روانشناسی و رفتار, بازی و سرگرمی

افزایش خلاقیت کودکان با اسباب‌بازی مناسب

افزایش خلاقیت کودکان با اسباب‌بازی مناسب

بسیار از والدین سؤالاتی از قبیل “چگونه کودکی خلاق داشته باشیم؟”  “چه اسباب‌بازی برای تقویت خلاقیت کودکان مؤثر است؟ “و … را دارند که ما در این مقاله به سؤالات والدین پاسخ می‌دهیم و اطلاعاتی را درمورد چه اسباب‌بازی برای خلاقیت کودکان مناسب است می‌پردازیم.

همان‌طور می‌دانید خلاقیت یک استعداد ذاتی نیست؛ بلکه استعدا باید کشف شده و با تمرین و تکرار و یادگیری این استعداد تقویت می‌شود. کودکانی که  خلاق هستند آینده روشن‌تری خواهند داشت و هیچ زمان در مقابل مشکلات شکست نمی‌خورند؛ زیرا با خلاقیت خود همیشه برای حل مشکلات راه حلی دارند. والدین در پرورش این استعداد نقش بسزای را ایفا می‌کند والدین با رفتار مناسب و عملکرد درست می‌تواند خلاقیت کودک را تقویت کند و با رفتار نادرست خلاقیت کودک را سرکوب کند.

اهمیت تقویت خلاقیت در کودکان

کودکان با اسباب‌بازی‌های خود ارتباط عاطفی برقرار می‌کند و آن را بغل می‌کند قهر می‌کنند و می‌جنگند و در آخر هم آشتی می‌کند. کودک از طریق تخیل، احساسات خود را بیان می‌کند و خود تخیل یکی از عواملی است که می‌تواند در تقویت خلاقیت تأثیر بگذارد.

خلاقیت یک استعداد بالقوه است که با برانگیختن حواس، ارائه حل مسئله، افزایش اعتمادبه‌نفس و… باعث تقویت روابط اجتماعی در کودکان می‌شود. زمانی که کودک به فعالیت‌های مانند ساختن اسباب‌بازی و نماد یا تعریف داستان  برای دوستان خود ابراز وجود می‌کنند هم زمان خلاقیت خود را هم تقویت می‌کند.

اسباب‌بازی مناسب برای تقویت خلاقیت کودکان

برخی از اسباب‌بازی‌ها می‌توانند در کنار سرگرم‌کردن کود برای مدت‌زمان طولانی  استعداد و خلاقیت در کودکان را تقویت کند که به چند نمونه از این اسباب‌بازی‌ها می‌پردازیم.

ساختمان‌سازی یا لگو

اسباب‌بازی لگو از قطعات کوچک ساخته می‌شود که به کودک این امکان را می‌دهد که آزادانه با خلاقیت خود این قطعات را روی‌هم بچیند و طرح‌های مانند حیوانات، ماشین، ساختمان و… را بسازد. این بازی برای کودک جنبه تکراری و خسته‌کننده را ندارد و با هر بازی می‌تواند شکل جدیدی بسازد. بازی لگو بر اساس سن کودک شکل‌های متنوعی دارد.

مگنت‌ها یا سازه‌ها آهنی

این اسباب‌بازی‌ها به دلیل خاصیت آهنربایی که دارند برای کودکان جذاب هستند. بازی با آهنربا رعایت قوانین خاصی نیاز ندارد و کودک با خلاقیت خود می‌تواند شکل‌های موردعلاقه خود را بسازد. سازهای آهن‌ربایی هوش فضایی کودکان را تقویت می‌کند و کودک با بازی با این اسباب‌بازی می‌تواند در ذهن خود طرح‌های متنوعی را طراحی کند و بسازد. انعطاف‌پذیری و نداشتن قانون در این بازی باعث می‌شود کودک آزادانه بازی کند و خلاقیت خود را پرورش دهد.

ابزارهای موسیقی

یکی دیگر از اسباب‌بازی‌‍های که بر خلاقیت کودک تأثیر می‌گذارد و کودکان آن را دوستدارند ابزارهای موسیقی است. موسیقی باعث تقویت نیمکره چپ مغز می‌شود و یادگیری را بهبود می‌بخشد و کودک با مشکلات راحت‌تر برخورد می‌کند. کودکان با در دست گرفت ابزارهای موسیقی مانند پیانو، بلز، درام می‌تواند با موسیقی ارتباط برقرار کنند و خلاقانه نوازندگی کنند.

ابزارهای رنگ‌آمیزی

ابزارهای رنگ‌آمیزی که بر پایه خوراکی باشند و خاصیت پاک‌شوندگی داشته باشند برای تجربه اول کودک در زمینه رنگمیزی  بهتر است. این ابزار برای کودک لحظات شاد و خلاقانه ای را ایجاد میکند. برای همراهی کردن کودک محیطی را برای آزاد گذاشتن کودک مهیا کنید. با بزرگ تر شدن کودک می‌توانید کودک را با ابزار های رنگ‌آمیزی متنوعی آشنا کنید.

افزایش خلاقیت کودکان با رنگ آمیزی و کارهای دستی

هنر و کاردستی

ابزارهای هنری می‌توانند از هر اسباب‌بازی دیگری بیشتر بر خلاقیت کودک تأثیر بگذارند. کار با وسایل بازیافت می‌تواند بهترین ایده در این زمینه باشد. کودک با وسایل متنوعی می‌تواند به کمک والدین کاردستی‌ها خلاقانه‌ای درست کند و خلاقیت خود را تقویت کند. اگر کودک بتواند با وسایل دورریختنی کاردستی زیبایی را درست کند نگرش او در مورد وسایل دورریختنی تغییر می‌کند.

 اسباب‌بازی دومینوها

اسباب‌بازی دومینو جزو اسباب‌بازی‌های است که به  تقویت خلاقیت در کودکان کمک می‌کند. دومینوها از چندین بلوک مستطیل شکل با رنگ‌های متنوع ساخته می‌شود. این بلوک‌ها را در کنار هم می‌گذارند و در آخر با روی‌هم قرارگرفتن این بلوک‌ها یک‌شکل پدیدار می‌شود که این چیدمان به خلاقیت خود کودک بستگی دارد. اصل تقویت خلاقیت آزاد گذاشتن است که دومینو این بستر را برای کودکان مهیا می‌کند.

 عروسک‌های نمایشی

کودکان در هر سنی که باشند به عروسک علاقه‌مند هستند. کودک با بازی با عروسک لذت می‌برد و زمانی که با یک پرده تئاتر نمایش عروسکی روبه‌رو می‌شود بیشتر ذوق می‌کنند. کودک با یادگیری چگونگی کار با عروسک  می‌توانند با خلاقیت‌های خود داستان را به‌صورت نمایش به کمک عروسک اجرا و تعریف کنند. عروسک‌بازی هم هیچ قاعده و قانونی ندارد.

فواید تقویت خلاقیت در کودکان

  • تفکر خلاق داشتن به کودک کمک می‌کند که با به‌کارگیری اندیشه‌های خود بتواند زندگی خود را بهبود بخشد.
  • مهارت‌های اجتماعی کودک را افزایش می‌دهد.
  • خلاقیت به شکوفایی استعدادهای پنهان در کودکان کمک می‌کند.
  • عزت‌نفس و اعتمادبه‌نفس را افزایش می‌دهد.
  • به تقویت مهارت حرکتی و ادراکی کمک می‌کند.
  • کودک را باتجربه‌های جدید آشنا می‌کند.

سخن آخر

والدین همواره می‌خواهند کودک خلاق و موفقی در آینده داشته باشند که به همین منظور می‌خواهند تمام ابزارهای لازم برای تقویت این مهارت را  در اختیار کودک قرار دهند یکی از ابزارها می‌تواند اسباب‌بازی مناسب باشد. اسباب‌بازی در یادگیری بسیاری از مهارت‌ها به‌خصوص خلاقیت مهم است. کودک خلاق همیشه در ذهن خود ایده‌های جدیدی دارد و در برابر مشکلات همیشه پیروز می‌شود. کودکانی که آزادانه و بدون دخالت هیچ قانونی بازی می‌کنند. خلاقیت با طبیعت‌گردی و الهام از طبیعت نیز قابلیت تقویت خلاقیت را دارد والدین با آشناکردن کودک با طبیعت می‌توانند کودک را با دنیا رنگی و خلاق آشنا کنند.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

3 نظر در “افزایش خلاقیت کودکان با اسباب‌بازی مناسب

  1. معصومه گفت:

    سلام مطالب جالبی بود به نظرم خمیر بازی نیز در افزایش خلاقیت کودک موثر است.

    1. modir گفت:

      بله البته که اسباب بازی های مثل خمیربازی باعث خواهد شد که قدرت تجسم و خلاقیت کودک افزایش یابد
      ممنون از همراهی شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *