کودک و والدین

مراحل رشد نوزاد سه‌ ماهه

مراحل رشد نوزاد سه‌ ماهه

نوزاد زمانی که دوماهگی را به اتمام می‌رساند و وارد سه ماهگی می‌شود، نوزاد سه‌ ماهه تقریباً شب‌ها را به طور منظم می‌خوابد و از گریه‌های زیاد خبری نیست و نوزاد بیشتر به مادر وابسته می‌شود و در کنار مادر آرامش و امنیت را احساس می‌کند. نوزاد سه‌ ماهه نقطه نرمی در پشت سر و جلوی سر دارد که باید پوشانده شود.
در این ماه به نظر می‌رسد که سر نوزاد از بدن او رشد بیشتری کرده است که این موضوع کاملاً طبیعی است. نوزاد سه‌ ماهه خوابی نسبتاً عمیقی خواهد داشت. البته نوزادان متفاوت هستند و ممکن است خواب عمیق نداشته باشند و در فواصل زمانی کوتاه‌مدت بیدار شوند. نوزاد در سه ماهگی می‌تواند به صحبت‌کردن و شکلک در آوردن شما لبخند بزند و با زبان خود با شما صحبت کند. نوزادان در این سن می‌توانند با خنده و درآوردن صدا با افراد ارتباط برقرار کنند و درمورد افراد و اطراف خود تجربیاتی کسب می‌کند.
ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد مراحل رشد نوزاد سه‌ ماهه اطلاعاتی را در اختیار والدین قرار دهیم ما را تا پایان همراهی کنید.

مراحل رشد در سه ماهگی

نوزاد سه‌ ماهه به‌مرورزمان در مورد ارتباطات و هیجانات تجربه کسب می‌کند و به روش خود به آن پاسخ می‌دهد. او بهتر از هر زمانی صداها را می‌شنود و به دنبال صدا سرخود را می‌چرخاند. او با صدای بلند خندیدن را یاد گرفته است و در مورد اطراف خود کنجکاوی است با حرکت‌دادن دست‌وپا به‌دقت به اطراف نگاه می‌کند.
نوزاد سه‌ ماهه به همه‌ای افراد می‌خندد؛ ولی فقط والدین خود را می‌شناسد. مغز او درحال‌رشد سریع است و به‌مرورزمان به کمک حواس پنج‌گانه افراد را خواهد شناخت. نوزاد به روش خود صدا تولید می‌کند و وقتی والدین یا افراد دیگر با او صحبت می‌کند او هم با صدا درآوردن با آنها صحبت میکند و واکنش نشان میدهد. نوزاد در این سن لامسه ای بسیار قوی دارد.

عضلات دست‌وپای نوزاد درحال‌رشد و قوی‌شدن است می‌تواند اشیا را در دست بگیرد و آن را به سمت دهان خود برساند. اگرچه هماهنگی بین چشم و دست وجود ندارد؛ ولی به اشیا با تکان دان نگاه می‌کند. نوزاد سه‌ ماهه می‌تواند حرکات گردن و سر خودکنترل کند و زمانی که به کمک شما می‌نشیند سرخود را بالا می‌گیرد و زمانی که به شکم می‌خوابد سرخود را به سمت بالا نگه می‌دارد و دوست دارد غلت بزند. او پا و دست‌های خود را زیاد حرکت می‌دهد و زمانی که او را به حالت ایستاده نگه می‌دارید بر روی پاهایش می‌نشیند. نوزاد در آن سن می‌تواند به اشیایی آویزان با مشت ضربه بزند و یا به‌سختی می‌تواند آن شیء را بگیرد و در دست نگه دارد.

تغذیه نوزاد در سه‌ ماهه

نوزاد در سه ماهگی مانند دو ماه قبل آمادگی خوردن هیچ غذایی به جز شیر را ندارد و بهتر است که تا 6 و 7 ماهگی به او به جز شیر هیچ غذایی ندهید. تا کودک به رفلاکس معده مبتلا نشود. در ماه سوم تعداد دفعات شیر خوردن کاهش می‌یابد و در عوض مقدار شیر افزایش می‌یابد و نوزاد در هر شبانه‌روز 6 یا 7 بار شیر می‌خورد.

چگونه به مراحل رشد نوزاد سه‌ ماهه کمک کنید

سه ماهگی زمان مناسبی است که با نوزاد زیاد حرف بزنید و لالایی بخوانید و نوزاد راهم به حرف بیاورید. این کار به نوزاد در صحبت‌کردن کمک می‌کند. با خواندن کتاب و صحبت‌کردن با صداهای مختلف او را در صحبت‌کردن تشویق کنید. به اشیایی اطراف نوزاد اشاره کنید و نام آنها را به نوزاد بگویید.

چگونه به مراحل رشد نوزاد سه‌ ماهه کمک کنید
زمانی که نوزاد به شکم خوابیده است یک شئ را جلوی او بگذارید تا او با تقویت عضلات بتواند خود را به شی برساند و خود را برای چهار دست‌وپا رفتن آماده کند. حس لامسه کودک را با اشیا و وسایل مختلف تحریک کنید. بغل‌کردن، تکان‌دادن، ماساژدادن نوزاد ناآرام را آرام می‌کند.
برای تقویت و تکامل یافتن نحوه‌ای در دست‌گرفتن اشیا به او جغجغه بدهید. زمانی که به نوزاد شیر می‌دهید حتماً با او ارتباط چشمی برقرار کنید تا در آینده روابط اجتماعی قوی داشته باشد.

علائم اختلالات در رشد

رشد و وزن‌گیری در همه‌ای نوزادان یکسان نیست و برخی از اختلالات وجود دارد که باعث می‌شود نوزاد وزن‌گیری و رشد طبیعی نداشته باشد که ما به بیان این اختلالات می‌پردازیم.

  • نوزاد تا 2 ماهگی نمی‌خندد.
  • زمانی که با بغل‌کردن و تکان‌دادن نوزاد ناآرام آرام نمی‌شود و گریه می‌کند.
  • یک طرف از بدن کودک نسبتاً به‌طرف دیگر قوی‌تر است.
  • نوزاد همیشه انگشتان خود را به‌صورت مشت نگه می‌دارد.
  • نوزاد از شنیدن صداهای بلند تکان نمی‌خورد و واکنشی نشان نمی‌دهد.
  • نوزاد شیر کافی نمی‌خورد و پوشک کمتر از سه چهار عدد را کثیف می‌کند.
  • نوزاد بدنی شل و آویزان دارد.
  • نوزادی که بدنی سفت دارد.
  • نوزاد توانایی نه داشتن سر را ندارد و دائم سر کودک به عقب و جلو متمایل می‌شود.
  • نوزاد توانایی نگه‌داشتن اشیا در دست را ندارد.

با دیدن هر یک از علایم بالا حتماً به پزشک مراجعه کنید.

سخن آخر

نوزاد در سه ماهگی می‌تواند به صحبت‌های افراد با خندیدن و صدا درآوردن واکنش نشان ‌دهد. نوزاد سه‌ ماهه درحال‌رشد و وزن‌گیری است و نوزاد با نگاه‌کردن به اطراف خود اطلاعات زیادی را کسب می‌کنند و صدای والدین خود را کامل‌تر می‌شنود و در بغل مادر خود آرام می‌گیرید و احساس امنیت و آرامش می‌کند. نوزاد می‌تواند زمانی که بر شکم خوابیده است سرخود را بالا نگه دارد و برای حرکت به سینه‌ای خود فشار وارد ‌کند و در این سن تقریباً خواب عمیقی را تجربه می‌کند و شب‌ها می‌خوابد.
نوزادان در سه ماهگی توانایی شنیداری قوی دارند و به شنیدن صداها واکنش نشان می‌دهد و با حرکت‌دادن سر به دنبال صدا می‌گردد.

author-avatar

درباره modir

دکترای مدیریت، فوق لیسانس مهندسی برق دارم اما در زمینه آی تی فعالیت می کنم. دلیل من برای این کار تنها علاقه و نبود محدودیت در کار است. میلیون ها دقیقه خوندم، نوشتم و خواهم نوشت.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *