کودک و والدین

مراحل رشد کودک 4 ماهه

مراحل رشد کودک 4 ماهه

نوزاد پس از پایان 3 ماهگی وارد 4 ماهگی می‌شود که در این سن از سن نوزادی عبور کرده است و الان کودک 4 ماهه است. کودک در 4 ماهگی کنترل بیشتر بر حرکات خود دارد و حس‌های پنج‌گانه‌ای او رشد کرده و تقریباً به تکامل رسیده است. کودک در این سن کمتر گریه می‌کند و به اطراف خود توجه زیادی دارد و دوست دارد از اطراف خود بیشتر اطلاعات کسب کند.
کودک در 4 ماهگی رشد سریعی دارد و ماهیچه‌های او از قبل قوی‌تر شده است. برخی از کودکان در این سن قادر هستند غذاهای به‌غیراز شیر را بخورند و توانایی و آمادگی جویدن را پیدا کرده‌اند. 4 ماهگی زمان مناسبی برای واکسن است که کودک به مراقبت و توجه زیادی نیاز دارد. کودک در این سن همچنان از قطره ویتامین دی استفاده می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم درمورد مراحل رشد کودک 4 ماهه اطلاعاتی را در اختیار والدین قرار دهیم ما را همراهی کنید.

مراحل رشد کودک 4 ماهه

بینایی کودک در این سن تقریباً به تکامل رسیده است و اطراف خود را بهتر می‌بیند و از طریق حواس پنج‌گانه مثل: لامسه، بینایی، چشایی، شنیداری با اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند. کودک می‌تواند اشیا را در دست بگیرد و اشیا را به‌طرف دهان خود ببرد و این توانایی به او در خوردن غذا کمک می‌کند. فقط در باره این موضوع باید مراقب باشید که با در دهان گذاشتن اشیا به خود آسیب نزند و وسایل خطرناک را از اطراف کودک دور کنید.
کودک 4 ماهه می‌تواند به‌راحتی غلت بزند و سرخود را بلند کند و بالا نگه دارد و برخی از کودکان در این سن می‌توانند سینه‌خیز بروند.
کودک در این سن به چشمان شما بادقت نگاه می‌کند و می‌خندد و با خندیدن با افراد اطراف خود ارتباط برقرار می‌کند. کودک 4 ماهه بلند می‌خندد و زمانی که هیجان‌زده می‌شود جیغ می‌کشد و از خود صدا درمی‌آورد. یکی از کارهایی که کودک به آن علاقه‌مند است دیدن خود درون آینه است که با این کار لذت می‌برد و به خود می‌خندد و با این روش با خود حرف می‌زند.
کودک با خسته شدن و گشنه شدن گریه نمی‌کند؛ بلکه غر می‌زنند و بهانه‌گیری می‌کند که این روش را به‌جایی گریه‌کردن به کار می‌برد.

چگونه به رشد کودک چهار‌ماهه کمک کنید

برای اینکه بتوانید کودکتان را در ارتباط با تکلم کمک کنید برای او لالایی و داستان بخوانید و با صداها مختلف با کودک صحبت کنید و با او ارتباط برقرار کنید والدینی که با کودک خود بیشتر صحبت می‌کند این کودکان از بقیه کودکان بهتر و زودتر صحبت خواهند کرد و روابط اجتماعی بهتری خواهند داشت.

صحبت‌کردن والدین با کودک علاوه بر مزایایی که گفته شد باعث می‌شوند که کودک احساس امنیت و آرامش بیشتری را داشته باشد. بهتر است مکان مناسبی را برای حرکت کودک مهیا کنید تا کودک بتواند در امنیت و آرامش غلت بزند و از این کار لذت ببرد.

علایم اختلال رشد در کودکان چهار‌ ماهه

رشد کودکان در هر سنی متفاوت است و این موضوع به تغذیه کودک بیشتر مربوط است؛ ولی در این میان برخی از اختلال‌ها هستند که در چهارماهگی ممکن است ظاهر شود و والدین را نگران کنند که به این اختلالات اشاره خواهیم کرد.

  • کودک توجهی به اشیا و اطراف خود ندارد.
  • کودک بعد از 4 ماه والدین خود را نمی‌شناسد و با دیدن آنها از خود واکنشی نشان نمی‌دهد.
  • نوزاد هیچ صدایی را از خود در نمی‌آورد.
  • کودک 4 ماهه انگشتان خود را باز نمی‌کند و در حالت مشت نگه می‌دارد.
  • کودک پاهای خود را باز نمی‌کند و اکثر اوقات پاهای خود را به‌صورت خمیده نگه می‌دارد.
  • کودک اشیای مقابل خود را نگاه نمی‌کند و با تکان‌خوردن اشیا با چشم آن را دنبال نمی‌کند.
  • زمانی که با کودک صحبت می‌کنید به‌طرف شما برنمی‌گردد و به شما نگاه نمی‌کند و از صداهای بلند نمی‌ترسید و از جا نمی‌پرد.
  • اکثر اوقات بی‌قرار است و آرام نمی‌گیرد.
  • خوب شیر نمی‌خورد و وزن‌گیری طبیعی ندارد.

چگونگی رشد و وزن‌گیری کودک 4 ماهه

رشد و وزن‌گیری نوزاد در 4 ماهگی باید به‌گونه‌ای باشد که وزن او دوبرابر وزن تولد شده باشد. اگر کودک وزن‌گیری طبیعی ندارد حتماً با پزشک در این باره مشورت کنید و در فواصل زمانی کوتاه‌مدت به کودک شیر بدهید.

چگونگی خوابیدن کودک 4 ماهه

چگونگی خوابیدن کودک 4 ماهه

کودک در سن 4 ماهگی خواب راحتی خواهد داشت و والدین به علت خواب کودک کمتر اذیت می‌شوند. کودک می‌تواند 6 یا 7 ساعت بدون وقفه بخوابد و در طول شبانه‌روز تقریباً 16 الی 18 ساعت کودک می‌خوابد.

تغذیه کودک 4 ماهه

همان‌طور که می‌دانید پزشکان معتقد هستند که کودک نباید قبل از 6 ماهگی از غذاهای جامد تغذیه کند؛ ولی برخی از کودکان در 4 ماهگی این توانایی را دارند که در کنار شیر از غذایی جامد هم استفاده کنند. قبل از دادن غذای جامد به کودک باید مطمئن شوید که کودک می‌تواند حرکت سروگردن خود را کنترل کند. غذای کودک که ۴ماهه است باید رقیق باشد و کمی از شیر سفت باشد تا کودک در بلعیدن مشکلی نداشته باشد.

سخن آخر

کودکی که 4 ماهه است باید دوبرابر وزن تولد وزن گرفته باشد و به‌خوبی بتواند حرکات دست‌وپا و سروگردن خود را کنترل کند و با صدای بلند بخندد. کودکان در این سن والدین خود را می‌شناسند و برای ارتباط برقرارکردن با افراد لبخند می‌زنند و از خود صدا در می‌آورند. بینایی کودک رشد و تکامل‌یافته است. برخی از کودکتان با شیر سیر نمی‌شوند و به تغذیه با غذای جامد نیاز دارند و با مشورت با پزشک می‌توان غذای جامد به کودک 4 ماهه داد.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *