کودک و والدین

مراحل رشد کودک 7 ماهه

مراحل رشد کودک 7 ماهه

کودک بعد از پایان 6 ماهگی وارد 7 ماهگی می‌شود. شخصیت کودک در 7 ماهگی رشد می‌کند و کودک در این سن دوست دارد به طور مستقل به هرجا که می‌خواهد برود و به اشیایی دست بزند و آنها را بردارد. کودک 7 ماهه در حال یادگیری و کنترل محیط اطراف خود است. در این سن والدین می‌توانند با تشویق‌کردن خلاقیت و کنجکاوی کودک را تحریک‌ کنند.
کودک در این سن می‌تواند به طور کامل بنشیند و چهار دست‌وپا برود و از این کار لذت می‌برد. والدین با به حرکت افتادن کودک باید همیشه مراقب باشند که کودک با رفتن به سمت وسایل خطرناک به خود آسیب نزند. کودک در این سن برای این که منظور خود را به والدین بفهماند از خود صداهایی را درمی‌آورد و این صداها اولین قدم برای آموختن زبان مادری است.
والدین با صحبت‌کردن می‌تواند با کودک ارتباط برقرار کند و محبت بین والدین و کودک را بیشتر کند. ما در این مقاله می‌خواهیم در مورد مراحل رشد کودک 7 ماهه اطلاعاتی به والدین ارائه کنیم با ما همراه باشید.

مهارت حرکتی کودک 7 ماهه

کودک 7 ماه در حال یادگیری برای رفتن به سمت اشیا و مکان‌هایی است که به آنها علاقه‌مند هست و می‌خواهد اشیایی و مکان‌های جدیدی را کشف کند. حرکت کودکان در این سن یکسان نیست و هر کودک برای خود روشی را باتوجه‌به توانایی خود انتخاب می‌کند که برخی حرکت خود را با غلت‌زدن، خزیدن، چهاردست‌وپا رفتن انجام می‌دهند و خود را به محل موردنظر می‌رسانند.
کودک 7 ماهه توانایی نشستن و چهار دست‌وپا رفتن را پیدا کرده است و بدون کمک می‌تواند حرکت کند و اسباب‌بازی موردنظر را در دست بگیرد و برای کشف، آن را داخل دهان خود قرار می‌دهد. کودک 7 ماهه می‌تواند فنجان را در دست بگیرد و محتویات داخل فنجان را بخورد و قاشق در دست‌گرفتن را هم یاد گرفته است. کودکان در این سن می‌خواهند هر کاری را مستقل انجام دهند. کودک دوست دارد با گرفتن اشیا بلند شود و بایستد که این کار به تقویت ماهیچه‌های پا کمک می‌کند و این کار تمرین خوبی برای یادگیری راه‌رفتن است.

دندان درآوردن در 7 ماهگی

کودک در سن بین 5 الی 7 ماهگی برای درآوردن دندان اولین نشانه‌ها را در لثه خود دارد. کودک زمانی که می‌خواهد دندان دربیاورد آب‌دهانش می‌ریزد و می‌خواهد هر چیزی را به روی لثه‌های خود بکشد تا خارش و درد لثه را با این کار از بین ببرد. برای کاهش و تسکین لثه درد کودکان می‌توانید دستمال تمیز و سردی را روی لثه کودک بگذارید و یا اسباب‌بازی‌های که برای این کار طراحی شده است را به دست کودک بدهید.

بعد از درآورد یکی دو تا از دندان‌ها باید دندان را با یکم دستمال تمیز، مسواک بزنید. البته باید گفت که اگر کودک 7 ماهه ای دارید که دندان درنیاورده است نگران نباشید رشد کودکان باهم متفاوت است.

غذای کودک ۷ماهه

کودک قبل از 7 ماهگی غذای جامد را شروع می‌کند و در این سن می‌تواند در کناره پوره برای خوردن از میوه و سبزیجات له شده هم استفاده کند. روزانه بهتر است 5 الی 6 قاشق غلات حاوی آهن را به کودک بدهید تا مهارت او در جویدن هم‌افزایش یابد و در جویدن مشکلی نداشته باشد. والدین باید بدانند که زمانی که مواد غذایی جدیدی را به کودک داده‌اید حتماً تا دو روز به علائمی مانند: اسهال، استفراغ، حساسیت پوستی و… توجه داشته باشید. برخی از کودکان به مواد غذایی حساسیت نشان می‌دهند که سلامتی کودک به خطر می‌افتد.

برقراری ارتباط کودک 7 ماهه

کودک 7 ماهه سعی می‌کند حرف شما را درک کند و با شنیدن اسم خود به شما نگاه می‌کند. کودک در این سن در ارتباط برقرارکردن غیرکلامی بسیار مهارت دارد و با چهره خود می‌توانند با افراد ارتباط برقرار کند به‌طوری‌که با خندیدن و گریه و پوزخند منظور خود را می‌رساند. در برخی از موارد هم با گفتن برخی از کلمات می‌خواهد با طرف مقابل حرف بزند.
حافظه کودک 7 ماهه نسبت به ماه‌های قبل افزایش‌یافته است. کودک در این سن ممکن است دچار اضطراب جدایی شود و به والدین وابسته شود و در هنگام جدایی گریه و بی‌قراری کند.

خوابیدن کودک 7ماهه

خوابیدن کودک 7ماهه

کودک در این سن به 14 الی 16 ساعت خواب در شبانه‌روز نیاز دارد. کودک ممکن است در شب 10 ساعت بخوابد و روز 4 الی 6 ساعت بخوابد و یا برعکس.
والدین باید کودک را در فواصل زمانی منظم و معینی بخواباند و به‌زور کودک را نخوابانید.

وزن‌گیری کودک 7 ماهه

کودک از شروع 7 ماهگی باید وزنی بیشتر از دوبرابر وزن تولد را کسب کند تا رشد طبیعی داشته باشد. بهترین وزن‌گیری برای هر ماه 900 الی 800 در ماه است. نکات طلایی در خصوص کودک 7 ماهه حال که کودک غذای جامد می‌خورد بهتر است کودک هم برای غذا خورد بر سر سفره در کنار شما بنشیند و غذا بخورد. حتماً در طول روز زمانی را برای بازی با کودک در نظر بگیرید. در این سن کودکان را در کنار هم قرار دهید تا با نگاه‌کردن و لمس یکدیگر با هم ارتباط برقرار کنند.

سخن آخر

کودک در 7 ماهگی رشد بسیاری کرده است و تواناهایی مانند چهار دست‌وپا رفتن و نشستن را یاد گرفته است و کنجکاوی و خلاقیت کودک تحریک شده است. کودک در این سن می‌تواند در کنار شیر و غذاهای پوره‌ای از میوه و سبزیجات له شده هم استفاده کنند. کودک 7 ماهه با چهره و ادای کلمات با دیگران ارتباط برقرار می‌کند. والدین باید در طول روز زمانی را برای بازی با کودک در نظر بگیرند و به تغذیه و خواب کافی کودک توجه داشته باشند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

یک نظر در “مراحل رشد کودک 7 ماهه

  1. مبینا گفت:

    والدین برای تغذیه کودک ۷ماهه خود می‌توانند درکنارشیرخود از غذاهای کمکی مانند سرلاک حریره بادام در هفته های اول و در هفته های آخر از سوپ ماست و…نیز کمک بگیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *