زود این موضوع را بفهمند و به پزشک مراجعه کنند. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد مراحل رشد کودک 5 ماهه اطلاعاتی را به والدین ارائه کنیم با ما همراه باشید.

فعالیت‌های که کودک 5 ماهه می‌تواند انجام دهد

اکثر کودکان در 5 ماهگی می‌توانند بدون کمک والدین بنشینند و کمر خود را صاف نگه دارند؛ ولی باید والدین همیشه مراقب کودک باشند و دورتادور کودک بالش بگذارند تا کودک به یک طرف نیفتد و در هنگام افتادن آسیب نبیند. کودک 5 ماهه را زمانی که روی شکم می‌خوابانید کودک دست‌وپای خود را می‌کشد و سر شانه خود را از زمین جدا می‌کند و برای حرکت‌کردن به خود فشار وارد می‌کند.
کودک در این سن هر شیء را به دهان می‌برد و با این کار اشیا را کشف می‌کند و این کار او را برای پذیرفتن و خوردن غذایی جامد آماده می‌کند البته باید والدین بدانند که غذای جامد نمی‌تواند جای شیر را برای کودک بگیرد پس شیر غذای اصلی کودک است که باید در کنار شیر، کودک غذایی جامد بخورد. کودک 5 ماهه تقریباً مهارت تکلم را یاد گرفته است و به روش خود صحبت می‌کند و صداهای بیشتری را می‌شنود و می‌داند که صدای شنیده شده به چه کسی تعلق دارد و از روی صدا افراد را می‌شناسد. کودکی که بی‌قراری می‌کند با شنیدن صداهای ناآشنا ساکت می‌شود تا منبع صدا را کشف کند. کودک پنج‌ماهه می‌تواند قهقهه بزند و بازی کند و اشیا را پرتاب کند.

کمک به رشد کودک 5 ماهه

صحبت‌کردن با کودک در رشد و به تکامل رسیدن او بسیار مؤثر است. زمانی که کودک از خود صدا درمی‌آورد شما هم به او پاسخ دهید و به کودک توجه کنید. با صداها و شکل‌های مختلف با کودک حرف بزنید. روی شکم خواباندن کودک به قوی‌شدن ماهیچه‌های او کمک می‌کند.

کمک به رشد کودک 5 ماهه

قوی‌شدن ماهیچه می‌تواند در چهار دست‌وپا و راه‌رفتن کودک در ماه‌های بعدی تأثیر بسزایی بگذارد. بعد از بازی و فعالیتی که کودک داشته حتماً به او شیر یا غذا بدهید و کودک را بخوابانید تا زیاد خسته نشود و انرژی خود را از دست ندهد.

علایم اختلال در رشد کودک

کودکان به دلایلی رشد طبیعی ندارند که باید والدین باید به این اختلال‌ها توجه کنند و برای پیداکردن علت و درمان اقدام کنند که به برخی از این اختلالات اشاره خواهیم کرد.

  • کودکی که با شنیدن صدای بلند از جا نمی‌پرد.
  • کودکی که وزن‌گیری طبیعی ندارد.
  • کودکی که توانایی کنترل سروگردن را ندارد.
  • کودکی که به اطراف خود توجهی ندارد و با حرکت اشیا آنها را دنبال نمی‌کند.

خواب کودک 5 ماهه

کودک در ماهه پنجم زندگی خود تقریباً عادت کرده است که شب‌ها بخوابد و روزها را برای بازی‌کردن انتخاب کند و این موضوع برای والدین خیلی مهم است و آنها می‌توانند طول شب را استراحت کنند. کودک در این سن تقریباً 14 الی 15 ساعت می‌خوابد.

تغذیه کودک 5 ماهه

بیشتر کودکان در این سن آمادگی خوردن غذایی جامد در کنار شیر را دارند و والدین زمانی از آمادگی کودک برای خوردن غذایی جامد مطمئن می‌شود که کودک می‌تواند سروگردن خود را کنترل کند و بدون کمک والدین بنشیند. قبل از شروع غذای جامد به کودک حتماً با پزشک مشورت کنید و از غذاهای کمکی مناسب 5 ماهگی استفاده کنید تا معده کودک حساس نشود.

بهداشت و ایمنی کودک 5 ماهه

کودک در این سن هیچ واکسن و مراقبتی توسط پزشک نیاز ندارد؛ زیرا در 4 ماهگی هم واکسن زده است و هم توسط پزشک معاینه شده است. اگر کودک کمی تب داشت اصلاً نگران نباشید با دادن استامینوفن می‌توانید تب کودک را کنترل کنید. کودک باید همیشه لباس تمیز به تن داشته باشد و به طور منظم دست کودک را بشویید تا از مریض‌شدن کودک جلوگیری شود. از اسباب‌بازی‌های برای کودک 5 ماهه استفاده کنید که قابل شستشو و تمیزی باشد تا کودک با به دهان بردن اسباب‌بازی مریض نشود.

سخن آخر

کودک 5 ماهه تقریباً رشد سریعی داشته است و وزنی دوبرابر وزن تولد را دارد. برخی از کودکان در این سن توانایی و آمادگی لازم برای خوردن غذای جامد را دارند. با شروع غذایی کمکی حتماً باید به آمادگی کودک برای پذیرش غذای کمک هم توجه داشته باشد. اگر کودک شما بدون کمک می‌نشیند و کمر خود را صاف می‌گیرد و کنترلی بر حرکات سروگردن دارد می‌توانید در کنار شیر مادر از غذای کمکی هم استفاده کنید. کودک در این سن والدین خود را می‌شناسد وبا شنیدن صداهای آشنا به سمت صدا می‌چرخد و غلت می‌زند. برخی از کودکان در 5 ماهگی سینه خیر حرکت می‌کنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *