کودک و والدین

زمان و نحوه از پوشک گرفتن کودک

از پوشک گرفتن کودک

یکی از دغدغه‌های والدین، از پوشک گرفتن کودک است که این کار برای والدین جوان که فقط یک فرزند دارند و تجربه کافی در مورد این کار ندارند کاری بسیار سخت است. از پوشک گرفتن کودک نیز یک مهارتی است که والدین وظیفه دارند به کودکان خود یاد دهند. والدین تصور می‌کنند که اگر کودک را پوشک نکنند کودک همه‌جا ادرار می‌کند و خانه را کثیف می‌کند که این یک فاجعه است.

والدین با به‌دست‌آوردن اطلاعاتی مانند زمان و نحوه مناسب، از پوشک گرفتن کودک می‌توانند به خود و کودک کمک شایانی کنند و بتوانند به‌راحتی و بدون داشتن استرس این کار را انجام دهند.

متخصصان و محققان بر این باورند که کودک را زمانی باید از پوشک بگیرند که مغز کامل رشد کند و سیستم عصبی بتواند بر مثانه کنترل داشته باشد. مثانه کودک در هر زمانی که پر می‌شود خودبه‌خود تخلیه می‌گردد و کودک هیچ کنترلی بر ادرار خود ندارد بنابراین، متخصصان می‌گویند که رشد مغز و کنترل ادرار بعد از 29 ماهگی اتفاق می‌افتد پس ما متوجه می‌شویم که کودک را تا قبل از 29 ماهگی نباید از پوشک بگیریم؛ زیرا هم به کودک استرس می‌دهیم و هم والدین اذیت می‌شوند.

ساده‌ترین روش برای از پوشک گرفتن کودک

بهترین و مناسب‌ترین فصل برای از پوشک گرفتن کودک فصل بهار و تابستان است. به یاد داشته باشید که از پوشک گرفتن کودک را زمانی انجام دهید که از نظر روحی و جسمی هم خودتان  هم کودک آمادگی کامل داشته باشید و بتوانید با رفتار مناسب کودک را زودتر و آسان‌تر از پوشک بگیرید.

پوشک گرفتن کودک را باید کم‌کم شروع کنید؛ مثلاً در روز چند ساعت کودک را باز بگذارید و هر یک ساعت کودک را به توالت ببرید تا ادرار کند و به کودک طرز نشستن برای ادرار را یاد دهید و کودک را تشویق کنید تا کودک ادرار کند و با هر ادرار کردن به  کودک قول جایزه بدهید  و برای کودک هدیه موردعلاقه‌اش را خریداری کنید.

اگر کودک را به توالت بردین ولی بعد از گذشت 10 دقیقه ادرار نکرد کودک را از توالت خارج کنید و بعد از چند دقیقه مثلاً یک 15 تا 30 بعد به توالت ببرید. برخی از کودکان از ادرار یا مدفوع خود می‌ترسند و گریه می‌کنند در این مواقع به کودک در مورد ادرار و مدفوع توضیحاتی بدهید تا این موضوع را درک کند.

نحوه از پوشک گرفتن کودک

خرید یک صندلی توالت برای پوشک گرفتن کودک الزامی است. صندلی توالت را می‌توانید در حمام و یا در دستشویی قرار دهید. برخی از والدین برای راحتی خود و کودک صندلی توالت را در اتاق و یا جاهای دیگر هم می‌گذارند تا کودک ادرار  کند که این کاردرستی نیست و کودک عادت می‌کند که در جاهایی به‌غیراز توالت ادرار کند.

برای تمیزی و یاددادن پاکیزگی به کودک می‌توانید از پوشک‌های شورتی استفاده کنید تا در صورت ادرار کودک منزلتان تمیز بماند و هم در صورت خواست کودک بتوانید به‌راحتی شورت را دربیاورید. برخی از کودکان برای چند روز کنترل ادرار خود را از دست می‌دهند و بعد از گذشت چند روز نمی‌توانند ادرارشان را کنترل کنند پس در این مواقع باید والدین مراقب رفتار خود با کودک باشند و با رفتار سرزنشگرانه کار را خراب نکنند در این مواقع فقط باید کودک را هر نیم ساعت و یا یک ساعت یکبار به توالت ببرید.

از پوشک گرفتن کودک صبر و حوصله بسیار میخواهد. برای کودک سخت است که تا این زمان راحت ادرار و مدفوع خود را در پوشک می‌کرد ازاین‌پس باید در توالت این کار را انجام دهد پس کودک را درک کنید و با رفتار مناسب کودک را همراهی کنید.

بعدازاین که کودک در طول روز توانست ادرار خود را کنترل کند و برای ادرار کردن فهمید که باید در توالت این کار را انجام دهد حالا نوبت آن رسیده است که در شب هم بتواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند. در طول شب قبل از خواب کودک را به توالت ببرید تا ادرار کند و هر ساعتی که ادرار کرده است بعد از گذشت 3 تا 2 ساعت دوباره کودک را به توالت ببرید تا ادرار کند کودک بعد از دو تا سه روز شب‌ها نیز از پوشک گرفته می‌شود.

اگر کودکتان در مقابل از پوشک گرفتن مقاومت می‌کند این کار را به چند روز بعد موکول کنید شاید کودکتان هنوز آمادگی لازم را ندارد و در این مواقع پافشاری و زور کردن نتیجه عکس می‌دهد پس مراقب باشید.

رفتار صحیح با کودک هنگام خیس کردن شلوار

زمانی که کودکتان ادرار خود را در شلوارش کرد نباید عصبانی شوید و بر سر کودک داد بزنید و یا کودک را کتک بزنید کودک نمی‌داند که این کار رفتار اشتباهی است پس فقط کافی است شلوار کودک را دربیاید و کودک را به توالت ببرید و به کودک بگویید زمانی که می‌خواهد ادرار کند این کار را باید در توالت انجام دهد همان‌طور که و من و پدرت و افراد دیگر که ادرارمان را در توالت می‌کنیم.

سخن آخر

از پوشک گرفتن کودک برای والدین کار بسیار سختی است درحالی‌که این کار برای کودک نیز سخت است؛ ولی با یادگرفتن زمان و روش مناسب، از پوشک گرفتن کودک آسان و راحت می‌شود. زمان مناسب برای از پوشک گرفتن بعد از 29 ماهگی است که مغز کودک رشد کرده و سیستم عصبی کودک بر روی مثانه کنترل داشته باشد و کودک بتواند ادرار و مدفوع خود را کنترل کند.

برای از پوشک گرفتن کودک باید آمادگی لازم را هم کودک و هم والدین داشته باشند تا بتوانید با رفتار مناسب و صبر حوصله این کار را انجام دهد. پوشک گرفتن کودک باید کم‌کم شروع شود؛ مثلاً در طول روز چند ساعت پوشک را دربیاورید و هر یک ساعت یا نیم ساعت کودک را به توالت ببرید.

author-avatar

درباره زهرا میسمی

زهرا میسمی هستم من لیسانس رشته مهندسی کامپیوتر گرایش فناوری اطلاعات دارم و تقریبا یکسال هست که بعد گذروندن کلاس تولید محتوا، بخاطره علاقه شخصی محتوا نویسی در سایت رو انجام میدم.

بازگشت به لیست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *