روانشناسی و رفتار

10روش طلایی برای افزایش خلاقیت کودکان

ورزش‌کردن خلاقیت کودک را تقویت می‌کند

همه‌ای انسان‌ها در ذات‌ خود استعدادهای را دارند که می‌توانند با کسب مهارت این استعدادها را شکوفا کنند. خلاقیت یک مهارت ذاتی نیست بلکه با آموزش‌دیدن، تمرین و تکرار به افزایش خلاقیت رسید. والدین در کسب مهارت فرزندانشان نقش مؤثری را دارند و می‌توانند با شرکت در کلاس‌های آموزشی و یا انجام فعالیت خلاقیت کودک را تقویت کنند.

افزایش خلاقیت در کودکان باعث موفقیت آن‌ها در آینده می‌شود. کودکانی که خلاق هستند برای حل مشکلات راه‌حل‌های نوینی را ابداع می‌کنند. زمانی که محیط زندگی کودک از تنوع زیادی  برخوردار باشد خلاقیت آن کودک رشد بیشتری خواهد داشت. خلاقیت در کودکان فواید بسیاری دارد و بر چشم، ذهن، احساسات و… تأثیر می‌گذارد. کودکان در سن کودکی از خلاقیت بیشتری برخوردار هستند که والدین و مربیان نباید با رفتار و عملکرد خود این خلاقیت را از بین ببرند.

یکی از ویژگی‌های که یک کودک خلاق دارد این است در مقابل سؤال خود یک پاسخ منطقی و درست می‌خواهد و جواب‌های سطح پایین والدین او را قانع نمی‌کند. در این مقاله می‌خواهیم اطلاعاتی درمورد راه‌های افزایش خلاقیت در کودکان  به والدین ارائه کنیم با ما همراه باشید.

روش های افزایش خلاقیت در کودکان

والدین و مربی می‌تواند خلاقیت کودک  را تقویت کند که خود هم فردی خلاق باشد و با روش‌های گفته شده بر خلاقیت کودک تأثیر بگذارد. والدین و مربیان باید راه و روش خلاق شدن را آموزش ببینند که ما 6 روش برای افزایش خلاقیت در کودکان را بیان می‌کنیم.

نقاشی

نقاشی کشیدن یکی از سرگرمی‌هایی لذت‌بخش برای کودکان است. نقاشی‌های کودکان از درون کودک خبر می‌دهد و از نظر روان‌شناسی نقاش کودکمان  قابل تفسیر است. در نقاشی کشیدن سعی کنید کودک را آزاد بگذارید تا کودک خود نسبت به خلاقیتی که دارد نقاشی بکشد و آن را رنگ‌آمیزی کند. کپی‌کردن در نقاشی  را به کودکانتان یاد ندهید؛ زیرا کپی‌کردن خلاقیت کودک را نابود می‌کند.

افزایش خلاقیت کودکان با رنگ آمیزی و کارهای دستی

نقاشی کودک را اصلاح نکنید و از نقاشی کودک ایراد نگیرد جوری رفتار کنید که کودک به باارزش بودن نقاشی برای شما پی ببرد و نقاشی را  بر دیوار اتاق بچسبانید تا کودک در راستای افزایش خلاقیت گام بردارد.

موسیقی

یکی از مهم‌ترین راه‌های برای افزایش خلاقیت در کودکان یادگیری مهارت موسیقی است. یادگیری مهارت موسیقی اگر بر پایه اصول و برنامه باشد بر افزایش خلاقیت کودکان بسیار مؤثر است. موسیقی مهارتی است که می‌تواند در انسان غم، شادی، ترس را ایجاد کند و بین احساسات و خلاقیت ارتباط نزدیکی وجود دارد برای همین پرورش شخصیت اجتماعی و اخلاقی کودکان، اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد و برای شکل‌گیری شخصیتی کودک به او کمک می‌کند.

تهیه اسباب‌بازی که برای یادگیری مهارت موسیقی مفید باشد برای تقویت خلاقیت در کودکان هم تأثیرگذار خواهد بود.

محیط مناسب

وقتی صحبت از محیط مناسب است؛ یعنی  ایجاد یک محیط امن و مناسب برای کثیف‌کاری و آزاد بودن کودک برای انجام هر فعالیتی  است. کودک زمانی که در این محیط قرار می‌گیرد بدون درنظرداشتن هیچ موضوعی کاری را انجام می‌دهد که دوست دارد و خلاقیت خود را تقویت می‌کند و روش‌ها نوینی را ابداع می‌کند. ابزارهای مانند: مقوا، مدادرنگی، انگشتی، گل و… به کودک در خلاق بودن کمک می‌کند. در یک طرف خانه سفره پهن کنید و اجازه دهید کودک هر کاری را که دوست دارد انجام دهد.

آشپزی

کودکان از 4 تا 10 سالگی به آشپزی‌کردن علاقه دارند. والدین می‌توانند در هنگام آشپزی از کودکان خود کمک بخواهند و کودک هم در  آشپزی‌کردن مشارکت داشته باشد آشپزی یکی از راه‌های مؤثر در افزایش خلاقیت است.

راهنمای تغذیه کودک برای رشد و کامل

بگذارید فرزندتان مواد را باهم ترکیب کند و یا پیشنهادی و ایده‌ای برای جایگزین  مواد تشکیل دهند غذا بدهد و از ایده کودک استقبال کنید. کودک با انجام آشپزی مهارت‌های حرکتی، هماهنگی چشم و دست، حتی مفاهیم ریاضی و علوم را یاد می‌گیرد.

فرصت ابراز فکر مخالف

کودکان برای افزایش خلاقیت خود باید آزادی بیان داشته باشند این آزادی ممکن است آزادی عمل و یا تفکر باشد. اجازه دهید کودک درمورد تفکرات خود با شما صحبت کند و اجازه مخالفت با شما را داشته باشد. کودک را تشویق کنید برای مشکل پیش‌آمده راه‌حل پیدا کند و از راه‌حل بیان شده توسط کودک استقبال کنید و از او ایده‌های دیگری هم بخواهید این‌گونه کودک به تفکر واداشته می‌شود. والدین برای چنین رفتارهای باید آموزش ببیند.

پاداش شکست

کودکانی که از شکست‌خوردن می‌هراسند دیگر انگیزه‌ای برای خلاقیت و نوآوری ندارند. وظیفه والدین این است که کودکان را از شکست نترسانند و در هنگام شکست با تحقیرکردن و گفتن کلمات منفی اعتمادبه‌نفس و خلاقیت کودک را تخریب نکنند. والدین با گفتن اشتباهات و شکست‌های خود کودک را به این باور می‌رسانند که همه‌ای انسان‌ها ممکن است اشتباه کنند.

نقش بازی در افزایش خلاقیت کودکان

کودکان که در سنین قبل از رفتن به مدرسه هستند بیشتر زمان خود را در خانه و در کنار خانواده سپری می‌کنند و با بازی  یا اسباب‌بازی‌ها خود را سرگرم می‌کند برای همین خانواده و اسباب‌بازی نقش بسیار مهمی در تقویت و پرورش خلاقیت کودکان دارند. خانواده باید به بازی کودک اهمیت دهند و زمانی را برای بازی‌کردن با کودک اختصاص دهند.

بازی‌های مناسب می‌تواند تخیلات، خلاقیت، دقت و تمرکز کودکان را درگیر کند. والدین نیاید چگونگی بازی را به کودک گوشزد کنند باید کودک را در چگونگی بازی آزاد بگذارند تا کودک با خلاقیت، خود بازی را پیش ببرد و با تشویق و تأیید رفتار خود کودک را همراهی کند.

نقش اسباب‌بازی در افزایش خلاقیت

کودکی یکی از مهم‌ترین دوران‌ها برای آموزش و یادگیر است. کودکان به داشتن و بازی با اسباب‌بازی علاقه‌مند هستند. بیشتر کودکان با اسباب‌بازی سرگرم می‌شود و باید در کنار سرگرمی مهارتی را هم یاد بگیرند. بازی با اسباب‌بازی مناسب می‌تواند نقش بسزایی در خلاقیت کودک داشته باشد.

اسباب‌بازی‌های که شکل خاصی و قانونی برای چیدمان ندارند بهتر می‌توانند استعداد خلاقیت کودک را تقویت کنند. بازی؛ مانند پازل یکی از مناسب‌ترین بازی‌ها برای کودکان در زمینه افزایش خلاقیت است.

سخن آخر

خلاقیت در کودکان در آینده و موفقیت آنها تأثیرگذار است. والدین در همه حال دوست دارند استعداد کودک کشف شود که برخی از این استعدادها ذاتی است و برخی هم با آموزش در کودک ایجاد می‌شود که خلاقیت با تمرین و تکرار باید در کودک نهادینه شود. برخی از فعالیت‌ها وجود دارد که برای افزایش خلاقیت مؤثر است آشپزی، نقاشی، بازی، فرصت ابراز فکر مخالف و … جزوه این فعالیت‌ها است. کودکان را برای انجام هر فعالیت آزاد بگذارید و بستر را برای بروز و شکوفای خلاقیت آماده کنید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *