بازی و سرگرمی

چه اسباب‌بازی‌های را نباید برای کودکان خرید

اسباب بازی های ممنوعه برای کودکان

همان‌طور که می‌دانید اسباب‌بازی باعث رشد ذهنی و جسمی کودک می‌شود. بازی با اسباب‌بازی مهارت‌های را به کودک به‌صورت غیرمستقیم آموزش می‌دهد. تهیه اسباب‌بازی برای کودکان آنها را خوشحال می‌کند و باعث لذت‌بردن کودک می‌شود؛ ولی دراین‌بین اسباب‌بازی‌های وجود دارد که به کودکان آسیب می‌زند که این آسیب می‌توان جسمی یا ذهنی باشد. در تهیه اسباب‌بازی والدین باید به نکاتی توجه کنند و درصورتی‌که با استاندارد و سن کودک متناسب بود برای کودکان تهیه کنند.

برخی از والدین فقط سرگرم‌شدن کودک توسط اسباب‌بازی را می‌خواهند و دیگر اطلاعاتی در مورد خود اسباب‌بازی و کاربرد و چه مهارتی را در کودک تقویت می‌کند توجه ندارند. به طور مثال اسباب‌بازی مناسب برای کودکان نوپا نباید دارای قطعات کوچک باشد؛ زیرا کودکان  به دهان بردن هر شیء علاقه‌مند هستند و با این کار درمورد آن وسیله اطلاعات کسب می‌کنند.

در این مقاله می‌خواهیم به بایدونبایدها در  تهیه اسباب‌بازی اطلاعاتی را به والدین بدهیم با ما همراه باشید.

نکات طلایی برای تهیه اسباب‌بازی

کودکان عاشق بازی و اسباب‌بازی هستند؛ ولی باید در انتخاب و تهیه اسباب‌بازی به نکاتی توجه شود تا کودک در کنار سرگرم‌شدن مهارت‌های هم آموزش ببیند و آسیب نبیند  که به چند نمونه از این نکات توجه می‌کنیم.

اسباب‌بازی مناسب رده سنی کودک

رده سنی اسباب‌بازی باید با سن کودک تناسب داشته باشد و تا کودک را به رشد جسمی و ذهنی برساند. تناسب  رده سنی با سن کودک در فهم و درک او از بازی بسیار مؤثر است. اگر رده سنی اسباب‌بازی از سن کودک کمتر باشد بازی برای کودک آسان می‌شود و دیگر جذابیتی نخواهد داشت و در مقابل اگر رده سنی اسباب‌بازی بیشتر از سن کودک باشد بازی سخت و خسته‌کننده می‌شود.

دقت به ویژگی‌های جزئی اسباب‌بازی

این آیتم از نکات طلایی بیشتر برای خردسالان استفاده می‌شود؛ زیرا خردسالان با مفهوم خطر آشنا نیستند. کودکان تصوری از مفهوم تیزی، تندی و… را ندارند. والدین در خرید اسباب‌بازی باید به این نکات توجه کنند و شکاف‌ها، تیزی،  درزها  و … را برسی کنند تا از آسیب نزدن اسباب‌بازی به کودک خود مطمئن شوند. همچنین اسباب‌بازی‌ها حاوی طناب، روبان، رشته‌‍های باند برای کودکان خردسال مناسب نیست و از تهیه این‌گونه اسباب‌بازی‌ها جدا خودداری کنید.

استراتژی اسباب‌بازی بررسی شود

کودکان خردسال از بازی‌های ساده خوششان می‌آید و از بازی با اسباب‌بازی‌های پیچیده بیزار هستند. ذهن کودک عملکرد این‌گونه  اسباب‌بازی‌ها را درک نمی‌کند. در واقع ذهن کودک در هنگام بازی با اسباب‌بازی‌های پیچیده دچار سردرگمی می‌شود و این کودک را خسته می‌کند. پس در هنگام تهیه اسباب‌بازی استراتژی اسباب‌بازی مدنظر را برسی کنید.

تهیه اسباب‌بازی‌های چندمنظوره

همیشه والدین از زود خسته شدن کودکان از یک اسباب‌بازی شکایت دارند که برای این والدین توصیه می‌شود برای کودکان خردسال خود اسباب‌بازی‌های چند منظوره که بازهای متفاوتی را درخود دارد را تهیه کنند تا کودک درمدت زمان طولانی تری با بازی با این‌گونه  اسباب‌بازی لذت ببرد و به این‌گونه بازی‌ها علاقه‌مند شود. بهترین اسباب‌بازی‌های چندمنظوره اسباب‌بازی‌هایی هستند که کودک با خلاقیت خود می‌تواند چگونگی بازی را تغیر دهد. رنگ انگشتی یکی از اسباب‌بازی چند منتظره است.

تضمین ایمنی کودک

طراحان اسباب‌بازی باید به این نکته توجه خاصی داشته باشند و والدین هم باید در هنگام خرید با برچسب‌های اسباب‌بازی‌ها که استاندارد رعایت شده در تولید اسباب‌بازی را نشان می‌دهد را مطالعه کنند  و از استاندارد بودن محصول اطمینان حاصل کنند. اداره استاندارد برچسب  استاندارد را به محصولاتی می‌دهند که اصول و بهداشت را در طراحی و تولید رعایت کرده باشند  و با آزمایش‌کردن استاندارد محصول مورد تأیید قرار می‌گیرد.

اسباب‌بازی‌های که نباید برای کودک خردسال خرید

برخی از اسباب‌بازی‌های برای کودکان خردسال مناسب نیست و والدین باید در تهیه اسباب‌بازی برای خردسالان خود به این موارد توجه کنند که برخی از این اسباب‌بازی‌های ممنوعه می‌پردازیم.

اسباب بازی هایی که برای کودکان نباید خرید

اسباب‌بازی با رشته‌های بلند

اسباب‌بازی‌های دارای سیم بلند و رشته‌های بلند هستند برای خردسالان مناسب نیست و به کودک آسیب می‌زند.

اسباب‌بازی با قطعات کوچک

کودکان خردسال به دلیل این که هم‌های اشیا را بر دهان می‌گذارند و با این کار می‌خواهند از شئ موردنظر اطلاعات کسب کنند این کار را انجام می‌دهد و اسباب‌بازی‌های با قطعات کوچک با قرارگرفتن در دهان کودک باعث خفگی کودک می‌شود.

اسباب‌بازی‌های نقاشی شده

برخی از اسباب‌بازی‌ها بر روی خود نقاشی‌های دارند که این نقاشی‌ها دارای سرب هستند که این ماده به‌شدت بر سلامت بدنی و ذهنی کودک آسیب می‌زند پس از تهیه این اسباب‌بازی‌ها جدا خودداری کنید.

جغجغه‌های بزرگ و سنگین

تقریباً بیشتر والدین برای نوزاد خود جغجغه تهیه می‌کنند تا با تکان‌دادن آن صدا تولید شود و کودک سرگرم شود اگر جغجغه سنگین و بزرگ باشد کودک نمی‌تواند آن را بلند کند و بر چشم و صورت خود آسیب می‌زند.

اسباب‌بازی‌های پلاستیکی

بیشتر اسباب‌بازی‌ها از جنس پلاستیک هستند و در ساخت این‌گونه اسباب‌بازی‌ها از یک نوع مواد شیمیایی سمی استفاده می‌کنند که برای کودک مضر است و کودک با  به دهان بردن اسباب‌بازی سلامتی خود را به خطر می‌اندازد.

سخن آخر

همه‌ای والدین برای فرزندان خود اسباب‌بازی تهیه می‌کنند تا سرگرم شوند و مهارت‌های را یاد بگیرند؛ ولی باید در تهیه آن  به مواردی توجه داشته باشند تا با خرید اسباب‌بازی نامناسب سلامت روحی و جسمی کودک را به خطر نیندازند. رده سنی و توجه به ویژگی‌ها و ایمن بود اسباب‌بازی نکات مهم انتخاب اسباب‌بازی است. کودکان خردسال به دلیل این که با مفهوم خطر آشنا نیستند بیشتر آسیب‌پذیر هستند که والدین وظیفه دارند با تهیه اسباب‌بازی مناسب سلامت نوزادان خود را تضمین کنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *