کودک و والدین

نوزاد نارس؛ دلایل و مراقبت ها

نوزاد نارس؛ دلایل و مراقبت ها

در ابتدا به تعریف نوزاد نارس می‌پردازیم اصلاً به کدام نوزادان تازه‌متولدشده نوزادان نارس می‌گویند؟ نوزادانی که قبل از 37 هفتگی به دنیا میایید و دارای وزن بسیار کم هستند نوزادان نارس می‌گویند. این نوزادان بعد از تولد مشکلاتی مانند مشکلات تنفسی، ٍ زردی پوست و زردی چشم، پایین آمدن قند خون، کافی نبودن سلول‌های قرمز خون، عفونت، خونریزی مغزی و … متولد می‌شوند.

نوزاد نارس اغلب بعد از تولد نیاز به مراقبت‌های ویژه در بیمارستان دارد و گاهی این مراقبت‌ها تا چند هفته طول می‌کشد بیشتر نوزادان نارس پس از مراقبت در دستگاه بیمارستان یا در منزل سلامتی خود را به دست می‌آورند  و تعداد کمی هم از نوزادان نارس هم می‌میرند که این موضوع برای مادران که کودکشان نارس است بسیار ناراحت‌کننده و نگران‌کننده است.

این نوزادان، مواد معدنی و ویتامین‌های لازم برای رشد و وزن‌گیری را از مادر خود دریافت نکرده و به همین دلیل بسیار کوچک و لاغر هستند و به علت تولد زودهنگام بافت چربی زیرپوست جنین که در هفته‌های پایانی بارداری تشکیل می‌شود تشکیل نشده است و باعث لاغری و کم وزنی نوزادان نارس می‌شود.

علت نارس به‌دنیاآمدن نوزادان

علت و دلایل مختلفی وجود دارد که باعث می‌شود نوزاد نارس به دنیا بیایید که برخی از این علت‌ها به خود مادر و شرایط جسمانی مادر بستگی دارد که با کسب اطلاعات مفید می‌توانید از تولد نوزاد نارس جلوگیری کنید که در این مقاله به این علت‌ها اشاره خواهیم کرد.

سن حاملگی

سن بارداری مادران یکی از عمده دلایل متولد نوزادان نارس است. مادرانی که میخواهند نوزادان نارس به دنیا نیاورند باید در سن بین 20 تا 36 سال اقدام به بارداری کنند. مادرانی که در سن های بیش از 36 سال باردار می‌شوند بیشتر نوزادان نارس به دنیا می‌آورند.

مشکلات رحم

عفونت رحم، مشکلات جفت، دوقلویی یا چندقلویی، مصرف الکل، سیگار، مخدر و مصرف برخی از داروها  باعث می‌شود خون‌رسانی به رحم به‌خوبی انجام نشود و در رحم مشکلاتی به وجود آید و نوزاد در زمان مناسب متولد نشود  نوزاد نارس به دنیا بیاید.

کمبود ویتامین موردنیاز بدن مادر

کمبود ویتامین در بدن مادر باعث می‌شود نوزاد ویتامین و املاح لازم برای رشد را از خون مادر دریافت نکند و در رشد و تکامل جنین مشکل پیش آید که این امر هم باعث آسیب به بدن مادر می‌شود و هم باعث تولد نوزاد نارس می‌شود. مادران باردار باید ویتامین‌های موردنیاز بدن را باتوجه‌به تجویز پزشک معالج مصرف کنند تا نوزادی سالم متولد شود.

انجام کارهای سنگین

برخی از زنان قبل از بارداری و بعد از بارداری کارهای سنگین انجام می‌دهند و یا وسایل سنگین را بلند می‌کنند که این امر باعث فشار آمدن به رحم می‌شود و رحم نمی‌تواند جنین را در خود نگه دارد و نوزاد نارس متولد می‌شود. زنان باردار باید مراقب سلامتی خود و جنینشان باشند و استراحت کافی داشته باشند و از بلند کرد وسایل سنگین و کار سنگین خودداری کنند.

مراقبت از نوزاد نارس

مراقبت از نوزادان نارس به مراتب سخت تر از نوزادان معمولی می باشد، مادران این نوزادان علاوه بر نکات مهم پرستاری نوزاد معمولی باید به نکات ویژه ی دیگری نیز توجه داشته باشند. در ادامه به برخی از این مراقبت های ویژه خواهیم پرداخت.

مراقبت از نوزادان نارس احتیاج به توجه ویژه دارد

مراقبت کانگورویی

در این روش مراقبتی باید نوزاد نارس را روی سینه مادر قرار دهید تا نوزاد بتواند با گرمای بدن مادر گرم شود و بهتر تنفس کند و می‌تواند ضربان قلب مادر را بشنود و این باعث می‌شود احساس امنیت کند و تنفس راحت‌تری داشته باشد و شیر مادر در سینه تولید شود و نوزاد بتواند تغذیه خود را شروع کند.

تنظیم درجه حرارت مناسب

یکی از روش‌های مراقبتی از نوزاد نارس تنظیم درجه‌ای بدن نوزاد است که بهتر است نوزاد را در یک دمای  مناسب نگه دارید و برای این کار بهتر است کودک را با پتو و لباس مناسب بپوشانید و از گرمای بیش از اندازه خودداری کنید.

خواب آرام و تغذیه مناسب

نوزادان نارس در مقایسه با نوزادان دیگر برای رشد کافی  به خواب و تغذیه بیشتری نیاز دارند. برای خواب آرام نوزاد باید محل خواب نوزاد دارای دمای و تهویه مناسب باشد و برای تغذیه باید نوزاد نارس در فواصل زمانی کوتاه‌مدت شیر بنوشد و ویتامین‌های موردنیاز در زمان تعیین شده مصرف کند.

توصیه به مادرانی که نوزاد نارس دارند

مادرانی که نوزاد نارس دارند باید چند برابر مادران دیگر مراقب نوزاد خود باشند و به توصیه های پزشک معالج  توجه کنند و داروهای تجویز شده در وقت معین به نوزاد داده شود. مادران نوزادان نارس هرگز نباید نوزاد را تنها بگذارند حتی برای فواصل زمانی کوتاه مدت. مادرانی که شیر خود را به نوزاد میدهند باید به تغذیه خود برسند تا شیر کافی برای نوزاد داشته باشند زیرا نوزادان نارس باید در فواصل زمانی کوتاه مدت با شیر تغذیه شوند تا وزن‌گیری مناسبی داشته باشند.

سخن آخر

برخی از نوزادان به علت به‌دنیاآمدن زودهنگام و قبل از 37 هفتگی نارس به دنیا می‌آیند که این مسئله علت‌های مختلفی دارد که بیشتر این علت‌ها به وضعیت جسمانی مادران قبل از بارداری و بعد از بارداری بستگی دارد.مادران برای اینکه جنین خود را در زمان مناسب به دنیا آورند باید مراقب سلامتی خود باشند و تغذیه مناسبی داشته باشند.

نوزادان نارس به مراقبت ویژه ای نیاز دارد که این مراقبت‌ها ممکن است در بیمارستان باشد تا در منزل انجام شود. نوزادان نارس با وزن بسیار کم متولد می‌شوند که مادران با تغذیه با شیر خود و یا شیرخشک می‌توانند کودک را به وزن نرمال برسانند. برخی از نوزادان نارس با وجود مراقبت های ویژه بعد از مدتی میمیرند که این مسئله باعث ناراحتی والدین می‌شود پس بهتر است مادران قبل از بارداری به پزشک مراجعه کنند تا از سلامتی خود اطمینان حاصل کنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *