بازی و سرگرمی

مزایای خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان

مزایای خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان

همه‌ای کودکان در سنین حساس و مهمی هستند و برای تخلیه انرژی و یادگیری به بازی‌کردن نیاز دارند. در این میان یمی از وظایف والدین تهیه و یا خرید اسباب بازی مناسب برای کودک دلبند خود است. خرید هر اسباب بازی نه تنها باعث رشد و پرورش کودکان نمی شود، در برخی موارد ختی ممکن است خسارت های جبران ناپذیری در روحیه فرزند دردونه شما به همراه داشته باشد.

کودکان در برابر یادگیری مستقیم مقاومت می‌کنند و علاقه‌ای به آموزش نشان نمی‌دهند. بازی یک روش آموزشی غیرمستقیم است که کودکان به این‌گونه آموزش‌ها علاقه‌مند هستند و از انجام بازی لذت می‌برند. هرچقدر آموزش و یادگیری در سنین پایین انجام شود به همان اندازه یادگیری عمیق خواهد بود و در ذهن ماندگار خواهد ماند. یکی از بهترین راه برای رشد فکری و ذهنی کودک بازی با اسباب‌بازی است باتوجه‌به این موضوع باید در تهیه اسباب‌بازی دقت و توجه خاصی به چگونگی آموزش مهارت، رده سنی و ایمن بودن توجه کنید.

اسباب‌بازی در کنترل خشم و تقویت خلاقیت بسیار مؤثر است. اسباب‌بازی‌ها از جنس‌ها مختلف مانند چوب، پلاستیک  و فلز ساخته می‌شوند که طراحان برای تولید و طراحی تلاش بسیاری می‌کنند تا اسباب‌بازی تولید شده موردتوجه کودکان قرار بگیرد. مادر این مقاله می‌خواهیم درمورد مزایایی اسباب‌بازی برای کودکان صحبت کنیم تا آخر ما را همراهی کنید.

انواع اسباب‌ بازی

روان‌شناسان اسباب‌بازی‌ها را به 4 دسته تقسیم کرده‌اند که همه‌ای اسباب‌بازی‌های طراحی شده برای کودک به‌گونه‌ای مفید است و باعث تقویت بخش‌های از بدن و تقویت مهارتی می‌شود که به انواع اسباب‌بازی می‌پردازیم.

  • اسباب‌بازی‌های که بر خلاقیت  و تفکر کودک تأثیر می‌گذارد مانند: بازی‌های فکری، خشت، مدادرنگی، درست‌کردن سفال و…
  • اسباب‌بازی‌های که بر روابط اجتماعی کودک تأثیر می‌گذارد و این مهارت را تقویت می‌کند مانند: عروسک، کامیون، ماشین، جرثقیل و…
  • بازی‌های که حس‌ها (شنوایی، بینایی، چشایی، بویایی) را تقویت می‌کند مانند: خمیربازی، شن‌بازی، اسباب‌بازی‌های که می‌توان در آب با آنها بازی کرد.
  • اسباب‌بازی‌های که بر رشد جسمی و عضلات کودک را تقویت می‌کند مانند: دوچرخه، سه چرخه، ماشین‌سواری توسط خود کودک و…

فواید بازی با اسباب‌بازی

طراح برای طراحی و تهیه هر اسباب‌بازی هدفی و فایده‌ای را دنبال می‌کند که با رسیدن به این هدف کودک هم آموزش غیرمستقیم و هم باعث تقویت و مهارت‌های می‌شود بازی با اسباب‌بازی برای کودکان مفید است که به چند نمونه از این فواید می‌پردازیم.

تقویت روابط اجتماعی

کودکان در هنگام بازی اسباب‌بازی خود را در اختیار دوستان خود و یا دیگر کودکان دیگر قرار می‌دهد تا باهم بازی کنند این تعامل داشتن به تقویت مهارت اجتماعی شدن کودک  کمک می‌کند و باعث رشد اجتماعی کودک می‌شود.

یادگیری مهارت زندگی

کودکان به نقش بازی‌کردن علاقه دارند و اسباب‌بازی‌ها آن‌ها را در ایفای نقش خود کمک می‌کند تا با طراحی نقش خود در زندگی واقعی بهتر بتواند ایفای نقش کنند. اسباب‌بازی‌های مانند لوازم آشپزخانه، کودک را با چگونگی کار با لوازم آشپزخانه آشنا می‌کند و کودک می‌تواند  بدون آسیب‌زدن  به خود فعالیت مربوط به آشپزخانه را انجام دهد.

تقویت رشد کودکان

همه‍‌‌‌‌‌‌‌ای اسباب‌بازی‌های که در بازار هستند دارای رده سنی هستند که والدین بادقت کردن می‌توانند برای سن کودک خود اسباب‌بازی مناسب را تهیه کنند رده سنی بر روی برچسب‌های که روی اسباب‌بازی‌ها برای اطلاعات بیشتر درمورد چگونگی بازی نوشته می‌شود وجود دارد. بازی با اسباب‌بازی مناسب سن کودک باعث تقویت رشد کودک می‌شود به طور مثال اگر کودک در حال یادگیری  توانایی راه‌رفتن است با ماشین و یا واکر می‌توانید به کودک در یادگیری این مهارت کمک کنید.

 

دورشدن کودک از بازی‌های کامپیوتری با خرید اسباب بازی

دورشدن کودک از بازی‌های کامپیوتری

امروزه اکثر کودکان با بازی‌های مجازی خود را سرگرم می‌کنند که این بازی‌ها برای کودکان مشکلات و آسیب‌های را به دنبال خواهد داشت. بازی با اسباب‌بازی می‌تواند جایگزین خوبی برای این بازی‌ها باشد.

تقویت تخیل و تفکر در کودکان

بازی با اسباب‌بازی خود محرکی برای تخیل و تفکر کودک است. بازی خود ذهن را برای فکرکردن و تخیل‌کردن تحریک می‌کند و بر چگونگی تخیل و فکر تأثیر می‌گذارد.

تقویت مهارت‌های حرکتی در کودکان

با رشد کودک مهارت‌های حرکتی کودک رشد و گسترده‌تر می‌شود. بازی با اسباب‌بازی این امکان را به کودک می‌دهد که بتواند بر هماهنگی دست و چشم کار کند و این مهارت را تقویت کند.

آشناشدن با مشاغل

بعضی از اسباب‌بازی‌ها هستند که کودکان را با مشاغل گوناگون آشنا می‌کند و در مورد چگونگی انجام مشاغل اطلاعاتی را به کودک می‌دهد و با کسب این اطلاعات کودک بهتر می‌تواند در مورد آینده شغلی خود تصمیم بگیرد. اسباب‌بازی‌های مانند وسایل پزشکی، انواع ماشین‌ها مانند جرثقیل کامیون، وسایل معدن و…که کودک را با انواع شغل‌ها آشنا کمک می‌کند.

سخنی با والدین در مورد خرید اسباب بازی

درست است که گفتیم تهیه اسباب‌بازی برای کودکان مفید است؛ ولی والدین باید توجه کنند که تهیه اسباب‌بازی هم اندازه دارد و با خرید بیش از اندازه باعث می‌شود کودک قدر اسباب‌بازی‌های خود را نداند و تبدیل به یک کودک سیر نپذیر از اسباب‌بازی  شود و خلاقیت کودک از بین برود و از بازی با اسباب‌بازی زده شود و یا این که همه‌ای وقت خود را با بازی سپری کنند. پس بهتر است در مورد خرید اسباب بازی اندازه را رعایت کنید. برای تشویق کارهای و رفتارهای خوب کودک تهیه اسباب‌بازی موردعلاقه کودک بهترین تشویق و هدیه است.

سخن آخر

کودکان برای سرگرم‌شدن به بازی نیاز دارند. اسباب‌بازی وسیله‌ای برای سرگرم‌کردن و آموزش غیرمستقیم است. کودکان به انواع اسباب‌بازی‌ها علاقه دارند و با بازی مهارت‌های مانند اجتماعی شدن، آشناشدن با مشاغل و… را یاد می‌گیرند. هر اسباب برازی باهدف و فایده‌ای طراحی می‌شود. والدین در خرید اسباب بازی باید به رده سنی و چگونگی کار با آن توجه کنند تا با تهیه اسباب‌بازی مناسب بتوانند به رشد جسمی و ذهنی کودک کمک کنند و کودک در هنگام بازی آسیب نبیند و با خیال راحت بازی را انجام دهد.

author-avatar

درباره modir

دکترای مدیریت، فوق لیسانس مهندسی برق دارم اما در زمینه آی تی فعالیت می کنم. دلیل من برای این کار تنها علاقه و نبود محدودیت در کار است. میلیون ها دقیقه خوندم، نوشتم و خواهم نوشت.

بازگشت به لیست

یک نظر در “مزایای خرید اسباب بازی مناسب برای کودکان

  1. مبینا گفت:

    مزایای زیاد و البته مفیدی درباره انتخاب اسباب بازی کودکان وجود دارد یکی از مهم ترین آن کاهش استرس و تنش و تقویت ذهن میباشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *