تغذیه و سلامت

انواع شیر خشک و موارد مصرف هرکدام

انواع شیر خشک از لحاظ جنس و شکل

شیر خشک بعد از شیر مادر می‌تواند تغذیه مناسبی برای نوزادان و کودکان باشد. برخی از مادران به علت مشکلات جسمی و روحی یا ناکافی بود شیر خود نمی‌توانند به فرزند خود شیر مادر بنوشانند برای این نوزادان شیرخشک بهترین گزینه است. البته شیرخشک نمی‌تواند جای شیر مادر را برای نوزادان و کودکان پر کند؛ زیرا شیر مادر علاوه بر اینکه کودک را سیر می‌کند و غنی از تمام ویتامین‌ها و املاح معدنی است با در آغوش گرفتن مادر برای شیر خوردن، نوزاد احساس امنیت می‌کند و بهتر شیر می‌نوشد. شیر مادر از مبتلا شدن کودک به انواع بیماری محافظت می‌کند.

هر کودک نسبت به نیاز بدن و حساسیت‌های که ممکن است داشته باشد به شیرخشک با مواد و طعم خاصی  نیاز دارد به همین علت در داروخانه‌ها انواع مختلف شیرخشک برای همه‌ای نیازها وجود دارد. پزشک متخصص اطفال می‌تواند والدین را در انتخاب شیرخشک مناسب برای کودکشان کمک کند.

ما در این مقاله می‌خواهیم  در مورد انواع شیرخشک و موارد مصرف هرکدام به شما اطلاعات دهیم که ما را در ادامه‌ای این مقاله همراهی کنید.

انواع شیرخشک بر پایه مواد تشکیل‌دهنده

بر اساس مواد تشکیل‌دهنده‌ای هر شیرخشک انواع مختلفی وجود دارد که به معرفی هرکدام می‌پردازیم:

شیر خشک بر اساس شیر گاو

شیر گاو به‌عنوان ماده اصلی در تهیه هر شیر خشکی استفاده می‌شود. کودکان تا یک‌سالگی نمیتوانند از شیرخشک بر پایه شیر گاو تغذیه کنند؛ زیرا این شیرخشک سنگین است و نوزاد نمی‌تواند هضم آسانی داشته باشند به همین خاطر است برای آسان شدن هضم، پروتئین شیر گاو را تغیر می‌دهند.

این شیرخشک دارای مواد معدنی، آهن، روغن‌های گیاهی و ویتامین‌های موردنیاز بدن کودکان است. این شیرخشک در کنار شیر مادر می‌تواند جزو بهترین شیرخشک‌ها برای مصرف روزانه کودکان باشد. پزشک برای کودکانی که با وزن مناسب متولد شده‌اند این شیرخشک را پیشنهاد می‌کند.

شیرخشک هایپوآلرژنیک

اغلب نوزادان نارس به پروتئین موجود در شیر حساسیت نشان می‌دهند یا بدن این نوزادان مواد مغذی را جذب نمی‌کند، به همین دلیل پروتئین موجود در این شیرها را به‌قدری کوچک و قابل هضم می‌کنند که برای نوزاد مشکلی پیش نیاید، به این شیرها شیرخشک هایپوآلرژنیک گفته می شود. این شیرخشک برای کودکانی که اگزما بر روی پوست خود دارند مناسب است. شیرخشک هایپوآلرژنیک در مقایسه با شیرخشک بر پایه‌ای شیر گاو حساسیت کمتری در نوزادان و کودکان ایجاد می‌کند؛ اما کاملاً از این موضوع جلوگیری نمی‌کند.

شیر خشک بر اساس سویا

شیرخشک سویا از روغن‌های گیاهی، پروتئین سویا، نشاسته ذرت و ساکارز درست شده است. اگر کودکتان به شیرخشک بر پایه شیر گاو حساسیت دارد و منع مصرف است باید از تغذیه با شیرخشک بر اساس سویا هم خودداری کند. در بازار شیرخشک‌های سویای است که با آهن غنی شده است که برای نوزادان و کودکان مفید است و از فقر آهن جلوگیری می‌کند.

شیرخشک فاقد لاکتوز

کم پیش می‌آید نوزاد یا کودکی  توانایی هضم لاکتوز را نداشته باشد و ممکن است کودکتان در فواصل زمانی کوتاه‌مدت دچار مشکل هضم لاکتوز شود. اگر پزشک تشخیص دهد که کودک نمی‌تواند لاکتوز را هضم کند شیرخشک بر پایه سویا و یا شیرخشک که به‌جایی لاکتوز از قند مانند شربت ذرت استفاده شده است را پیشنهاد می‌دهد.

شیر خشک مناسب برای کودکان نارس و کم‌وزن

نوزادان نارس و کم‌وزن نسبت به دیگر نوزادان به کالری و مواد مغذی بیشتری نیاز دارند  تا رشد و تکامل مناسبی داشته باشند به همین دلیل شیرخشک‌های ساخته شده است که دارای کالری و پروتئین بیشتری در مقایسه با شیرخشک‌های دیگر دارند این شیرخشک‌ها دارای چربی به نام تری گلیسیرید هستند که باعث هضم و جذب بالایی می‌شوند.

شیرخشک متابولیک

این شیرخشک برای نوزاد و کودکانی که عارضه و مشکلات دارند و باید تغذیه‌ای خاص و ویژه‌ای داشته باشند ساخته شده است. در کشور ما ایران برای تهیه و خریداری این نوع شیرخشک‌ها باید فرم پر کنید و اطلاعاتی را از فرزندتان در اختیار افراد فروشنده قرار دهید تا نسبت به این اطلاعات شیرخشک مناسب فرزندتان را به شما بدهند.

انواع شیر خشک‌ها بر اساس شکل

شیرخشک 2 نوع پرطرف‌دار دارد که معمولاً بیشتر با این دو شکل شیرخشک را می‌شناسند.

شیرخشک پودری

بیشتر والدین برای کودک خود شیرخشک از نوع پودری تهیه می‌کنند؛ زیرا این نوع شیرخشک فضای کمتری می‌گیرد و قابلیت حمل راحت‌تری دارد و به محیط‌‌‌زیست آسیب نمی‌زند و آشغال کمتری تولید می‌کند.

انواع شیر خشک

برای درست‌کردن این شیرخشک‌ها باید به اطلاعات روی قوطی شیرخشک توجه کنید و از روی دستورالعمل شیرخشک را درست کنید.

شیرخشک مایع یا شیر مصنوعی

شیرخشک‌های مایع در مقایسه با شیرخشک‌های پودری گران‌قیمت هستند. ماندگاری شیرخشک‌های مایع 48 ساعت بعد از باز کردن شیشه است و به همین علت باید به مقدار محدود خریداری شود. این شیرخشک‌ها به دلیل رنگ  تیره‌ای که دارند زمانی که بر روی لباس ریخته می‌شود لکه روی لباس سخت پاک می‌شود.

سخن آخر

برخی از مادران به علت شرایطی که دارند قادر به دادن شیر خود به فرزندشان نیستند و برای تغذیه نوزاد و کودکشان مجبور به استفاده از شیرخشک هستند. در داروخانه‌ها انواع مختلف شیرخشک وجود دارد که والدین برای تهیه شیرخشک مناسب برای فرزندشان سردرگم می‌شوند و نمی‌دانند چه نوع شیرخشک با چه برندی برای نوزاد خود خریداری کنند برخی از کودکان به برخی از مواد غذایی مانند شیر گاو یا مواد دیگر آلرژی دارند به همین دلیل باید با یک متخصص اطفال مشورت کنید.

شیرخشک بر اساس فرم شکل 2 نوع است شیرخشک پودری که همه با این شکل از شیرخشک بیشتر آشنا هستند و شیرخشک مایع یا شیر مصنوعی که کمتر کسی با این نوع  شیرخشک  آشنا است.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

2 نظر در “انواع شیر خشک و موارد مصرف هرکدام

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *