بازی و سرگرمی, آموزش و استعداد

افزایش هوش ریاضی با انجام 6 بازی‌ تضمین می شود

هوش ریاضی کودک شما با چه بازی هایی تقویت می شود

بیشتر والدین تصور می‌کنند که بازی فقط برای سرگرمی کودک است درحالی‌که با بازی می‌توان مهارت‌های لازم ازجمله ریاضی را به کودک آموزش داد و هوش ریاضی کودک را تقویت کرد. برخی از بازی‌ها وجود دارد که واقعاً باعث موفقیت کودک در زندگی و تحصیل می‌شود. طراحان بازی‌ها باهدف افزایش هوش ریاضی را طراحی کرده‌اند که والدین و کودکان در آموختن هرچه بهتر ریاضی کمک می‌کند.

باتوجه‌به پیشرفت تکنولوژی برخی از بازی‌ها به‌صورت نرم‌افزار درآمده‌اند و به‌راحتی می‌توان بر روی رایانه و گوشی همراه نصب کرد و در اختیار کودک قرارداد. همه‌ای کودکان بااستعدادهای مختلفی متولد می‌شوند که والدین وظیفه دارند این استعدادها را تقویت کنند که استعداد در ریاضی هم یکی از این استعدادها است. با بازی و انجام برخی از فعالیت‌های فرزندانتان را از همان سن کم با مفاهیم ریاضی آشنا کنید.

یکی از لذت‌بخش‌ترین لحظات  برای کودکان و حتی بزرگسالان لحظه بازی‌کردن است که کودک سرگرم می‌شوند و بازی از اضطراب و استرس کودک جلوگیری می‌کند. ما در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی در مورد افزایش هوش ریاضی با بازی به والدین ارائه دهیم با ما همراه باشید.

بازی‌های برای افزایش هوش ریاضی

بسیاری از بازی‌ها در بازار وجود دارد که کودک با سرگرم‌شدن  با این بازی‌ها می‌تواند مفاهیم ریاضی را درک کند و از همان کودکی بتواند با بازی، ریاضی را یاد بگیرد و در درس ریاضی موفق شود و در درک و یادگیری ریاضی مشکلی نداشته باشد. که به چند نمونه از این بازی‌ها می‌پردازیم.

بازی روبیک

این بازی توسط ارنو روبیک در سال 1974 اختراع شده است هدف از طراحی این بازی، مکعب شکل آشناشدن کودکان با مفهوم فضای سه‌بعدی است. این مکعب سه‌بعدی دارای پازل مکانیکی است که هر مربع داخل مکعب با رنگ‌های مختلفی طراحی شده است  که کودک باید هرکدام از رنگ‌ها را با هم رنگ خود  در یک راستا و جهت قرار دهد. بازی روبیک برای  کودکان و خردسالان جذاب و جالب است.

با انجام بازی روبیک کودکان با جدول ضرب، استدلال، اثبات، چهار عمل ریاضی، اعمال کسری، فاکتوریل اعداد و… ریاضی آشنا می‌شود که این اعمال خود در افزایش هوش ریاضی بسیار مؤثر است. بازی روبیک می‌تواند باعث بسیاری از توانایی‌ها در کودک شود مانند:

  • افزایش قدرت یادگیری در کودکان
  • افزایش قدرت تجسم در کودکان
  • افزایش تمرکز در کودکان
  • تقویت قدرت تصمیم‌گیری در کودکان
  • افزایش اعتمادبه‌نفس

بازی لگو

بازی لگو در سال 1949 در شهر دانمارک طراحی و تولید شده است. لگو به  معنی” خوب بازی کن” است. این بازی از قطعات کوچک با رنگ‌‌هایی متفاوت ساخته شده است که علاوه بر این قطعات کوچک  از آدمک‌ها و ماشین و اشیای دیگر برای کامل‌کردن این بازی می‌توان استفاده کرد.

افزایش هوش ریاضی با استفاده از بازی های فکری

کودک با انجام بازی لگو خلاقیت و هوش ریاضی خود را تقویت می‌کند  و افزایش هوش و خلاقیت در بعد فضایی و هندسی است. بازی لگو نیز فواید خاص خود را دارد که می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • افزایش مهارت اجتماعی شدن در کودکان
  • تقویت خلاقیت در کودکان
  • تقویت اراده
  • تقویت حل مسئله

بازی شطرنج

شطرنج و ریاضی ارتباط نزدیک باهم دارند و منشأ این ارتباط نحوه تفکر یک شطرنج‌باز و یک ریاضی‌دان است. بازی شطرنج یک بازی فکری و هوشی است. کودکانی که شطرنج را یاد گرفته‌اند و بازی می‌کنند در درس ریاضی هم عالی خواهند بود و در حل مسائل ریاضی مشکلی نخواهند داشت. شطرنج علاوه بر این که بر تقویت و افزایش هوش ریاضی کودکان تأثیر دارد بر خلاقیت، حافظه، توانایی حل مشکلات، تمرکز، رشد سلول‌های عصبی نیز تأثیر دارد.

بازی پازل

انجام بازی پازل باعث می‌شود کودک بامهارت بصری با موجودات و جانوران مختلف آشنا شود و پازل با به‌کارگیری  هوش فضایی و تجسم، کودک را در تقویت هوش ریاضی کمک می‌کند. خوبی بازی پازل این است که برای هر سنی پازل مخصوص آن سن وجود دارد بازی پازل بر حافظه، قوه تشخیص دیداری، اعتمادبه‌نفس و صبر، تمرکز و تخیل، کنجکاوی و هیجان کودک تأثیر مثبتی دارد.

بازی مونوپولی

بازی مونوپولی به بازی عمو پول‌دار نیز شهرت دارد و یک بازی فکری است که در سال 1903 توسط خانم امریکایی به نام الیزابت مگی فیلیپس طراحی شده است. در این بازی بازیکن شروع به کسب درآمد می‌کند که برای کودکان و نوجوانان بسیار جالب و جذاب است.

کودک با انجام این بازی در مورد دنیای تجارت و اقتصاد اطلاعاتی را کسب می‌کند و این بازی بستری برای افزایش خلاقیت و نبوغ  و هوش ریاضی در کودکان را فراهم می‌کند.

تأثیر برخی از فعالیت‌ها در افزایش هوش ریاضی

فعالیت‌های سرگرم‌کننده دیگر هم وجود دارد که باعث افزایش هوش ریاضی و نطقی در کودکان می‌شود.

موسیقی

تأثیر موسیقی برای فهم و درک مطالب و مفاهیم ریاضی را دست‌کم نگیرید. مطالعات نشان داده است کودکانی که در زمینه موسیقی فعالیت دارند دارای هوش فوق‌العاده‌ای هستند و بهتر از کودکان دیگر ریاضی را یاد می‌گیرند.

ورزش

ورزش خود باعث افزایش یادگیری و هوش کودکان می‌شود هر ورزشی با هدفی طراحی شده است و کودک را با دنیای ریاضی  اشکال و اعداد آشنا می‌کند و باعث تخلیه انرژی می‌شود که خود این موضوع باعث آرام‌شدن و تمرکز بالا در کودکان می‌شود. خون رسانی درست و با افزایش فعالیت بدنی مناسب باعث تقویت حافظه و هوش استدلالی یا همان هوش ریاضی می شود.

سخن آخر

والدین می‌خواهند از همان کودکی هوش ریاضی فرزند خود را تقویت کنند که این کار پیچیده و دشوار است. در این میان برخی از بازی‌ها و فعالیت‌ها هستند که می‌تواند والدین را در این راه کمک کند. بازی‌های مانند پازل، لگو، شطرنج و… هوش ریاضی کودکان را تقویت می‌کند و باعث می‌شود کودک از همان سن پایین با مفاهیم ریاضی آشنا شود و در مدرسه در درس ریاضی مشکلی نداشته باشد. کودکان از بازی‌کردن لذت می‌برد و والدین باید برای بازی از اسباب‌بازی‌های استفاده کنند که در کنار سرگرمی، مهارت‌های را هم کودک  یاد بگیرد و متناسب سن کودک هم باشد.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *