بازی و سرگرمی

نحوه بازی منچ و فواید آن برای کودکان

نحوه بازی منچ و فواید آن برای کودکان

بازی‌های قدیمی یا نوستالژیک مانند بازی منچ؛ که با پیشرفت تکنولوژی این بازی را به‌صورت نرم‌افزار طراحی کرده‌اند که می‌توان این بازی را بر روی گوشی همراه و کامپیوتر نصب کرد و بازی منچ را انجام داد که البته هیچ یک از بازی‌های که به‌صورت نرم‌افزار هستند جای بازی واقعی را نمی‌دهد. بازی یک فعالیتی است که کودکان و نوجوانان در زمان اوقات فراغت انجام می‌دهند که متأسفانه بازی‌های قدیمی جای خود را به بازی‌های کامپیوتری و خشن داده است که این موضوع به روح و روان کودک آسیب می‌زند و باعث ایجاد مشکلات جسمی و ذهنی در کودکان و نوجوانان می‌شود.

بازی منچ یک بازی جهانی است که تقریباً در همه کشورها شناخته شده است و این بازی که به‌اصطلاح  جزوه بازی‌های فکری صفحه‌ای است بسیار جذاب و پرطرف‌دار است. بازی منچ را می‌توانید در جمع دوستان و فامیل انجام دهید و از در کنار هم بودن و بازی‌کردن لذت ببرید.

تاریخچه بازی منچ

بازی منچ یک بازی آلمانی است که این بازی در آلمان به نام که به معنی ” عصبانی نشو مرد” است. «Mensch ärgere Dich nicht»

این بازی را در ایران به نام منچ می‌شناسند و در آلمان با نام‌های “انسان” و “مرد”. بازی منچ در سال‌های 1908 با طراحی از روی بازی‌های قدیمی توسط یوزف فریدریش اشمیت طراحی شده است. یوزف فریدریش اشمیت زمانی که این بازی را طراحی کرد این بازی  در بین مردم زیاد طرفدار نداشت به همین علت تصمیم گرفت سه هزار نسخه از این بازی را چاپ کند و به سربازان آلمانی در جنگ جهانی اول هدیه دهد. این بازی بعد از گذشت چند وقت به بازی جذاب میان خانواده‌ها تبدیل شد که همه به این بازی علاقه‌مند شدند.

آموزش نحوه بازی منچ

برای بازی منچ ابزارهای مانند یک صفحه منچ، چند مهره رنگی و یک تاس نیاز دارید. این بازی را می‌توان دونفری تا چهارنفری انجام داد. در این بازی هر نفر چهار مهره دارد و برای شروع بازی باید نفر اول تاس را بیندازد و باید تاس عدد 6 را نشان دهد تا فرد شروع‌کننده بتواند مهره خود را در صفحه بازی حرکت دهد و بتواند با واردکردن هر چهار مهره به ستون هم رنگ مهره‌های خود برنده بازی  شود.

قوانین و نکات بازی منچ

در بازی منچ دو روش برای بازی وجود دارد روش اول این است که زمانی که بازیکن 6 آورد و مهره خود را در صفحه قرارداد باید مهره را تا آخر به ستون همرنگ برساند و بعد صبر کند تا 6 بیاورد و بعد مهر بعدی را در ستون قرار دهد. روش دوم که این روش در ایران وجود دارد این است که هرچند عدد که 6 آورده شود می‌توان مهره را وارد بازی کرد.

قوانین دیگر بازی این است که هر کس 6 آورد جایزه دارد؛ یعنی شما زمانی که 6 آوردید می‌توانید برای جایزه یک‌بار دیگر تاس را بیندازید و این تا زمانی ادامه میابد که شما عددی به‌غیراز 6 بیاورید.

زمانی که شما 6 آوردید و مهره را روی صفحه و نقطه شروع بازی قرار دادید هیچ مهره‌ای نمی‌تواند با به نقطه شروع رسیدن شما، شما را حذف کند و قانون دیگر بازی این است که زمانی که شما مهره‌ای روی نقطه شروع دارید نمی‌توانید با آوردن 6 مهره دیگری را روی همین نقطه شروع قرار دهید.

فواید بازی منچ

بازی منچ جزوه بازی‌های فکری محسوب می‌شود و این بازی فوایدی بسیاری برای کودکان و نوجوانان دارد که به چند نمونه از این فایده‌ها اشاره می‌کنیم:

بازی منچ باعث تقویت و افزایش اعتمادبه‌نفس، تقویت توانایی حل مسئله، تقویت حافظه و هوش، افزایش سرعت عمل، افزایش سرعت تفکر و تصمیم‌گیری، تقویت مهارت‌های حرکتی و بینایی، افزایش قدرت دقت و… در کودکان می‌شود.

در پشت طراحی هر بازی هدفی وجود دارد که باید این هدف آموزش تقویت مهارت باشد تا بازی در میان افراد به‌خصوص کودکان پرطرفدار شود.

همراهی والدین در منچ بازی کودکان

تاثیر مشارکت والدین با کودکان در بازی منچ

وقت گذرانی والدین در کنار کودکان تاثیرات زیادی دارد، زمانی که والدین با کودک بازی می‌کنند این لحظه‌های که با بازی سپری می‌شود برای کودکان بسیار لذت‌بخش است و نشاط و شادابی را برای کودکان و والدین به همراه دارد به همین دلیل والدین باید برای بازی‌کردن با فرزند خود زمانی را به این کار اختصاص دهند.

والدین می‌توانند زمان‌های که خسته هستند و نمی‌تواند با کودک بدوبدو کنند و بازی‌های که به تحرک زیادی نیاز دارد را انجام دهند می‌توانند بازی‌های که به تحرک کمتری  نیاز دارد کمک بگیرند مثل بازی دوز، بازی منچ و… که علاوه بر سرگرمی باعث می‌شود شما هم استراحت کنید.

زمانی که با فرزندتان بازی منچ انجام می‌دهید ابتدا بازی را با زبان ساده که برای کودک قابل‌فهم باشد توضیح دهید و بعد بازی را شروع کنید و در بازی به کودکتان سخت نگیرید بگذارید هر جور که راحت است بازی کند  دربازی‌های بعدی قوانین بازی را به کودک آموزش دهید.

سخن آخر

امروزه بیشتر بازی‌های که کودکان و نوجوانان انجام می‌دهند بازی‌های کامپیوتری است که باعث آسیب به ذهن و جسم کودک می‌شود و کودک را بیمار می‌کند و در رفتار او هم تأثیر می‌گذارد. بازی‌های قدیمی مثل: دوز، یه‌قل‌دوقل، هفت‌سنگ، منچ و… که جزوه بازی‌های فکری هم هستند با اهداف و فوایدی طراحی و تولید شده‌اند.

بازی منچ دارای  فواید مانند: تقویت و افزایش اعتمادبه‌نفس، تقویت توانایی حل مسئله، تقویت حافظه و هوش، افزایش سرعت عمل، افزایش سرعت تفکر و تصمیم‌گیری، تقویت مهارت‌های حرکتی و بینایی، افزایش قدرت دقت و…است که همه‌ای این مهارت‌ها برای کودک لازم و ضرری است به‌جای این که کودک را با دادن لب تاب و تبلت سرگرم کنید با آموزش و بازی این بازی‌های قدیمی کودک را در یادگیری مهارت‌ها کمک کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *